ADSENSE

Ahad, 9 Februari 2014

Sayap @ Kepak Ayam Goreng ... yang mudah & ringkas!

Sesekali bila Encik Suami bawa pulang sayap @ kepak ayam, tak ada lain resepi yang Amie fikirkan. Goreng sajalah.... Potong sayap jadi dua, gaul dengan beberapa jenis bahan pemerap, kemudian biarkan beberapa minit ... lepas tu goreng. Senang kerja kaaaannn...


Resepi : Sayap @ Kepak Ayam Goreng
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
7 ketul sayap ayam - potong 2
1 sudu makan kicap manis
1 sudu makan sos tiram
1 sudu teh perencah MAGGI Cukup Rasa
1 batang serai - diketuk
2 sudu makan tepung jagung
2 sudu makan tepung gandum
minyak

Bahan tumbuk:
3 ulas bawang putih
1 sudu teh lada putih
1 sudu teh ketumbar biji
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup


Cara:
1. Perap sayap @ kepak ayam dengan kesemua bahan di atas kecuali minyak selama 20 minit.
2. Goreng gunakan api sederhana panas.
3. Setelah nampak warna kuning keemasan, angkat dan toskan.


Selamat mencuba!

8 ulasan:

..di lesung pecah.. berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
..di lesung pecah.. berkata...

sedap kepak ayam tu..tabik springlah kak akak..rajin betullah akak ni..rajin n pandai masak..

babYpose berkata...

Salam, wah nampak sedap, untung anakbranak,amie pandai masak.

Bicara Kak Noor berkata...

salam Amie, cantiknya ayam ni rasa macam nak amik ja 2 ketoiii..

Anna Qawina berkata...

Aslmkm Kak Amie..lamanya x bw..sedap tu kepak kalo ank2 saya goreng simple gini makaiii berebut la nnt..nt nak cuba rsp akk ni..

Bbwana adienia berkata...

salam kak amie..

uih, memang kegemaran ni kak..x cukup makan kalau takat 2 ketul..heheh..

ummiross berkata...

ratah pun sodap ni Amie..kalau dapat kat anak-anak ummi, kejap je abih ni Amie.

mamaAna berkata...

Salam Amie...sedap nampak resipi goreng ayam nie...
Ratah saja pun tentu sedap...
Bila ada kesempatan nanti nak cuba leee....