ADSENSE

Isnin, 20 Januari 2014

Laksa.... Asam Laksa?

Pagi tadi nak sarapan laksa di kantin tapi tak sempat. Kelas penuh berderet sampai tengahari. Hanya sempat kunyah dua keping biskut sambil tangan menulis itu dan ini dan minum air kosong yang dibawa dari rumah.... macam tak cukup tangan pulak bunyinya!


Fuad pulak tak sabar nak balik rumah. Oh! Kerja-kerja sekolah masih berlambak... Buku latihan sudah berlonggok depan mata minta disemak. Kemas kini Sistem Maklumat Murid pula perlu disiapkan segera. Akhirnya ... dengan rasa lelah, dan perut berkeroncong pulanglah Amie bersama Fuad yang sudah sedia menunggu dalam kereta. 
Alamak! Isyarat merah tangki kereta pulak yang keluar bila start enjin!
Pedulik!
Perut lapar! Rasa menggeletar pulak!
Terus kereta melencung ke KFC di Bandar Sri Perdana.

Bukan main suka Fuad dapat makan di situ.
Alhamdulillah... kenyang! 
Kemudian Amie singgah sebentar di Guardian beli syampu, wangian dan bedak untuk Firdaus.
Tapi....
Masih teringat-ingat laksa!
Terus singgah di Pasar Sri Perdana. Beli ikan selayang segar, dan bahan-bahan lain untuk laksa.
Dalam perjalanan pulang, hujan turun dengan lebatnya. Malas nak singgah stesyen minyak untuk isi tangki minyak. Harap-harap enjin kereta tak mati di tengah jalan!




Sampai rumah terus masuk dapur. Nak buat laksa sebelum Encik Suami pulang. 
Telur ayam pulak tak ada... yang ada cuma telur puyuh pemberian adik ipar!
He hehehhe.... jadilah kaaannn untuk aksesori laksa.
Laksa apa pulak yang Amie buat ni..... macam tak cukup bahan je.
Resepinya? Boleh klik DI SINI.
Amie copy paste di bawah ini ye...

Resepi : Asam Laksa
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan: 
1 kg ikan kembung & 1/2 kg ikan selayang - rebus dan ambil isinya / kisar
2 bungkus laksa kering - rendam hingga lembut - celur
7 keping asam gelugur
10 tangkai daun kesum
2 kuntum bunga kantan (belah 2)
garam & perasa pilihan

Bahan untuk hiasan laksa:
1 biji timun - potong nipis
1 rumpun daun salad - hiris nipis
4 labu bawang besar - mayang
10 biji telur - rebus, kupas dan belah
1 biji nanas - buang kulit dan ricih-ricih
5 biji lada merah - hiris nipis
limau kasturi - belah dua

Bahan kisar:
30 tangkai cili kering
1.5cm belacan
10 biji bawang merah
5 ulas bawang putih

Cara:
1. Satukan isi ikan dengan air rebusan, bahan kisar dan tambah air mengikut kepekatan yang diingini.
2. Masukkan daun kesum, asam gelugur, bunga kantan dan garam serta perasa.
3. Kuah hendaklah sentiasa dikacau agar isi ikan tidak berketul.
4. Masak sehingga asam gelugur kembang dan rasanya sebati.
5. Jangan biarkan kuah mendidih terlalu lama di atas api.
6. Hidangkan bersama laksa yang telah direbus dengan bahan hiasan yang lain.


Walaupun nampak macam tak cukup bahan tapi serius.... sedap! Encik Suami dan anak-anak menambah-nambah terutama kuahnya! Agaknya sebab Amie bubuh belacan Papar kot!
Lepas tu... minta Encik Suami isi minyak kereta.
Encik Suami : Kenapa tak isi minyak waktu balik tadi?
Amie : Tak ada duit.
Encik Suami : Makan di KFC ada pulak duit ye.
Kwang kwang kwang!!!!!

6 ulasan:

Puteri Kasih berkata...

nampak sedap tu kak amie..terliur puteri dibuatnya. Dah bookmark, ada masa nanti nak cuba buat :)

Syah Eida berkata...

sedap ni.. mood lapar hii

Gee® berkata...

Amieee... laksa mu menggoda ku... sedaaaap nyaaa

Umie Jazz berkata...

aduh memang gemar sungguh dgn asam laksa ni..klu jumpe mesti bli...sedap nmpk asam laksa k.amie

MulutPayau berkata...

Sedapnya laksa...
Hihihi..kelakar lak kak Amie..mcm sama jer alasan kita time keta tak de minyak...

Wani berkata...

salam kak amie teringat yang wani pun ada buat setelah bertahun tak buat hiii. .selalunya beli kat kedai jer kalau nak makan laksa