ADSENSE

Rabu, 25 Julai 2018

Pisang Muda Masak Lemak Cili Padi

Masa kecil-kecil dulu, selalu juga Bonda masak lemak pisang muda. Entah berapa puluh tahun telah 'terlupa' menu istimewa ini! Kebetulan sebelum pulang kerja, terserempak dengan seorang penjual pisang. Cara jualan pisangnya pula agak menarik. Dalam sebuah beg plastik, dibubuhnya dua sikat pisang, sesikat masak dan sesikat muda dengan harga RM4.00. Sedang terfikir-fikir untuk membeli, tiba-tiba Nano bersuara :
Nano  : Sedaplah pisang emas ni dibuat masak lemak. Bubuh kunyit hidup,  bubuh bilis, santan pekat-pekat bla bla bla.....
Amie   : Dengarnya macam sedap, tapi rasanya tak adalah pulak ikan bilis! Kalau bubuh ikan masin sedap kot. Tapi ikan masin pun tak ada!
Nano   : Alaaa... bubuh jew belacan tapi sikit jew. 
Amie   : Owwhh... ye ke. Nanti balik nak cuba masaklah.
Nano   : Haa... eloklah terus masak sementara pisang ni masih muda. Nanti pisang tu dah mula masak, lain pula rasanya.

Sampai di rumah, rupanya Fuad sudah siap masak nasi dan goreng ikan. Jadi, Amie pun terus singsing lengan di dapur untuk masak pisang muda!


Resipi : Pisang Muda Masak Lemak Cili Padi
Bahan-bahan:
10 biji pisang emas muda
2 batang serai
3 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
1 keping asam gelugor
2 helai daun kunyit - siat
garam / gula / perasa pilihan

Bahan kisar / tumbuk:
20 biji cili padi
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
1 sudu kecil belacan
2 cm kunyit hidup

Cara memasak:
1. Siat kulit pisang emas muda dan potong serong - rendam dalam air 
2. Dalam periuk, masukkan santan cair, asam gelugor, serai dan bahan kisar / tumbuk.
3. Toskan pisang emas muda tadi dan masukkan ke dalam periuk. 
4. Masak sehingga pisang mulai empuk. 
5. Tambahkan santan pekat, daun kunyit, garam / gula / perasa pilihan secukupnya.
6. Kecilkan api, dan apabila kuah mula mendidih, padamkan api dapur

 Fairuz dan Fuad hirup kuah!
Tapi tak makan pisang emas!
Kami berdua jew yang makan pisang emas muda!
Teringat dulu, kalau Bonda masak lemak pisang muda, kami adik-beradik hanya pilih kuahnya saja.

3 ulasan:

Fadzillah berkata...

Sedapnya Amie... masak lemak pisang muda.

Jaja Vitamin.Merah berkata...

Sedap ni. Lepas ni boleh cuba masak batang pisang pula, hehe pun sedap tau masak gulai :)

Amie berkata...

Fadzillah,
masakan kampung memang sedap!

Jaja,
terima kasih, dah pernah cuba masak batang/umbut pisang dengan tulang, memang sedap!