Layan Tempahan Pertama Kek Lapis Cheese Masam Manis!

11:25 PG

Oh! Hari ini rupanya hari Jumaat. Amie sangka hari Sabtu, sebab sekolah Amie cuti. Nampaknya entri pagi ini lebih kepada cerita orang mamai...  separuh jaga dan separuh tidur. Apa pun... jom layan Kek Lapis Cheese Masam Manis di bawah ini.


Nampak okey tak? Sempurna tak? Memang pertanyaan orang kurang keyakinan diri kan? Wokey... terus kepada isi cerita yang hendak disampaikan... he he ehhh sebenarnya inilah kali pertama Amie sudi terima tempahan kek lapis! Bukannya 'sanggup' tapi 'sudi'..... gaya orang jual mahalkan? Macamlah cantik sangat keknya atau pun macamlah sedap sangat rasanya. Dah lebih-lebih perasan dah ni.


Rakan sekerja Amie meminta Amie buatkan sebiji kek lapis untuknya. Katanya tebal-tebal pun tak apa. Sebab dia pun faham situasi Amie yang ada bujang kenit Firdaus. Kesianlah pulak bila dia kata buat tebal-tebal pun tak apa.... ini yang buat kita naik semangat sebab orang sangat mengharap dan beri sepenuh kepercayaan dan serah bulat-bulat pada kita. Walaupun dia kata tebal-tebal pun tak apa, Amie tetap buatkan secantik dan sesempurna mungkin sebagaimana moleknya bentuk kek lapis. Amie pun mulakan kerja-kerja melapis seawal pukul 4 petang. Menjelang 8 malam, siaplah sebiji Kek Lapis Cheese Masam Manis 16 lapis menunggu sejuk untuk dibungkus. Dengan penuh yakinnya, Amie pun hantar sms kepada rakan Amie supaya mengambilnya pada keesokkan hari, pukul 10 pagi.



Nak dijadikan cerita, ketika Amie baring menyusukan Firdaus tiba-tiba terasa ada sesuatu yang tak kena  pada kejadian kek lapis tadi! Rupanya Amie hanya memasukkan 250 gram mentega dan bukannya 450 gram seperti yang ditetapkan dalam resepi! Padahal setiap kali Amie buat kek lapis Amie mesti gunakan 450 gram mentega! Tapi kenapa pula bila membuat kek tempahan Amie boleh terlupa? Sudahlah Amie masih buta tentang dunia kek, Amie tidak tahu apa akan jadi kepada kek yang kurang kandungan menteganya! Sudahlah kena gunaan mentega berkualiti tinggi... takut tinggi pula risikonya kalau tidak ikut sukatan. 


Dengan penuh rasa tanggungjawab untuk memberi kepuasan kepada pelanggan Amie pun bergegas kembali ke dapur. Syukurlah semua bahan untuk membuat kek lapis masih banyak sebab memang Amie beli lebih memandangkan ada lagi rakan sekerja yang menempah untuk hari Isnin dan minggu seterusnya. Ketika Amie sibuk membasuh telur, jam sudah menunjukkan pukul 1 pagi! Bermakna Amie perlu berada di dapur sehingga pukul 4 pagi....  sehingga menjelangnya waktu Subuh. Akhirnya tepat pukul 4 pagi siaplah sekeping Kek Lapis Cheese Masam Manis berukuran 8"x8"x3" seperti di atas.


Kalau tidak kerana kesilapan kurang bubuh mentega, tak adalah pose kek lapis hari ini.  Tak dapatlah rakan-rakan pengunjung menjamu mata ye... he he ehhhh. Oleh kerana kurang pengetahuan tentang kek lapis, jadi Amie jadikan pengalaman malam tadi sebagai satu pengajaran dan juga guru yang paling mahal pernah Amie perolehi setakat ini.




Walaupun Amie tidak bertujuan untuk mencari keuntungan yang semaksimumnya, atau pun berhasrat untuk memulakan perniagaan , namun Amie tetap menitikberatkan kualiti kek yang dihasilkan. Maklum sajalah kalau tempahan jenis kek lapis yang mewah seperti ini  pelanggan sanggup bayar dengan jumlah yang tinggi! Sebenarnya Amie sendiri takut menghadapi risiko apabila berhadapan dengan pelanggan tetapi pengalaman yang dikongsi bersama oleh rakan-rakan blogger seperti MADIHA cukup membuatkan Amie insaf bahawa tidak ada jalan yang mudah untuk kita mencapai kejayaan. Wallaaa...waalaaa... gaya bercakapnya ni macamlah sudah sehebat UCUBAKERYRAHEL, EVELYN GEMINA (sekadar menyebut beberapa nama ye... sebenarnya banyak yang nak disebut) yang memiliki tangan-tangan ajaib itu.... ngeeeeee....(sengih-sengih sendiri sebab tak ada kawan). Oh ya... hari ini Amie cuti, nak betulkan ayat... sekolah Amie cuti peristiwa sebab 3 hari berturut-turut kami bertungkus-lumus sampai separuh rentung bertugas di padang untuk menjayakan sukan tahunan. 
Wokey... sambung  cerita. Amie juga turut jadikan SHEILA sebagai idola di atas kesungguhannya mencuba sesuatu resepi dengan prinsipnya 'try n error'. Cerita tentang Sheila... malam tadi sempat Amie sembang melalui FB. Untuk menghilangkan rasa mengantuk menunggu lapisan demi lapisan masak, Amie pun bawa laptop ke dapur. Kebetulan Sheila pun sedang online dan sibuk menyiapkan sesuatu. Bila Amie tahu Sheila pun masih di dapur, Amie pun terasa seakan-akan ada kawan yang menemani! Jangan salah tafsir ye... malam tadi Amie tak terasa meremang bulu roma atau bulu tengkuk tau! 




Banyak pulak songelnya Amie pagi ini... di pagi Jumaat nan mulia ini. Keknya sebiji je tapi riuhnya seantero maya ha ha haaaa.... Oh ya! Tuan punya kek pun sudah datang tadi tepat pukul 11 pagi untuk mengambilnya.


Amie suka terima pemberian yang cantik, jadi Amie pun mahu berikan yang cantik juga untuk penerima Kek Lapis Cheese Masam Manisnya ini. Sila abaikan tepi-tepi kek itu ya....  walaupun kelihatannya begitu tapi kalau dipotong dibuang ke mulut juga. Abaikan juga cara pembungkusannya yang tak berapa kemas... ini baru pertama kali buat ye... esok lusa makin kemaslah kot.... kot ajelah.


Hari ini dalam sejarah.... inilah hasil paling cantik pernah Amie berikan kepada pelanggan! Biarlah dengan kejakun-jakunanku, namun selain kek pisang, kek labu yang lepas-lepas tu ada juga kek lapis yang menuntut tahap kesabaran dan kerajinan yang tinggi selain tuntutan tidur yang tak terlayan oleh mata! Terima kasih daun keladi buat Cikgu Rosnah Othman yang sudi menempah kek lapis ini. Sebelum ini Cikgu Rosnah memang pernah makan kek lapis yang Amie bawa ke sekolah, tapi itu percuma... yang ini berbayar. Harap-harap yang berbayar ini rasanya lebih enak dari yang percuma ye Cikgu Rosnah.


Habislah cerita untuk hari ini. Firdaus sedang tidur. Amie juga yang belum tidur dari pagi, dari malam tadi, dari kelmarin lagi..... walalalllaaa... masak tengahari belum lagi! Tak apa, kejap lagi keluarkan ikan untuk direndam. Sementara Firdaus masih lena, Amie pun nak ngorok kejap!

26 comments

  1. kalu sy nk tempah bleh? tp jauh la...tggu sy mai ke sabah hjg bln ni.. ;-)

    BalasPadam
  2. salam kak
    kemas aje lapisannye tu..warna pu cantik kak..

    BalasPadam
  3. salam kak amie..
    zila pun sama kalu terima tempahan org rasanya mcm satu amanat yg besar hrus di pikul..bila plggan dah puas hati rasa lega betul..cantik dan kemas jew tu kak amie..lps bersalin nnt nk cuba pulak la..

    BalasPadam
  4. assalamualaikum amie...
    boleh tahan ye lama tu tak ngorok... udah ler lepas ni kalau firdaus dah bangun... langsung tak dapat ngorok.. ngorok tu tido ek? hehehe :) almaklumlah.. nak belajar cakap sana.. :) wahai amie... sangat cantek kek itu.. terbunjal biji mata tengok kekemasan susunan kek tu.. sangat2 lah lawa... tahniah ye amie.. hasil yang sangat berpuas hati kan.. walaupun tak tido semalamam utk siapkan amanah orang..

    BalasPadam
  5. Cantik dan sempurna sngat kak....gabungn cis n masam manis tu...mesti sedapp bangat kan...nnti nk try gak.

    BalasPadam
  6. Wow, cantiknya Kek Lapis awak ! tentu pelangan awak gembira terima kek lapis cantik ini..

    BalasPadam
  7. cntik sngt kak...kemas pun ye jugak ni...btul2 kesabaran yg tnggi mmbuatnya...

    BalasPadam
  8. Cantik sangat suda ni kek lapik Kak Amie....Rahel teringin jugak buat kek lapis asam manis ni tp nak siapkan dulu tempahan biskut raya.Hermmm...patutlah tadi rasa masam manis jak bibir ku ni...rupa2nya ada sebut2 nama saya pulak....nda acik ni kalau makan kek sorang2....yg kurang butter pun tak pa...maknanya kurang lemak la tu kan...hehehe...

    BalasPadam
  9. Amie..cantiknya kek lapis Amie, sungguh!!.
    Ummi ni kalau sebut kek lapis rasa nak terbang ke Sarawak, tapi kali ni ummi nak terbang ke Lahad Datu, sebab tengok gambar pun dah tau memang sedap kek Amie tuu.

    BalasPadam
  10. Bagi orang yang macam kak Zai kek yang amie buat sudah terlalu cantik,tentu rasa dia pun sedap kannn.

    BalasPadam
  11. Emmmm...nampak moist je kek lapis ni amie....leh tanya berapa reganya ni Amie....

    BalasPadam
  12. Assalam kak amie,pasni mesti brderet tmpahan kek lapis.Kemas n cntk.Memang tabik ngjn kak amie

    BalasPadam
  13. kasihan Amie kena bersengkang mata gara2 silap timbang butter ye.. mujur juga perasan akan kesilapan tersebut.. kalau tak.. pasti customer hairan kelainan rasa yg percuma dgn yg berbayar.. nak ditanya malu.. hehhehe...

    apapun.. tahniah sebab akhirnya 'sudi' juga terima tempahan dari customer.. moga selepas ini akan berderet2lah order kek lapis dr kwn2.. hehe.. tp mmg betul.. nak berbisnes mcm ni.. memang byk kita kena korbankan masa & waktu tidor kita... takperlah kan amie.. asalkan jgn sampai terabai baby kecil & 'baby besar' kita tu gara2 nak berbisnes yekk.. hik hik hik...

    BalasPadam
  14. cantik dan kemas lapisan kek Amie ni..suka tngk..kalau Yatie tempah ni pun mmng rasa puashati yg amat sangatlah...bilalah Yatie nak beranikan diri buat kek2 mcm ni...takde kesabaran yg tinggilah..he3...

    BalasPadam
  15. tragis nya kisah k amie kali ni..kalau sy dh meraung kt dapo kena bako kek lagi!!! kalo stay up mcm tu mmg kena suruh cik abg temankan..tido kt dapo pon takpe!
    anyway..cantik sgt dan kemas susunannya kek tu...teruskn melapis!

    BalasPadam
  16. salam kak..

    sangat2 cantik dan kemas kek lapis tu..bukan main tinggi la ya kak..

    BalasPadam
  17. k.Amieeeeeeeeeeee
    cantikkkkkkkkknya
    kemas tersusun, betul cantik

    BalasPadam
  18. kagumnya Cm dengan Amie..tahniah..bukan mudah untuk buat kek lapis ni.Kemas dan cantik.Semoga ini langkah pertama langkah kejayaan.Tahniah amie .

    BalasPadam
  19. Assalam, Amie.
    Kek tu ayu, ayu, ayu! Yang buat mula-mula tu tak boleh "half price" ke? Kesian Amie terpaksa berjaga sampai ke pagi. Begitu tinggi iltizam kerja Amie. Anggap Ayah tak beritahu Amie ni, Ayah beri nama kek kedua tu Kek Ora Turu.

    BalasPadam
  20. rajin laa kakak faa ni..hehe..
    nak tempah jugak..tapi jauh..sobsob..memang nampak sedap..yg kurang butter ni pon da nampak perfect sangat..

    BalasPadam
  21. Kak Amie..wahhhh nak tempah gakkk..kemas sgt...dan mieza tabik spring sbb baby kecik pun sanggup terima tempahan kek lapis yg mmg terkenal dgn lama untuk membuat nya...cantik sngat!

    BalasPadam
  22. woww..cantik banget kek lapis amie nih!! cun sehh!

    BalasPadam
  23. salam amie... cantik dan kemas kek tu. Memang berpuashati orang yang menempah.
    hmm... tak dapatlah bundo melawan kesabaran amie berjaga sehingga awal pagi untuk menyiapkannya. Syabas amie.. ini baru permulaan.

    BalasPadam
  24. Kalau nak order untuk raya ni bole ke?

    BalasPadam
  25. Salam,

    Boleh saya tahu jika kek lapis trio ini rasa kemanisannya sedang2 atau agak manis?

    Betul ke kalau nak buat kek lapis, tidak digalakkan untuk gris keseluruhan tepi loyang, sebab kek di bahagian tepinya akan mengecut?

    BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Croatia ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Slovenia ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday

Subscribe