ADSENSE

Khamis, 12 Mac 2015

Ekspedisi Menawan Puncak Kinabalu (Episod 14) : Menuju Puncak!

 Biarlah gambar-gambar di bawah ini yang berbicara!

Ramlee..... !!!!!!








 Misaaa......!
Oh! Tuhan.... akhirnya aku berguling-guling di dadamu... Kinabalu!



 Kenal tak?
Tak kenal pun tak apalah... 























Jom kita turun....


Cynthia... selamat kembali ke Laban Rata....




Wajah nan lesu.... Jamsari... Akmi & Fauzan.
Tapi penuh dengan kemenangan!

Jill...
Bersihkan diri.
Berkemas.
Bersedia untuk turun ke Timpohon Gate.
Tapi isi perut dulu.

Selamat tinggal Aki Nabalu!

 Dan banjaran gunung yang sekejap ada sekejap tiada kerana disaput awan!

Suasana sebentar terang benderang, seketika kemudian kelam diselimuti kabus!

Semangat setiakawan yang tak pernah pudar!
Semoga kalian sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Ilahi!

Bell...
Ingat pesan Nano kelmarin... saat kau lesu, tak bermaya & tika jantung berdebar kencang!
Baca selawat... mulakan dengan langkah kanan... pesan Nano itu tak mungkin kau lupakan ... kan Bell?
Bell mendahului kami...
Ada beberapa orang rakan lain yang belum sampai ke tempat penginapan.
Dalam hati, dalam ingatanku... terbayang-bayang wajah Darwisah.... wajah Kamsiah... silih berganti! Sama seperti petang kelmarin... saat kami bertiga masih berada di pertengahan jalan!

Kam... aku sudah tunaikan janjiku padamu... janji kita untuk sama-sama mendaki gunung sebagaimana yang pernah kita lafazkan tahun lepas DI SINI. Mudah-mudahan Allah beri kekuatan padamu dalam perjalanan turun dari puncak.

Darwisah... masih terngiang-ngiang di telinga ini saat kita mula berlepas untuk meneruskan pendakian... Cikgu... mari Cikgu... kita jalan di depan. Kita naik sama-sama!

Walaupun ketika itu kita kelelahan... dingin... beku... kurang oksigen... dan dalam gelap dinihari, hanya samar-samar lampu di kepala, kedengaran di sana sini desah nafas para pendaki mencari oksigen yang semakin lama semakin berkurangan! Dar... semangatmu tiada tandingannya!

"Kamsiah dengan Dar tak sampai lagi rupanya...", tiba-tiba Nano mengejutkan lamunan.
"Nanti jumpa juga kita di perjalanan..." Amie menyahut.
"Saya tak sabar nak jumpa Darwisah..." sambung Nano lagi.
Dalam ramai-ramai rakan pendaki yang turun, memang kelibat mereka berdua belum kelihatan!
"Saya nak peluk diorang, " kata Nano lagi.
"Saya pun...."
Ketika itu... sibuk mengambil gambar pemandangan tapi kedudukan Amie tidak stabil. Tiba-tiba jatuh berguling di atas batu dihempap beg sandang.... adeeehhh kameraku! Syukur kameraku tak cedera (malam harinya di tempat penginapan barulah Amie tersedar lutut Amie luka terhentak di atas batu. Wah! Parut luka itu akan aku jadikan kenangan! Bukan senang nak dapat memori indah seperti ini!

Tiba-tiba teringat usik-usikan kami sewaktu bersama-sama mendaki Gunung Silam... kalau yang kurus jatuh tersangkut di ranting pokok, kalau yang bulat jatuh berguling-guling ke kaki gunung! Haaa... betullah tu... akhirnya berguling-guling juga diri ini di atas batu hitam!

Bersambung.....

4 ulasan:

POJIEGRAPHY BLOG berkata...

Beruntung siapa yang dapat naik atas tu kan!

Nani berkata...

Tahniah Amie...bestnya saya membaca catatan Amie tentang Ekspedisi Menawan Puncak Kinabalu ini, semuanya saya baca.
Saya masih ada keinginan untuk mendaki Gunung Kinabalu ini, walaupun sudah lama saya pencen dgn aktiviti2 lasak ini..
Doakanlah semoga impian saya tercapai yer...

Ita Rossi berkata...


Tahniah Amie. Hajat hati bulan 9 ni nak mendaki lagi. semuga diberi kesihatan yang baik dan dipermudahkan. Dah nak masuk 5 series ni...insyaallah.

fazian batrisyia berkata...

cantik2 gambar. dah jugak sampai...sy penah panjat gunung tebu aje, di terengganu