ADSENSE

Isnin, 25 November 2013

Cempedak Kawin Durian & Baulu Gulung.... antara ole-ole istimewa dari dari syurga beli belah Ayer Hitam

Huh! Bila tuan tanah bercuti, dapur pun ikut bercuti... tak berasap! Haaa... sekarang tuan tanah dah balik ke dapur tapi mood masak-memasak belum datang lagi. Apa pun jom cuti mata tengok gambar-gambar buah di bawah ni... alahai, buah pun buahlah, ada gak kaitannya dengan makanan kannnn kaaannnn.
Sebaik meninggalkan Hotel Mutiara di Johor Baharu, barulah tersedar tak sempat beli ole-ole selama 3 hari berada di bumi Johor! Mujurlah anak buah Amie, merangkap driver kami mencadangkan untuk  singgah di Ayer Hitam. Katanya di situ ada macam-macam yang boleh dibeli. Kita pun ikut sajalah.... masuk je kereta, Firdaus nampak terlelap di pangkuan, apa lagi.... kita pun ikut terlelap sama. Tiba-tiba, anak buah kejutkan dari tidur, katanya dah sampai Ayer Hitam..... 

Ketika itu, jam menunjukkan pukul 9.45 pagi. Hanya beberapa buah gerai yang baru dibuka. Menurut anak buah Amie, waktu berniaga bermula pukul 10 pagi. Jadi, kami antara pengunjung terawal pada pagi Sabtu itu.


Dari jauh rasa teruja melihat pelbagai jenis jualan .... manalah kita pernah nampak begitu tingginya batang keladi bersusun di gerai! Ini yang best... kalau beli keladi, dapat masak batangnya sekali untuk dibuat sayur! Bila masuk ke bahagian dalam... macam masuk kedai kain di Jalan Masjid India pulak.... apa tidaknya... segala kerepek, keropok, macam-macam lagi makanan kering tersusun memanjang sampai tak tahu nak pilih, tak tahu mana satu nak dibeli!

Sebenarnya Amie pun tak terfikir ada macam-macam di Ayer Hitam. Rupanya selain buah-buahan, segala macam kerepek dan keropok, banyak lagi barangan lain yang tak sempat Amie rakamkan di sini. Bukan apa.... gerai-gerai lain belum dibuka, sedangkan masa yang ada untuk kami di sini sangat singkat! Tapi sempat juga jeling-jeling gerai lain termasuk gerai tembikar, dan segala macam benda. Harap lain kali dapat lagi berkunjung ke sini!


Dalam banyak-banyak makanan, buah juga yang menarik perhatian Amie. Seronok sangat dapat merasa buah cempedak kawin durian! Nak tahu apa rasanya... sila datang sendiri ke Air Hitam! Harganya memang sangat berpatutan berbanding rasanya yang enak & tersendiri... hanya RM7, dan walaupun buahnya nampak kecil tapi berat hampir 2kg sebiji sebab isinya padat! Yang seronoknya... tuan gerai sangat bermurah hati mempelawa kami mencuba makan apa juga buah yang terdapat digerainya!


Dan... satu lagi! Akhirnya Amie temui juga kuih Bahulu Gulung! Tuan gerai kata ada sekotak yang baru sampai..... apa lagi.... hangkut ajelah!!!! Nak tahu... Amie memang hantu bahulu tapi satu je yang buat Amie jadi hantu... inilah yang Amie jumpa ni... Bahulu Gulung Johor yang disapu dengan jem nanas! Sesiapa yang belum pernah rasa... cubalah segulung! Baru tahu nak beli lagi ke tak... baru faham kenapa Amie hangkut sekotak!



Ini gambar isi cempedak kawin durian tu... pada Amielah kaaan... tak payahlah digoreng ke, apa ke... makan saja! Baunya tak sekuat cempedak biasa, tapi... ahhh rasalah sendiri ye!


Inilah rupa cempedak kawin durian. Ada sikit-sikit rupa nangka, nampak hijau di luar tapi isi di dalam... enak!


Dapat tak bezakan cempedak biasa dengan cempedak kawin durian?



Lama tak jumpa buah pulasan....



Ciku pun ada.... adeeeehhh masa kecik-kecik dulu puas makan ciku hasil tanaman ayahanda!



Buah durian belanda yang masih segar!



Tuan gerai sibuk menyusun atur jualannya.



Bestkan... kalau dapat beli buah-buahan segar!
\


Teringat buah mangga udang di belakang rumah kami.... tapi ini bukan mangga udang... entah mangga apa, lupa pulak namanya (tuan gerai ada bagi tau).



Sempat kejutkan perut di pagi hari dengan buah duku... kan ke tuan gerai suruh rasa apa saja buah yang ada di situ. Buah duku tu memang manis.... 3kg RM10 je!



