ADSENSE

Rabu, 5 Februari 2014

Mee Goreng Pedas.... walaupun pedas tapi sodap!

Entri sebelum tidur.... layan dulu Mee Goreng Pedas yang memang pedas tapi sodap! Saja je buat pedas-pedas! Malas nak masak nasi, Amie buat mee goreng untuk hidangan seisi keluarga. Anak-anak kata mee goreng ini cukup rasa, semua ada... dan sudah semestinya sedap! Bila dah habis licin, sambil angkat piring kosong Fairuz bertanya : Mummy masukkan berapa tan cili? Haaa.... memang sah sungguh pedaslah tu!


Sebenarnya tak tahu nak bubuh nama apa kat resepi mee goreng kali ini. Maklumlah, masak saja apa-apa bahan yang terjumpa dalam peti sejuk. Amie tak ada udang laut, tapi ada 10 ekor udang galah... jadi masuk sajalah... galah pun galahlah! Amie rasa yang buatkan mee goreng ni sedap mungkin Amie bubuh udang kering kisar dan juga sos lada hitam. Bahan itu mungkin yang membuatkan sedikit kelainan rasa di samping perahan sedikit jus limau nipis sebagai sentuhan terakhir. Apa pun, jom kita lihat resepinya di bawah ini:


Resepi : Mee Goreng
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 kg mee kuning - bilas dan toskan
2 pokok sayur sawi - potong ikut suka
10 ekor udang galah - bersihkan dan belah belakang
1 cawan hirisan sotong
2 cawan hirisan daging ayam
2 sudu makan sos lada hitam
2 sudu makan sos tiram
2 sudu makan sos tomato
3 sudu makan kicap manis
minyak
2 sudu makan jus limau nipis
garam / gula / perasa pilihan - jika perlu

Bahan kisar:
15 biji cili merah
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
1 genggam udang kering - rendam hingga kembang



Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga pecah minyak.
2. Masukkan daging ayam dan masak hingga lembut dan kemudian masukkan udang galah.
3. Setelah udang galah bertukar warna, masukkan pula sotong.
4. Masukkan sos tiram, sos lada hitam, dan sos tomato. Gaul sebati dan biarkan hingga kesemua bahan masak.
5. Masukkan sayur sawi, diikuti dengan mee kuning serta kicap manis.
6. Gaul rata dan jika perlu boleh tambahkan garam / gula / perasa pilihan.
7. Renjiskan jus limau nipis sebagai sentuhan akhir.
8. Padamkan api, dan sedia dihidang panas.

6 ulasan:

ummiross berkata...

Singgah jap sebelum tidur, ada mee pul terhidang, tengok je le sambil menelan air liur, hehe..

Kerull Nazeem berkata...

Udang tu tak tahan tengok..memang sedap makan dengan mee..

❤Kamsiah❤ berkata...

wow..udang 2 ekor tergolek...

Qasey Honey berkata...

wahhh..rasa lapo tgk udang yg tertenggek kt dlm pinggan tu

zila norazila berkata...

Akk ..kita pun sama..kkdg korek dlm peti ais mna yg ada asal leh masak..lma x goreng mee kak..trasa plk nk mkn

zana fahmi berkata...

15 biji cili? Patut la menganga budak tu...haha...bhn pula mewah. Tak sedap...taktau laa...