ADSENSE

Selasa, 28 Januari 2014

Ikan Nyok-Nyok Masak Sambal Cocos

Nampaknya Amie terpaksa ringkas-ringkaskan entri...  memang dah tak boleh nak berlama-lama di depan Mr Lappy. Nak jalan-jalan ke dapur kawan-kawan pun asyik tertangguh-tangguh. In shaa Allah ada kesempatan Amie akan jenguk juga. Bukan apa.... akhir-akhir ini astik sibuk memanjang! Tak dapatlah nak cerita satu persatu kesibukan itu di sini.... nanti tertunda lagi resepi-resepi yang banyak berderet dalam folder!


Kali ini Amie kongsikan sekali lagi menu kegemaran keluarga Encik Suami.... Sambal Masak Cocos, dan Amie gunakan ikan nyok-nyok pulak.
Jika anda inginkan kelainan dalam hidangan, sesekali cubalah resepi yang dibawa oleh keluarga Encik Suami dari Kepulauan Cocos-Keeling ini. Ada keunikan rasa kerana terdapat rempah biji ketumbar dan sentuhan terakhir dengan perahan jus limau nipis!


Resepi : Ikan Nyok-Nyok Masak Sambal Cocos
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 ekor ikan nyok-nyok seberat 1kg - bersihkan dan potong menjadi 5 keping - lumur dengan sedikit garam dan goreng separuh masak - angkat dan ketepikan
1 sudu pati asam jawa - bancuh dengan sedikit air ( atau 1-2 keping asam gelugur)
1/2 cawan perahan jus limau nipis
300ml santan cair
200ml santan pekat
garam / perasa pilihan
minyak

Bahan kisar:
20 biji cili kering
1 genggam ketumbar biji
3 biji bawang putih
5 biji bawang merah

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar hingga pecah minyak.
2. Masukkan bancuhan air asam jawa atau asam keping / gelugur.
3. Tambahkan santan cair dan biarkan mendidih.
4. Masukkan ikan dan biarkan sebentar.
5. Masukkan santan pekat, garam / perasa pilihan.
6. Biarkan kuah mendidih seketika, dan kemudian tuangkan jus limau nipis.
7. Gaul perlahan, dan padamkan api dapur.

7 ulasan:

Mas berkata...

sedap tu kak..
terliur tengok..

adda syuhada berkata...

sedapnyeee....
senang plk tengok resepi k.amie ni...

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum... hmmm kira besar sangat ikan nyok nyok ni kan.. kalau mil nani suka buat kari nyok nyok.. jarang jumpa nyok nyok kat area puchong ni.. patin banyak lah.. lombong mari.. hihihi... sedap gak buat masak ni ye..

MulutPayau berkata...

Sedapnya....Mmng menggoda btul....

Fiza Lgk berkata...

Salam K.Amie. Belum pernah lagi cuba masak style cocos ni. Nampak bahan2nya pasti sedap kan. Simpan dulu resepi ni...nanti boleh try.

ummiross berkata...

Amie..ummi singgah makan tengahari..sedap!!!

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum...k.Amie aduh terus jadi lapar