ADSENSE

Isnin, 31 Mac 2014

Sup Ikan Kerapu

Assalamualaikum kawan-kawan....
Hari ini entri ringkas saja ye.... gambar pun sekeping je! Tulis isi-isi penting seperti di bawah ni... okey tak?

1. Petang tadi ikut Encik Suami ambil Firdaus di kampung. 
2. Kakak ipar yang jaga Firdaus tu bagi kami 2 ekor ikan kerapu segar, siap dibersihkan sekali.
3. Lepas ambil Firdaus kami terus ke sekolah untuk ambil Fairuz pula.
4. Sampai rumah Amie masak nasi.
5. Sementara menunggu nasi tanak, Amie pun sediakan bahan untuk masak Sup Ikan Kerapu.
6. Disebabkan malas nak masak lauk lain, Amie pun campur masuk sekali harung segala macam sayur di dalam sup!
Sekian, terima kasih. Adapun resepi Sup Ikan Kerapu seperti di bawah gambar ini jua adanya.



Resepi : Sup Ikan Kerapu
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
2 ekor ikan kerapu - bersihkan dan potong 2
1 biji tomato - belah 4
1/2 batang lobak merah - potong bulat
1 cawan potongan bunga kobis
1 cawan potongan brokoli
1 keping asam gelugur
sedikit minyak 
1 sudu lada putih - tumbuk
600ml air
garam / perasa pilihan 

Bahan tumbuk:
3 biji bawang putih
5 biji bawang merah
1 inci halia
1 sudu teh ketumbar biji
1 sudu teh jintan putih
1 sudu teh jintan manis

Rempah penumis:
1 batang kulit kayu manis
3 biji cengkih
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga

Bahan hiasan:
hirisan daun sup & daun bawang
bawang goreng

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan goreng rempah penumis hingga wangi.
2. Masukkan bahan tumbuk dan goreng hingga garing.
3. Tambahkan air, dan masukkan lobak merah. Biarkan mendidih.
4. Masukkan ikan kerapu, asam keping dan biarkan masak di antara 4-5 minit.
5. Masukkan brokoli, bunga kobis dan capsicum hijau dan biarkan seketika.
6. Tambahkan lada putih, garam /perasa pilihan dan juga tomato.
6. Padamkan api dapur.
7. Hidangkan segera dengan taburan daun bawang / sup hiris dan juga bawang goreng.

2 ulasan:

Yana Shaiful berkata...

sedappnya..Yana xpnh pulak bt sup ikan kerapu..biasa ikan merah je.. klu ikan kerapu tau bt sweet sour ngn 3 rasa je hehee

Bbwana adienia berkata...

salam kak amie..

memang sedap buat sup ikan kerapu ni..lagi sedap masak ikan yang fresh2 kan..