ADSENSE

Ahad, 19 Disember 2010

Sup Campur

Oleh kerana anak-anak saya tidak suka makan sayur, saya terpaksa mencari alternatif lain supaya pengambilan makanan mereka seimbang. Salah satunya ialah dengan menyediakan sup yang mengandungi pelbagai bahan... sekurang-kurangnya mereka hirup juga sup tu... Di bawah ini ialah bahan-bahan yang biasa saya gunakan dalam memasak sup. Saya namakannya sup campur sebab pelbagai bahan saya rebus sekali dalam periuk.

Bahan-bahan:
250 gram kaki ayam (potong 2)
3 biji kentang (belah 2)
1 batang lobak (potong 4 dan belah 2)
3 kuntum cendawan kering (rendam dan belah 2)
15 biji kurma merah (rendam seketika)
1 batang jagung (potong 4)
halia muda (dihiris nipis)
5 ulas bawang putih (dipecahkan)
1 labu bawang besar (belah 4)
sedikit lada putih (ditumbuk)
2 kiub ayam
garam
daun sup (hiasan)
daun bawang (hiasan)
bawang goreng (hiasan)

Cara:
Jerang air dalam periuk. Apabila mendidih masukkan semua bahan kecuali kentang dan bahan hiasan. Setelah kaki ayam masak, masukkan ubi kentang. Tutup periuk dan renihkan dalam tempoh 1/2 jam menggunakan api perlahan. Hidangkan semasa panas dengan hiasan daun sup, daun bawang dn bawang goreng.
Sup campur siap untuk dimakan.

Tiada ulasan: