ADSENSE

Sabtu, 19 September 2015

Nasi Lemak Seri Malaysia

Sebut tentang nasi lemak....siapa yang tak pernah dengar, siapa tak tak pernah lihat dan siapa yang tak pernah makan? Kalau ada yang tak pernah dengar.... sudah tentu ada sesuatu yang tak kena dengan individu itu .... ahaks! Kalau ke Singapura, ada nasi lemak Singapura, ke Indonesia pun ada nasi lemaknya, bahkan ke Brunei pun pasti akan ditemui menu warisan tradisional Melayu yang istimewa ini!

Inilah salah satu resepi warisan tradisi masyarakat kita. Sepatutnya kita kena ada rasa bangga sebab nasi lemak sudah terkenal seantero maya! Naik kapal terbang pun ada hidangan nasi lemak! Jangan asyik nak salahkan nasi lemak sebab masalah obesiti! Banyak makanan lain yang menyumbang ke arah itu! Nasi lemak memang sedap! Cuma ia berlemak disebabkan penggunaan santan dalam masakan.... dan itulah yang sering menjadi salah tanggap kerana dikatakan kita perlu 'korbankan' makanan yang enak ini untuk menjadi lebih sihat!
Dahulu nenek moyang kita jadikan nasi lemak sebagai bekalan sebelum bekerja, membanting tulang empat kerat. Habis terbakar segala lemak menjadi tenaga, menoreh getah, menyangkul, bercucuk tanam!
Dahulu, lauk-pauk untuk nasi lemak hanya sekadar sambal tumis. Itu pun sudah cukup menyelerakan! Jika ada tambahan, mereka letakkan hirisan timun, ikan bilis goreng dan kacang tanah! Hidangkan bersama kopi panas! Kopi buatan sendiri... serbuk kopi yang diproses dengan cara menyangai dan menumbuk dengan tenaga sendiri, bukannya dengan mesin!
Dahulu lain, sekarang lain!
Sekarang nasi lemak sudah dipelbagaikan. Lauk-pauknya sudah bervariasi! Resepi nasi lemak sudah merentas sempadan budaya. Bukan masyarakat Melayu sahaja yang menikmatinya, tapi India dan Cina pun tidak ketinggalan!

Kami tetap menikmati hidangan nasi lemak dengan penuh selera! Bagaimanapun, tidaklah kami menikmatinya setiap hari! Barangkali sebulan sekali, atau dua bulan sekali sebagai sarapan pagi. Biasanya Amie sediakan dalam bentuk yang istimewa, lengkap dengan pelbagai lauk pauk. Sudah tentunya dengan tujuan tertentu....
Ya.... biasanya pada hari cuti sekolah, seisi keluarga akan berkumpul di rumah. Pada ketika itulah Encik Suami akan mengatur pelbagai aktiviti gotong-royong membersihkan rumah!  Upahnya.... sudah tentulah nasi lemak yang masih panas berwap dengan lauk-pauk pilihan mereka!

 
Kali ini Amie sajikan Nasi Lemak Seri Malaysia. Masak nasi lemak seperti biasa, cuma hidangkan bersama lauk-pauk seperti sambal tumis udang, ayam goreng berempah, ikan bilis goreng, Kacang tanah goreng dan hirisan timun, telur puyuh rebus, tambahan kacang panjang celur mewakili nasi lemak nyonya, dan bubuhlah papadom!

Amie masak nasi lemak seperti biasa, dengan cara mengukus seperti di bawah ini. Lauk-pauknya buatlah sendiri yea.... he he hee dah banyak sangat entri nasi lemak dengan sambal itu dan sambal ini di dapur maya ini. Selongkar sajalah ye, untuk tutorial lengkap klik di sini....ENAKNYA RESEPI TRADISI : NASI LEMAK OH! NASI LEMAK!
 
Bahan-bahan:
6 pot rice cooker beras - bersihkan dan toskan
500ml pati santan kelapa
3 biji bawang putih - hiris halus
3cm halia - hiris halus
2 helai daun pandan - siat-siat
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
1 sudu teh garam

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk pengukus.
2. Letakkan kuali di atas dapur, dan masukkan santan kelapa bersama bawang putih, halia, daun pandan, kulit kayu manis dan bunga lawang serta garam. Biarkan mendidih.
3. Masukkan beras dan kacau sekali - sekala sehingga beras kembang dan santan mengering.
4. Pindahkan beras di dalam kuali tadi ke dalam periuk pengukus. Kukus selama 15-20 minit atau sehingga nasi masak.

1 ulasan:

mama sara nur berkata...

assalam
wahh sedapppnya
sy jarang mkn nasi lemak tp nampak k amie ni teringin nak makan
menyelerakan