Pages

Jumaat, 18 Januari 2019

Ada Apa di Pasar Sayur Kundasang?

Sebut tentang sayur, sudah tentu terbayang di ruang mata rupa bentuk pelbagai sayuran dari yang berdaun hijau seperti sawi sehinggalah sayuran bentuk buah seperti labu dan sebagainya. Singgah di Gerai Sayur Kundasang, pasti teruja melihat pelbagai jenis sayur, dan ada kalanya dalam sebuah gerai sayur, terdapat aneka jenis buah, termasuk buah tempatan dan juga buah-buah luar negara seperti anggur, epal dan sebagainya. 
25 tahun lalu, suasana di gerai sayur Kundasang tidaklah begini meriah dengan pelbagai sayuran, buah, beras huma, madu, pelbagai jenis jeruk seperti jeruk tuhau dan jeruk bambangan serta bunga-bungaan.
Ada bezakah keadaan sekarang dengan 25 tahun yang lalu?
Sudah tentu!
Dahulu suhu di sini sentiasa sejuk, tetapi sekarang terpaksa pakai topi untuk elakkan pancaran matahari terik!
Seperti biasa Amie suka kongsikan gambar-gambar sayur dan buah untuk tambah info. Di bawah ini Amie paparkan gambar buah lemak manis.

Ada pelbagai saiz buah lemak manis atau kadang-kadang dipanggil buah kungkurad. Ada saiz kecil dan besar. Harganya juga berbeza. Adakalanya berharga RM8.00 sekilogram dan mencecah sehinggan RM10. 


Kami beli dengan harga RM10 untuk sekilogram, mungkin saiznya yang besar jadi dijual dengan harga tersebut. 3 biji buah lemak manis sudah mencecah berat 1 kg!

Gambar atas : Buah ciku merah.
Gambar bawah : Buah ciku.


Farid tak lepas peluang beli buah jambu air madu. Memang setiap kali jumpa jambu air madu, setiap kali itulah Farid akan beli!

 Buah delima.

 Buah salak.

Selain dijual secara timbang kilo, buah-buahan di sini juga dijual dalam bentuk isi yang sudah dibersihkan dan dipotong-potong. 



 Encik Suami berminat membeli buah durian belanda.

Buah strawberi tidak banyak di sini, sebagaimana banyaknya di Cameron Highlands. Harganya juga sangat mahal. Amie belikan Firdaus, hanya 8 biji sahaja dan bersaiz sederhana dan rasanya tidaklah manis, berharga RM15. Gambar di atas, sebungkus strawberry berharga RM30.

 Buah nona.

 Buah pisang kaki. Dijual dengan harga RM10.00 untuk 4 biji.

 Buang terap! Harganya hampir menyamai harga sekilogram buah durian! RM10.


 Melayan Firdaus memilih bunga kaktus. Suka pula budak kecil itu dengan pokok bunga!


Oleh kerana setiap gerai hampir mempamerkan bahan jualan yang sama, kadang-kadang sukar untuk membuat pilihan. Rambang mata kot!

Selain sayur dan buah, banyak pula makanan ringan seperti kerepek dan keropok tergantung-gantung! Adeeehhh.... rambang mata lagi!

Apabila sayur-sayuran disusun berwarna-warni, itulah tarikan utama tumpuan mata pembeli untuk mendekati!

Cendawan sisir, cendawan tiram, dan cendawan telinga kera, memang sedap dimasak campur dengan kacang manis dan cili putih!

Selain jeruk tuhau, jeruk bambangan, di belakang sana terdapat botol-botol madu, dan pelbagai jenis beras bukit.









 Harga seikat asparagus ialah RM20.




 Wokey!
Sekian perkongsian  gerai sayur dan buah di Kundasang buat kali ini.
Jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan