ADSENSE

Khamis, 25 April 2013

Popia Oh! Popia!

Assalamualaikum.
Awalnya paparan pagi ini...... Apa agaknya yang ingin Amie kongsikan kali ini?


Popia?



Beri titik tumpuan anda pada jam... pukul 5.45 minit pagi! Bukan petang ye. Awalnya sarapan.....  Sebenarnya hari ini giliran kelas anak bujang kedua mengadakan jualan sempena Projek Khidmat Masyarakat  bagi mata pelajaran Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan untuk kelas tingkatan 3 di sekolahnya. Lama sudah dia berhasrat untuk jual nasi lemak seperti bujang sulung jual 3 tahun lalu (semasa tingkatan 3 juga), sayangnya Amie tidak sanggup menyediakannya. Akhirnya setelah berbincang dengan rakan sekumpulannya, bujang tengah memutuskan untuk membawa popia sebagai bahan jualan dalam kumpulannya. Popia? Kuih ini nampak moden, sedangkan antara syarat dalam projeknya kena jual kuih tradisional! Kuranglah markah dalam folionya nanti.... Lagi satu, siap lagi dia menyenaraikan intinya supaya dimasukkan udang, ayam cincang bla bla blaaa..... Berapa harga jualannya? 2 batang RM1 atau 3 batang RM1? Sebenarnya bila ditolak campur... tak balik modal pun sebab modal intinya tu! He he ehhh... semangat anak nak berniaga! Untung rugi tolak tepi dulu, yang penting ada pengalaman, dan dia gembira bersama rakan kumpulannya. Biarlah dia lihat sendiri berapa modal dan berapa untung rugi dalam kira-kira semasa membuat laporan projeknya nanti...


Apa pun, ini sahajalah yang dapat Amie bantu bujang tengah. Malam tadi sibuk dia membantu Amie menyiapkan popianya. Dan pagi tadi, seawal pukul 4 pagi Amie mula menggoreng dan siap semuanya sebelum pukul 5.45 pagi. Mata masih mengantuk ni... nak sambung tidur kejap ye... Resepinya seperti di bawah:


Resepi : Popia
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
50 keping kulit popia saiz sederhana
sebiji telur
minyak
sos cili pilihan

Bahan inti:
1 cawan isi udang - cincang
1 cawan isi ayam - cincang
1 tin jagung - toskan airnya
2 biji lobak merah - hiris halus
2 biji sengkuang - hiris halus
3 biji bawang putih - hiris halus
1/2 labu bawang besar - cincang
1 sudu makan serbuk pati ikan bilis

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan goreng bawang putih dan bawang besar hingga wangi.
2. Masukkan ayam dan udang. Gaul sebati.
3. Masukkan lobak merah, sengkuang dan jagung.
4. Masukkan serbuk pati ikan bilis. Gaul hingga mesra.
5. Angkat bahan tumis dan masukkan ke dalam mangkuk penapis.
6. Biarkan seketika supaya kuahnya kering.
7. Letakkan inti di atas kulit popia. Lipat dan gulung. Lekatkan dengan putih telur di bahagian hujungnya.
8. Goreng hingga kekuningan / garing.
9. Angkat dan toskan minyaknya.
10. Hidangkan bersama sos cili pilihan.

Resepi di atas Amie copy paste dari SINI dan untuk anggaran 50 batang saja. Malam tadi gulung 150 batang popia!

13 ulasan:

myda_ahmad berkata...

selamat pagi kak amie....banyak betul kak amie menggulung yea! kalau ada yg tolong ok jugak!!....jom jual,2 singgit...2 singgit....

rostina76 berkata...

salam k.Amie....wah!!!banyaknye popiah. larat betul k.Amie ni walau dgn baby lagi. kagum sungguh!!!!

Bbwana adienia berkata...

Morning kak Amie,

Selamat berbisnes..

Gee® berkata...

Waaaa... rajinnya k.Amie ni...

zila norazila berkata...

Mmg rajin akk amie nie..awal pgi lg kan..rest tau kak..

JaSSNaNi berkata...

aah amie...
kalau nak kira inti popiah ni mmg kena guna macam2 sket.. kalau paling ringkas tu letak taugeh je kan... ape pun inti tu yg menyedapkan popiah sebenarnya.. saya ni hari2 bekfes popiah.. sbb popiah feveret saya.. kecuali sabtu ahad sbb dok umah.. tak kuar beli bekfes.. jadi makan apa yg ada kat rumah..

whitecappuccino berkata...

rajinnya amie pepagi lg ..dah la ada baby..tabik spring kat amie! saya suka popia dan teringin sgt nk mkn popia basah.

Tihara berkata...

kenal jual harga spesel ni sebab inti spesel,sedapnya kak :)

mama sara nur berkata...

assalam
rajinnya k.amie ni, demi anak2 kan
apapun sedap popia goreng ni sy pun suka
krap krup he hee

Rohah berkata...

Gagah juga ibu berpantang ni masuk dapur ye..demi anak tersayang..

Melly Octaviana berkata...

my fav nih kak... lain kali jual sama tante Melly yah.. hehe

ummiross berkata...

Amie..tentu seronok anak bujang Amie dan rakan2nya dapat berniaga, mesti laris tu, ummi pun kalau boleh nak beli juga.

Syamim A berkata...

Salam Puan. saya baru belajar buat popia. Puan ada tips tak untuk bagi popia sentiasa rangup dan. tak lembik