ADSENSE

Isnin, 23 Februari 2015

Ekspedisi Menawan Puncak Kinabalu (Episod 8) : Pondok Timpohon & Selamat Mendaki

Ada dua laluan dari Sabah Park untuk mendaki Gunung Kinabalu, iaitu melalui Timpohon Gate seperti kami dan satu lagi laluan Mesilau. Sekiranya anda mendaki melalui Timpohon Gate anda hanya mendaki sejauh 8.7km untuk sampai ke puncak manakala melalui Mesilau pula, anda perlu mendaki sejauh 10.7km. Setakat ini Amie belum pernah melalui trek Mesilau, dan khabarnya walaupun lebih jauh 2km berbanding laluan kami, pemandangannya jauh lebih cantik dan menarik. Orang kata lagi, laluannya lebih sunyi dan tidak menegak atau securam laluan Timpohon. Entahlah.... dengarnya lagi, tidak ramai pendaki yang memilih laluan Mesilau sebab dikatakan laluan Timpohon lebih selamat, bersih, mudah dan banyak pendaki yang naik dan turun (berselisih) mengikut laluan ini.

 Tengok tu.... Nano dah tak sabar lagi nak sampai ke Timpohon Gate.


Wokeeyyy.... selamat datang semua!


Kami terus ke tempat sewa tongkat.... malangnya bila tiba giliran Amie untuk menyewa, tongkat pulak habis! Ramai benar pendaki pada hari itu. Selain pendaki tempatan, dan semenanjung, tidak ketinggalan para pendaki dari pelbagai negara lain termasuk Jepun, China dan Eropah.


Wow! bayangkan anda menyertai International Climbathon! Wadeeehhhh.... putus nafas dibuatnya ni kalau cuma ambil masa 2 jam lebih naik turun gunung! Hooo.... ni kena panggil semangat Badang!!! Masha Allah.... hebatnya pendaki-pendaki yang tertera namanya tu yea....

Tiba masanya, kami pun diberi taklimat ringkas oleh salah seorang Malim Gunung kami, Joe. Joe ini juga jadi porter kami, tolong angkut beg... 1 kg harganya RM10.   Amie bawa beg sandang sendiri, untuk isi makanan, air mineral, kamera dan beberapa keperluan lain tapi tumpang sehelai baju sejuk dalam beg kawan yang dibawa oleh Joe, dan bila ditimbang Amie kena bayar RM18. Rasanya beg yang dibawa oleh Joe, yang berisi barang kami itu seerat 10kg, kalau Amie tak silap! Kami kongsi barang dalam satu beg yang akan dibawa naik ke tempat penginapan di Laban Rata.


 Ahli ekspedisi memberi perhatian semasa taklimat diberikan.

Sebelum pendakian bermula, doa dibacakan terlebih dahulu oleh Ustaz Fauzan.... Ya Allah... permudahkanlah urusan kami.... amin....!

 Seterusnya kami menandatangani borang di pintu laluan ....
Dan waktunya pun telah tiba!

  Sedia.....

 Bismillahirrahmanirrahim....
Mulakan dengan langkah kanan.

 Semoga selamat mendaki dan selamat kembali!

 Bersambung.....

Entri berkaitan dengan Ekspedisi Mendaki Gunung Kinabalu:

CUTI-CUTI MASAK : LALUAN MENAWAN GUNUNG KINABALU
EKSPEDISI MENAWAN PUNCAK KINABALU : HASRAT CIKGU MUNIM
MEMBAWA SEMANGAT CIKGU MUNIM DALAM EKSPEDISI MENAWAN PUNCAK KINABALU
PERSEDIAAN & PERSIAPAN SEBELUM MENDAKI GUNUNG KINABALU
PERJALANAN LAHAD DATU-KUNDASANG
TAMAN KINABALU
BERTEMU MALIM GUNUNG & BERTOLAK KE TIMPOHON GATE
PONDOK TIMPOHON & SELAMAT MENDAKI
PERJALANAN DARI TIMPOHON KE LABAN RATA
MENDAKI KE LABAN RATA
BERMALAM DI LABAN RATA
DARI LABAN RATA KE PUNCAK KINABALU
MENAWAN PUNCAK KINABALU
TURUN DARI PUNCAK GUNUNG KINABALU
CERITA SELEPAS PENDAKIAN
DARI GUNUNG TURUN KE LAUT
BERSANTAI DI PULAU SAPI & PULAU MANUKAN
SEMALAM DI KOTA KINABALU
BILA NAK MENDAKI GUNUNG KINABALU LAGI?


4 ulasan:

Bbwana adienia berkata...

kenangan juga dapat bergambar di pondok timpohon tu kan kak amie.. :)

tun_telani berkata...

wahhhh.... tun pon teringin tauu nk mendaki gunung kinabalu..

António Jesus Batalha berkata...

É para mim uma honra acessar ao seu blog e poder ver e ler o que está a escrever é um blog simpático e aqui aprendemos, feito com carinhos e muito interesse em divulgar as suas ideias, é um blog que nos convida a ficar mais um pouco e que dá gosto vir aqui mais vezes.
Posso afirmar que gostei do que vi e li,decerto não deixarei de visitá-lo mais vezes.
Sou António Batalha.
PS.Se desejar visite O Peregrino E Servo, e se ainda não segue pode fazê-lo agora, mas só se gostar, eu vou retribuir seguindo também o seu.
Que a Paz esteja no seu coração e no seu lar.
http://peregrinoeservoantoniobatalha.blogspot.pt/

Amie berkata...

Bbwana,
yah... ini saja laluan yang pernah kak amie lalu... trek Mesilau tak pernah lagi.


Tun,
ayuk Tun... selagi ada kesempatan dan kudrat...