Pages

Sabtu, 21 Mac 2020

Ikan Tenggiri Masak Singgang

Dengar cerita, masakan singgang ikan boleh merawat Covid 19. IKAN SINGGANG RAWAT COVID 19. Walaupun kesahihannya belum dapat dipastikan sepenuhnya, apa salahnya kita cuba sediakan untuk hidangan keluarga, lebih-lebih lagi di saat genting seperti ini. Ikhtiar itu perlu, usaha itu penting dan selebihnya kita patuhi segala perintah kerajaan untuk kawal pergerakan selain berdoa dan terus berdoa sebagai usaha tawakal kita.
Fairuz dan Firdaus memang pada mulanya terkulat-kulat untuk mengambil lauk ikan singgang yang Amie masak, tetapi setelah kami terangkan khasiat dan kebaikannya di saat-saat genting seperti sekarang, kedua-duanya akur. Lagi pun, ada lauk lain termasuk telur dadar juga.
Antara bahan yang terdapat dalam masakan singgang yang dikatakan mampu memusnahkan mikrob ialah bawang putih, halia, kunyit dan lengkuas. Sebelum ini pun, banyak petua dan saranan mencegah Covid 19 dengan menggunakan bawang putih, halia dan kunyit dalam masakan.
Masakan singgang ikan sebenarnya sedap. Apa lagi kalau dihidangkan panas. Hirup kuahnya banyak-banyak, boleh keluar peluh! Apa lagi kalau ada tambahan sambal belacan. Pergghhh!!!!
Biasanya masakan singgang ikan akan dilengkapi dengan tomato atau kacang bendi, namun kali ini masakan ini tidak selengkap seperti kebiasaannya. Tiada kacang bendi dan tomato dalam simpanan. Jadi, masaklah apa yang ada. Syukurlah ada lengkuas, halia dan kunyit serta asam gelugor. Cukuplah. Syukur Alhamdulillah.


Bahan-bahan:
4 keping ikan tenggiri
2 keping asam gelugor
2 biji cili hijau
10 biji cili padi
7 hirisan kunyit hidup
5 hirisan halia
3 hirisan lengkuas
1/2 labu bawang besar hiris
7 ulas bawang putih - belah 2
1 liter air
garam / perasa pilihan secukupnya


Cara memasak:
1. Dalam sebuah periuk, masukkan semua bahan kecuali ikan dan garam / perasa pilihan.
2. Setelah mendidih, masukkan ikan.
3. Biarkan kuah mendidih sekali lagi atau sehingga ikan masak.
4. Perasakan dengan garam / perasa pilihan.
5. Kacau sekali dua, dan padamkan api dapur.
6. Hidangkan panas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan