ADSENSE

Sabtu, 29 Mac 2014

Asam Pedas Ikan Pari

Dah makan tengahari?
Kalau belum, marilah jamu selera dengan Asam Pedas Ikan Pari di dapur Amie.


Syukur Alhamdulillah, siap juga hidangan untuk tengahari ini. Amie masak untuk tiga orang saja, termasuk Amie sendiri, Encik Suami dan Fuad. Fairuz masih mengikuti latihan robotik di sekolahnya dari pukul 8 pagi hingga 6 petang nanti. Nampaknya Asam Pedas Ikan Pari ini kekurangan bahan.... daun kesum! Tapi tak apalah, Amie lebihkan bunga kantan. Biasanya Amie gunakan sekuntum, kali ini Amie tambah menjadi 2 kuntum. Amie nak pekatkan kuah asam pedas dengan cara menumis semua bahan kisar bersama hirisan tomato, dan masak sehinggalah tomato hancur lunyai.

Resepi : Asam Pedas Ikan Pari
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
700 gram ikan pari - potong ikut suka - perap sebentar dengan sedikit garam dan jus limau nipis - cuci bersih dan toskan
2 batang terung Taiwan - belah 2 dan potong 3 - goreng hingga masak dan ketepikan
4 biji tomato masak ranum - belah 6
1 batang serai - dititik
2 kuntum bunga kantan - belah 4
2 keping asam gelugur
1 cawan air
minyak
garam / gula / perasa pilihan

Bahan kisar:
20 biji cili kering
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
sedikit belacan

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan tomato dan biarkan masak hingga tomato hancur dan tumisan pecah minyak.
3. Masukkan serai, bunga kantan, asam gelugur dan ikan pari.
4. Tambahkan 1 cawan air, dan biarkan sehingga kuah mendidih atau ikan pari masak.
5. Perasakan dengan garam / gula / perasa pilihan.
6. Padam api dapur.


Dah selesai makan Amie tanya Encik Suami:
Amie : Sedap ke? Diam je....
Encik Suami : Kalau diam-diam tu tandanya sedaplah. Kalau bising-bising tu maknanya adalah yang tak kena.
Amie : Ohhh... ye ke...

4 ulasan:

Sue @ Nenie berkata...

Salam dan selamat tengahari kak Amie.

Sedapnya asam pedas pari ni...Terus rasa lapar balik walau pun baruuuu je siap lunch

ummiross berkata...

Olala!..merah menyala, sedap tak terkata :)

Bicara Kak Noor berkata...

dah lama tka beli ikan pari ni sbb lama tak gi pasar haha, maalasss nya kan, tengok asam pedas ni buat bagi kaknoor rajin nk ke pasar ni Mie

shidah berkata...

apa2 pun yang kak amie masak memang amat2 menyelerakan....