ADSENSE

Ahad, 26 Disember 2010

Puding Karamel

Sebenarnya tangan saya ni kaku betul dalam bab puding, kek, kuih muih dan biskut. Tapi nampaknya pagi Ahad yang redup dan nyaman ini telah mendorong saya untuk memasak sesuatu yang bukannya lauk pauk. Malam tadi teringat kisah beberapa tahun yang lalu sewaktu sambutan aidil fitri. Datanglah segerombolan anak murid .... dan yang sangat memeranjatkan saya mereka membawa satu sarang telur... rupanya mereka pakat ramai-ramai buat puding karamel di dapur. Hasilnya sudahlah cantik sedap pulak tu. Kitapun terseganlah pulak sebab tahu makan saja. Belajarlah saya dengan mereka... dan pagi ini saya menghasilkannya untuk kali yang pertama dalam hidup saya.. he he he


Inilah rupa puding karamel saya. Tak berapa kreatif menghiasnya tapi memadailah untuk percubaan kali pertama. Kita lihat apa bahan yang digunakan. Kalau ada yang tak kena jangan segan silu tegur yea...

Bahan-bahan:
2 cawan gula
8 biji telur
2 tin susu cair
2 sudu essen vanilla
3 sudu tepung jagung
potongan buah peach
anggur hitam
ceri hijau
ceri merah

Cara:
Hanguskan gula. Jangan terlalu gelap... nanti pahit. Panaskan kukusan. Sementara itu dalam sebuah mangkuk besar, pecahkan 8 biji telur. Pukul hingga kembang. Masukkan 2 tin susu cair. Kacau. Masukkan pula 2 sudu essen vanilla dan terus pukul atau kacau lagi. (Student saya gunakan kulit limau kasturi untuk gantikan essen vanilla) Seterusnya masukkan 3 sudu tepung jagung atau tepung kastard. Pukul habis-habisan. Air kukusan pun dah mendidih ye.... Sediakan satu bekas atau loyang. Masukkan gula hangus ke dalamnya. Kemudian masukkan pula adunan puding tadi. Masukkan dalam kukusan. Saya kukus selama 20 minit. Angkat dan hiaslah ikut suka. Saya tunjukkan 2 gambar di sini. Yang di atas tu tak ada ceri. yang di bawah ada ceri.



Puaslah hari ini kami makan puding karamel. Habis sepotong makan sepotong lagi.... dah berazam dalam hati lain kali buat yang lebih sedap dan lebih cantik....

Tiada ulasan: