ADSENSE

Ahad, 29 September 2013

Lauk-pauk kampung tetap menyelerakan! Ikan Mata Sebelah Goreng, Sayur Bening & Sambal Mangga.

Mudah, ringkas, cepat penyediaannya dan sudah semestinya enak serta berkhasiat. Siapa boleh nafikan keenakan dan kelazatan lauk-pauk kampung yang pernah kita nikmati hasil air tangan Bonda kita? Barangkali ada sedikit perubahan dari segi bahan dan penyediaannya, namun kenangan di kampung lama tetap datang menggamit selera!


Bonda selalu pesan, makan sayur hijau, hirup kuah sayur yang hangat-hangat panas. Segar! Itu kata Bonda. Masa kecil dulu tak faham apa maksud segar! Yang Amie tahu lepas hirup kuah sup, keluar peluh! Oh... itu yang Bonda maksudkan... sihat segar bugar! Keluar peluh bermaksud sihat... dan peluh yang mengalir di dahi tanda badan kita segar! Sayangnya, anak-anak sekarang susah sangat untuk menjamah sayur-sayuran hijau terutamanya sawi dan bayam! Harap pada kuahnya sajalah yang mereka campur sedikit di atas nasi.


Banyak pula bebelnya malam ni.... terus kepada resepilah ye... oh ya! Nak bebel lagi... zaman anak-anak dulu manalah ada bebola ikan yang dicampur dalam sayur bening. Biasanya Bonda bubuh serai , bawang putih & merah serta ikan bilis tumbuk kasar. Tak apalah, yang penting kuahnya masih bening... jernih! Kuah yang penuh dengan zat sayur-sayuran rebus.

Resepi : Sayur Bening
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
10 biji bebola ikan - Amie biarkan bulat
1 cawan hirisan kobis bunga
1 cawan hirisan brokoli
1/2 cawan hirisan lobak merah
1 cawan soo hoon yang sudah direndam kembang
600ml air
garam / perasa pilihan

Bahan tumbuk kasar:
2 biji bawang putih
3 biji bawang merah
1/2 inci halia
1 sudu teh lada putih

Cara:
1. Panaskan air dalam periuk. Masukkan bahan tumbuk kasar. Biarkan mendidih.
2. Masukkan bebola ikan, dan lobak merah diikuti dengan kobis bunga dan brokoli.
3. Biarkan mendidih sekali lagi dan kemudian masukkan soo hoon.
4. Perasakan dengan garam / perasa pilihan.



Gorenglah ikan macam biasa. Kalau panggang lagilah sedap, tapi malaslah pulak nak buat walaupun sebenarnya niat asal nak panggang ikan mata sebelah tu. Sambal Mangga pula, resepi macam biasalah, tapi tak jadi masalah untuk Amie tuliskan di sini untuk perkongsian dan rujukan Amie pada masa akan datang.

Resepi : Sambal Mangga
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
15 biji cili padi - Amie gunakan cili padi minyak (kurang pedasnya)
1 labu bawang besar - mayang halus
1 keping belacan sebesar ibu jari - Amie goreng sebentar
1 biji mangga - kupas dan cincang
3 biji limau kasturi - ambil jusnya
garam / gula secukup rasa

Cara:
1. Tumbuk cili padi bersama belacan, garam dan gula.
2. Masukkan hirisan bawang besar dan mangga cincang.
3. Lenyek seketika dengan alu lesung.
4. Perasakan dengan garam dan gula.
5. Perahkan jus limau kasturi.
6. sedia dihidangkan.

6 ulasan:

mama sara nur berkata...

assalam
memang tepat skali laukpauk kampung sgt menyelerakan. kalu diberi pilihan laukpauk kg yg ngap dulu he hee nk lg airtangan ibu kita kan
rasa x sabar nk blk kg raya haji ni pula he hee

ummiross berkata...

pergh!!!, ada sambal mangga, lauk simple pun tetap 'meletop'! Amie..

ummiross berkata...

pergh!!!, ada sambal mangga, lauk simple pun tetap 'meletop'! Amie..

Bbwana adienia berkata...

seleranya tengok lauk kampong tu kak..

Suzana Ibrahim berkata...

saya suka ikan mata sebelah ni,isinya lembut dan sedap di goreng begitu sahaja.

sHa AhM@d berkata...

sedapnyer kak..terliur nengoknyer..