ADSENSE

Selasa, 21 April 2015

Minum Petang dengan Sanggar Pappek @ Peppe'

Ini cerita pada 11 April 2015 lepas, tapi baru sempat dijadikan entri. Bersama-sama cerita tentang Sanggar Pappek ini, ada kisah lain di sebaliknya.... kisah bersama teman-teman belajar membuat buras, sejenis makanan tradisi masyarakat Bugis yang terkenal sebagai hidangan hari raya. Tak sambut raya pun boleh buat, dan boleh nikmatinya. Nantilah ye... ada kesempatan Amie akan paparkan juga kisah masak-masak itu...
Sanggar Pappek ini pula 'menyelit' di antara kerja-kerja membuat buras. Jom kita cerita dan kenali serba sedikit tentang Sanggar Pappek ini yea...

Inilah hasil Sanggar Pappek @ Peppe' @ Tumbuk @ Ketuk... pisang nipah (dalam bahasa kita), yang diketuk atau ditumbuk. Amie pun tak pasti mana satu ejaan yang betul, sama ada pappek, peppe', tumbuk atau ketuk!

Kawan-kawan yang sudi bertandang ke rumah pada petang Sabtu itu... walaupun letih selepas Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan Pelajar di sekolah sehingga tengahari, tapi tetap bersemangat untuk berkumpul untuk menambah ilmu, belajar masakan tradisional. Nampak tak daun-daun pisang yang banyak di atas tu... terima kasih Misa sebab susah payah bawa daun pisang, terima kasih buat ayahanda Misa sebab sanggup carikan daun pisang itu yea... Daun pisang itu nanti akan digunakan untuk membalut isi buras. Gambar di atas itu... Kamsiah, rakan yang sangat rajin membantu sedang diikat tangannya oleh Waritie... he he hee tangan masuk kompek, takut kena getah pisang. Ini ceritanya nak kupas pisang laaa.... di samping kerja-kerja menyiapkan buras!

Sebaik-baiknya gunakan pisang tua, yang setengah masak, tapi masih keras. Kupas macam biasa dan kemudian lumurkan dengan sedikit garam.

 Lepas tu goreng pisang tadi, tapi jangan sampai garing pulak!
Pisang yang sudah digoreng tadi dibawa semula keluar... kami buat kerja di luar dapur. Ruang terbuka, dapat banyak angin sambil santai-santai di situ.

Ini dia... tukang ketuk pisang profesional... adik bongsu kesayangan gang XPDC, si Ramlee bah itu! Ramlee mula tunjuk skil memappek @ mengetuk pisang. Ramlee gunakan alu dan pelan-pelan mengetuk @ menumbuk pisang tadi....

 Haaa... inilah hasilnya pisang ketuk @ tumbuk itu... hasil tangan Ramlee.

 Katanya... hasil yang bagus pisang tak akan putus. Macam di atas tu...

Oh! Ramlee dikelilingi kawan-kawan yang ingin tahu rahsia membuat Sanggar Pappek! Memang cantik betul... intergrasi kaum... Ramlee keturunan Bugis dari Tawau, kalau tak silap Bugis Bone, maafkan daku kalau silap ye dik Ramlee. Misa di belakangnya yang berbaju biru juga keturunan Bugis, tapi lupa pulak... Bugis Andrekankah Misa?  Berbaju kuning (ikut lawan jam) Zana @ Nano... dia itu asalnya dari Perak & Pahang... alamak betulkah apa yang aku tulis ini Nano oiii! Yang bertopi tu Anwar, haaa... ini dia pendekar Bajau dari Semporna! Kamsiah pula, tak silap Bugis Andrekan juga... (maafkan daku kalau silap lagi Kam). Berbaju oren di sebelahnya itu... Ustaz Faiz, dari Kelantan, dan membelakangkan kamera berbaju merah itu Jamasri, yang selalu kusangka orang Dusun Kadazan, sekejap kusangka Bajau dan rupanya Jamasri keturunan Bugis!

Sambil membungkus buras, sambil pula menggoreng sanggar pappek, pisang yang sudah ditumbuk @ ketuk tadi di dapur (kalau tak silap Nano tukang gorengnya!)... dan kawan-kawan pun sambil-sambil pula mengetuk pisang bulat yang digoreng dan kemudian nanti akan digoreng semula sampai garing! Warite begitu bersemangat membungkus buras.... naaaa... Waritie sudah dapat anak murid pulak! Si Fauzan pun ikut belajar sama membungkus.... Faiz ikut mengikat! Nampaknya, hasil buras itu nanti bukan saja dari air tangan orang Bugis, tapi hasil bersama tangan-tangan dari Kelantan juga!

Kupas pisang, goreng pisang, ketuk pisang, goreng semula pisang jadilah Sanggar Pappek yang siap terhidang dengan sambalnya sekali. Sebenarnya Sanggar Pappek dihidangkan bersama sambal belacan atau sambal tomato. Adeeehhh.... sambil buat kerja, sambil menghirup teh o panas kurang manis.... sambil-sambil pula meratah Sanggar Pappek! Alangkah sedapnya! Sekarang kerja mempappek bertukar tangan, dari tangan Bugis asli, Ramlee ke tangan Anwar pulak! Ramlee sudah sibuk dengan kerja mengikat buras!

Sekadar cerita tentang Sanggar Pappek... tapi ia adalah sebuah kenangan... santai di petang Sabtu, yang tak mungkin kami dapat lupakan! Kerana kami tidak pasti... adakah suasana sebegini akan kami rasai lagi...

10 ulasan:

Nani berkata...

pisang yg sudah diketuk tu terus makan yer, atau goreng semula...
teringat saya semasa pergi ke Bukittinggi, Sumatera dulu, ada satu tempat tu mereka membuat perusahaan pisang salai yg dicelop tepung dan digoreng...sedapnyaaa, lawan plak dgn kopi o...

Suhaimi Suriani berkata...

Mmg sedap mkn sanggar peppe' ... dgn sambal belacan atau tomato.... mmg ngam dgn teh o panas..

Suhaimi Suriani berkata...

Mmg sedap mkn sanggar peppe' ... dgn sambal belacan atau tomato.... mmg ngam dgn teh o panas..

Eellee Nana berkata...

Tak pernah makan. First time dgr ni. Nampak sedap

Shamsiah Abdul Rahman berkata...

Alhamdulillah.. kerja sepakat bawa muafakat.

Bearcat berkata...

Uniknya makanan ni.

Amie selalu buat saya telan air liur dari kejauhan hehehe.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

terima kasih amie berkongsi resepi unik ni. namanya belum pernah dengar apalah nak merasanya. nampak mudah nak sediakan & aku sudah mulai kecur melihat pisang ketuk itu. hehehe... nanti nak cuba jugalah kalau ada stok pisang yg sesuai...

inahar ali berkata...

woww..meriahnye!! seronokkan kalu dpt masak2 reramai cenggini! tp tak pernah lg dengar pisang ketuk ni..mesti sodapkn amie!

shuhadah abu berkata...

Kak, ape jenis pisang yang digunakan ye?

Amie berkata...

Shuhadah,
orang Sabah panggil pisang sanggar, saya rasa ini pisang nipah atau pisang abu.Cer tengok betul2 gambar pisang yang belum dikupas tu.