ADSENSE

Selasa, 14 Oktober 2014

Resepi Sedap : Mempedal Ayam Masak Bumbu Sate!

Amie selalu tengok Encik Suami dan kakak ipar serta adik-adiknya 'berebut' kalau terjumpa mempedal dalam apa-apa, terutamanya kalau ada lauk sambal kates (betik) semasa kenduri di kampung. Mulanya Amie hairan juga, kenapa suka sangat mempedal yang keras dan liat tu... (pada sangkaan Amie) saja. Kalau bakar sate atau sayap ayam di kampung, pasti ada mempedal juga! Jadi, Amie pun buat kesimpulan Encik Suami suka makan mempedal, tapi tidaklah selalu sebab Amie jarang masak kecuali kalau beli ayam bulat, dan ada mempedal di dalamnya. Itu pun Amie masak sekali dengan ayam tersebut.
Wokey... ini kali pertama Amie masak mempedal ayam untuk Encik Suami, setelah cuba buat sate mempedal sempena hari ulang tahun Fairuz tempohari. Amie cuba masak dengan menggunakan perencah sate. Harum semerbak satu dapur dengan aromanya!

Ambil gambar pun kelam kabut sebab semua dah menunggu di meja nak makan menu baru kami ini. Jadi, ini sajalah gambar Mempedal Ayam Masak Bumbu Sate yang sempat Amie rakam. Encik Suami pulak senyum-senyum sewaktu makan. Bila Amie tanya kenapa, jawabnya: Sedap... masakan ni sedap! Alhamdulillah....

Bahan-bahan:
500 gram mempedal ayam - bersihkan dan potong kecil-kecil (seketul mempedal dipotong 4)
200ml santan pekat
1 sudu teh serbuk kunyit
1/2 sudu teh pati asam jawa
1/2 cawan minyak
garam / gula /perasa pilihan

Bahan kisar:
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1 sudu makan ketumbar biji
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih
1 batang serai - ambil isinya yang lembut dan hiris
3 keping hirisan lengkuas
3 cm halia

Cara:
1. Gaul mempedal dengan semua bahan kisar serta garam / gula dan pati asam jawa serta minyak. Amie bubuh 1 sudu teh garam dan 1 sudu makan gula. Terpulanglah ikut citarasa masing-masing.
2. Setelah diperap selama 30 minit, masukkan bahan perapan tadi ke dalam kuali dan masak dengan api sederhana panas sehinggalah pecah minyak.
3. Masukkan santan pekat, dan masak lagi sehingga kuah pekat. Kacau selalu supaya tidak hangus.


Ratah begitu saja laaagi sedap!

4 ulasan:

LiNa_Pg berkata...

Sedap tu nmpk bsh² kalau kt umah sy tadak geng hati ke hempedal ke sbb anak³ dan asben xmkn..xsyok la mkn sorang²..tumpng mkn umh daus la hihiii..meriah sket

Sury Abil berkata...

Asslmkum kak amie...
sedap tu sy suka sy suka...mak sy selalu masak kari bersama kacang pjg kadang ada hati ayam gak.femes gak lauk ni kat kenduri tau..:-)

EmbunRosaliza berkata...

sedapnya nmpk mcm sate goreng la amie

kasihilmar.com berkata...

Nampak pun sedaplah Amie, mesti dicuba menu ni!