ADSENSE

Sabtu, 30 Mei 2015

Ikan Salmon Panggang & Air Asam

Selamat berhujung minggu dan selamat bercuti....cuti sekolah.
Di tempat Amie orang kampung sibuk buat kenduri arwah. Biasanya yang dipanggil orang lelaki saja, yang perempuan pula hanya saudara mara terdekat sahaja datang membantu atau rewang. Encik Suami bersama anak-anak hadir ke majlis kenduri selepas Zohor. Nampaknya belum nampak kelibat kepulangan mereka...
Mari kita cerita tentang resepi hari ini. Resepi 'orang bujang'.....
Biasanya ikan salmon panggang orang akan makan dengan pelbagai jenis sos ala barat seperti sos putih, sos hijau, sos lemon, sos kiwi, dan macam-macam lagilah jenisnya. Amie teringin pula merasa salmon panggang cicah air asam! Tak salah kalau kita mencuba bukan?

Amie perap gunakan sos lada hitam. Amie tak tambah garam, cuma renjiskan dengan sedikit minyak zaitun. Ringkas sangat cara Amie perap! Orang kata kalau perap lebih lama rasanya lebih sedap sebab bahan perapan akan meresap ke dalam. Sayangnya Amie tak berapa minat perap ikan ini lama-lama sebab Amie nak rasa kesegaran isinya! Terpulanglah ikut selera, cara dan citarasa masing-masing.

Mmmm.... lupakan dulu segala sos yang biasa dihidangkan bersama salmon panggang, lupakan juga brokoli dan sayur-sayur ala-ala barat itu he he hee.... Kita hidangkan salmon panggang dengan air asam, dan juga sayur-sayuran yang biasa kita jumpa.

Wokeeeyyyy.... resepinya di bawah ini. Jangan panggang lama-lama, nanti hilang kesegaran dan kelembutan isi ikan salmon.

Bahan-bahan:
2 keping ikan salmon
2 sudu makan sos lada hitam
1 sudu makan minyak zaitun
2 sudu makan mentega
grill pan

Cara:
1. Bersihkan ikan salmon dan toskan.
2. Sapukan sos lada hitam secara merata ke seluruh permukaan ikan salmon.
3. Renjiskan minyak zaitun di kedua-dua belah kepingan ikan.
4. Perap seketika.
5. Panaskan grill pan, dan letakkan mentega.
6. Letakkan kepingan ikan salmon dan panggang lebih kurang 2- 3 minit dan kemudian balikkan ikan supaya masak kedua-dua belahnya.

Dah keluar dari grill pan, sebaiknya boleh terus makan. Tak perlu tunggu lama, atau sehingga ikan sejuk, nanti rasanya tak berapa ummpphhh! Amie makan dengan nasi.... he he heee sebenarnya dah ratah sekeping sewaktu memanggang!
Air asam? Buat macam biasa.... macam kita sediakan air asam untuk cicah dengan ikan kembung, ikan cencaru, ikan terubuk dan ikan-ikan yang kita selalu makan tu.

5 ulasan:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Amie..wah!!ikan salmon panggang..cicah air asam ...mkn lak dgn nasi panas2..mmg syok lerrr!!!Ada nambah2 nasik tak...hihi

Acik Erna berkata...

Amie...teringin acik tengok ikan panggang Amie ni..mesti sedap ni

ANIM berkata...

saya teringin nak mencuba...
makan dgn sambal kicap, memang kena dgn tekakjohor saya

Amie berkata...

Azatie,
ikannya menambah, nasi pun menambah ha ha haaa....

Acik,
sedap .... sangat sedap, jemput ye Acik.

ANIM,
betul tu Anim, makanlah cicah apapun, memang sedap!

IBU PUSPITA berkata...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI