ADSENSE

Ahad, 26 Oktober 2014

Resepi Opor Ayam Yang Mudah & Sangat Sedap!

Beberapa hari belakangan ini Amie dapat tempias angin rajin untuk menyelongkar asal usul resepi opor. Menurut Kamus Dewan Edisi 4, opor ialah sejenis masakan samada ayam atau itik panggang dengan rempah-rempah. Tak cukup puas hati dengan maklumat tersebut, Amie dapati dalam Ensiklopedia pula menyatakan bahawa opor ialah masakan berempah yang popular dalam kalangan masyarakat Jawa. Kalau di negara kita opor dikatakan amat terkenal di negeri Johor, dan terbahagi kepada tiga jenis iaitu opor yang berwarna kehitaman, kekuningan dan kemerahan.
Pernah beberapa kali sebelum ini Amie masak opor ayam dan kongsikan di dapur maya ini, dan kemudian Amie dapati banyak versi masakan opor yang Amie belum ketahui!

Sebelum ini Amie masak opor ayam berwarna merah, gunakan lada merah. Rupanya opor ayam bukan sahaja berwarna merah, tetapi juga kuning dan kehitaman! Selain itu, opor juga disediakan dengan cara panggang atau bakar! Itulah variasi masakan opor Nusantara menurut Wekipedia Indonesia. Ada juga Amie terjumpa resepi masakan opor dengan menumis terlebih dahulu bahan perencahnya. Ada pula yang terus rebus bersama-sama macam menjerang rendang!

Menurut Wekipedia Indonesia, asalnya masakan opor ini dari Pulau Jawa, khususnya Jawa Timur dan Jawa Tengah di sebelah barat. Opor ayam misalnya, pada asasnya dimasak bersama santan pekat dengan penambahan pelbagai jenis perencah atau rempah-rempahan. Penerangan inilah yang membuat Amie teruja untuk mencuba masakan opor yang asli. Terfikir juga apakah rasanya opor tanpa rasa pedas? Apa pun setelah bertutorial dengan Encik Google, akhirnya Amie cuba olah masakan opor yang mudah. Ini memandangkan antara bahan yang perlu dalam opor selain santan ialah serai, kencur dan sebagainya. Pening juga membuat pilihan setelah melihat pelbagai resepi opor dengan versi yang berbeza, misalnya ada yang gunakan daun salam kering, ada yang kisar halus lengkuas dan ada pula hanya ketuk sahaja lengkuas tersebut. 
Setelah siap memasak opor ayam dan melihat hasilnya, Amie rasa sangat seronok sebab selain rasanya yang memang enak, kuahnya juga pekat dan cantik hasil campuran buah keras! Sungguh! Opor Ayam ini sangat ringkas dan mudah disediakan, tapi sangat sedap! Barangkali itulah sebabnya mengapa masakan ini seolah-olahnya menjadi menu wajib di hari raya khususnya di negara jiran (Pulau Jawa) dan dihidangkan bersama ketupat!


Amie dapati ada masakan opor ayam yang menambah telur rebus di dalamnya. Amie sengaja masukkan telur rebus dan memang comel sekali!
Di bawah ini Amie paparkan resepi Opor Ayam yang Amie olah sendiri berdasarkan pemahaman tentang resepi ini dan pilihan bahan-bahan yang mudah di dapati di tempat Amie. In shaa Allah, di lain waktu Amie akan cuba versi opor yang lain pula.

Antara bahan yang digunakan selain daging ayam dan santan, serai, halia, lengkuas  serta ketumbar dan jintan, biasanya masakan opor ayam menjadikan gula merah sebagai salah satu bahan perasa. Mungkin ada yang tak biasa nampak gula merah seperti di atas, namun begitu tidak ada salahnya jika gunakan gula melaka.

Dan satu lagi ialah daun salam kering. Amie memang biasa gunakan daun salam kering sekiranya ingin mengolah resepi dari tanah seberang (yang menggunakan daun salam). Yang tak pernah melihat daun salam kering, bolehlah renung dan tenung gambar di atas. Bagaimana pun tidak semua resepi opor ayam menggunakan daun salam kering. Ada juga yang gunakan kencur, dan juga daun limau purut! Cantiknya.... pelbagai versi masakan yang menarik! Tapi... asasnya hanyalah sekadar daging ayam yang direbus dengan santan pekat, dibumbui dengan pelbagai rempah-rempahan dan herba pilihan. 


Bahan-bahan:
1 kg daging ayam - potong ikut citarasa
300 ml santan cair
500ml santan pekat
2 helai daun salam kering
2 batang serai - diketuk
lengkuas muda sebesar ibu jari - diketuk
garam / gula merah / perasa pilihan
3 biji telur rebus dikupas (jika suka)

Bahan kisar:
5 ulas bawang putih
10 biji bawang merah
5 biji buah keras
1 sudu makan ketumbar biji
1 sudu teh jintan putih
1 sudu teh lada hitam

Cara:
1. Masukkan santan cair dalam periuk bersama semua bahan kisar, serai, daun salam dan lengkuas.
2. Masak sehingga mendidih.
3. Masukkan daging ayam dan gaul sebati. Kemudian masukkan santan pekat.
4. Biarkan masakan mendidih dengan api panas sederhana sehingga daging ayam empuk. Masukkan telur rebus.
5. Setelah kuah mula memekat masukkan garam, gula merah / perasa pilihan.
6. Padamkan api dapur dan hidangkan opor ayam.

Hidangkan bersama ketupat ya.... selamat hari raya!

Walaupun Opor Ayam versi begini Amie hidangkan buat pertama kali untuk keluarga kecil kami, tapi Alhamdulillah.... resepi ini diterima baik seisi keluarga! Firdaus pun ikut makan ketupat cicah kuah Opor Ayam!
Sekian... cerita hari ini Amie akhiri dengan kata-kata : Oh! Meriahnya dunia masakan!

4 ulasan:

kasihilmar.com berkata...

Salam Amie.
Asalkan nama masakan opor, saya suka je :D

Rei berkata...

Salam Pn Amie, sedap resipi last tu :D

Saya nak jemput Puan sertai Projek Dapur, mobile app utk resipi blogger. Insha Allah extra2 trafik ke blog puan.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.projek.dapur

Kalau berminat leh email ke projekdapur@gmail.com

Mekasih

Gee® berkata...

Sedapnya opor...

Nor Lailee Ahmad berkata...

Saya nak masak ni ari ni...kat belakang rumah tengah menyubur daun salam...mekasih ye 😊