Memborong dodol ngkooo....



Memang tak tahu nak pilih yang mana satu....



Haaa.... durian ko! Amie makan juga....



Saja je ambil gambar pisang.... 



Jambu madu.... teringat kat Abang Farid. Sukanya dia makan jambu madu... nanti ada masa kita datang sini ye bang.



Entah apa jenis nanas ni... banyak sangat nanas di sini!



Binjai....oh binjai!!!!



Tak tahu dah nak terangkan apa lagi... di atas tu macam-macam jenis ubi... ada keladi, keledek...macam-macam jenis!


Sesiapa terjumpa tempat ini di Ayer Hitam... inilah namanya syurga membeli-belah termurah! Terbaik & tersedap...... 
Ini baru satu slot....tentang buah-buahan saja! Yang lain tu termasuk segala kerepek-keropok, buah tangan, tembikar dan sebagainya.... kalau ada kesempatan datang lagi, Amie nak rakam gambar banyak-banyak! Kali ini sebab nak kejar masa balik Selangor sebelum pukul 2 petang, jadi kami berada di sini tidak sampai 30 minit! 

14 ulasan:

sudipVSsenduk berkata...

dulu kalau balik ke batu pahat, arwah mak selalu ajak ke ayer hitam cuci mata.. kerepek, pasu, batang keladi & nenas antara barang wajib dibeli. Mmg murah, tapi parking susah sikit.

aTiE berkata...

kak amie..
bhg mana kat Ayer Hitam??
Senang tak nak ke sana kalau dr highway PLUS?
manalah tahu kot2 tersampai dekat2 situ leh gak nak singgah..
keliur tgk buah2 tuh...

LiNa_Pg berkata...

Assalam kak amie..siri jelajah semenanjung hehee..
puas hati kan sekali bercuti semua boleh terjah...
Dalam banyak2 buah tu buah cempedak kawin jer yg tak pernah tengok..unik betul bentuk buahnya..memang betul2 kacukan ni.

Amie berkata...

Sudip,
Kami pengunjung terawal Sudip... banyak tempat parking kosong.

Atie,
saya pun tak boleh jelaskan Tie... saya ikut anak buah, buka mata je dah sampai....

Lina,
tuan gerai tu kata cempedak kawin durian... saya pun katalah cempedak kawin durian Lina, tapi memang tak rudi beli!

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..meriah tul buah-buahan kat sana...segar2 plak tu...apa lagi buah binjal....susah nak jumpa..klu dapat kat saya maunya angkut 2-3 ketullll

ummiross berkata...

Waa bercuti msakan Amie ye, ummi pun suka kat Air Hitam ni, ralit membeli. Buah cempedak kacuk dengan durian tu ummi tak pernah rasa lagi, nampak macam sedap tu Amie..

Kakzakie berkata...

Oh... kalau macam kakak setiap kali balik kampung tiap bulan memang singgah sini Amie. Tapi biasa anak kakak beli burger hihi...

Amie tak beli vase bunga ke?

Chik Mimi berkata...

saya pernah makan cempedak durian ni kat rumah paman hubby ada tanam,tapi sekarang buahnya saya dah tak pernah nampak,sedapkan kak makan gitu jae tak yah dicucurkan

asyifa mustaffa berkata...

Ayer hitam ni kak....mmg mcm2 ada...buah buahan...mknn brang rumah...pnggn mangkuk....mmg best! Rambang mata jdinya....kena siapkn ongkosnya saje...hihi...

makchaq berkata...

Lama makchaq tak singgah sini..

Happy Anniversary.. walau dah terlewat sikit masih boleh ucapkan lagi kan...

Bestnya tengok jualan kat Ayer Hitam tu... makchaq pi sekali ja kot laaaama dulu.. lebih 30 tahun dulu..

zila norazila berkata...

Syurga sbnrnye air itam ne..tempt yg pling zils suka kt johor ne..klu boring2 mesti nk kesini..cuci mata.

azieazah berkata...

Salam Amie, lamanya saya tak mengomen di sini. Alahai... sori la.

Saya dah lama tak ke Ayer Hitam tu. Dulu singgah tengok barangan tembikar dan pinggan mangkuk jer. Sayur mayur buah ni ttak jumpa pun.

Saya tak pernah tengok buah binjai, tapi saya suka kopok binjai!

mama sara nur berkata...

Assalam
Wow wow meleleh tgk buah2 disini he he SY ni pantang jumpa buah semua nk
Cempedak kawen Ada tp x sempat nk mkn asyik kena curi je. Hu huu
Jauh k amie jln2 ni

Acik Erna berkata...

assalam Amie..acik pun suka bahulu gulung tu..masa dok tanjung karang..ada kawan yang pandai buat