ADSENSE

Khamis, 14 Mac 2013

Sayap @ Kepak Goreng, Kerabu Pucuk Paku Dengan Taugeh & Sup Bebola Sayuran

Assalamualaikum.
Jemput makan malam bersama kami. Tiba-tiba Encik Suami teringin makan sayap @ kepak ayam dan memang dibawanya pulang 10 ketul sayap ayam untuk dimasak! Dulu memang Amie selalu goreng sayap @ kepak ayam, tapi lama-kelamaan Amie hentikan kebiasaan ini. Untuk memenuhi permintaannya Amie gorengkan juga beberapa ketul, di samping lauk lain termasuk Kerabu Pucuk Paku Dengan Taugeh dan tidak ketinggalan untuk anak-anak, Amie sediakan hidangan berkuah iaitu Sup Bebola Sayuran.


Amie ratah-ratah saja Kerabu Pucuk Paku Dengan Taugeh, dan hirup semangkuk Sup Bebola Sayuran!


Resepi : Kerabu Pucuk Paku Dengan Taugeh
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 cekak pucuk paku tanjung - potong ikut suka dan celur
1 mangkuk taugeh - celur
1 biji cili merah - hiris
3 biji bawang merah - hiris
1 batang serai - hiris halus
2 biji limau kasturi - perah jusnya
garam / gula / perasa pilihan

Bahan tumbuk:
2 cawan kelapa parut - tumbuk separuh lumat
3 ulas bawang putih - goreng
5 biji bawang merah - goreng
sedikit belacan - goreng
2 sudu makan udang kering - rendam hingga kembang
3 biji cili merah
5 biji cili padi

Cara:
1. Campur kesemua bahan tumbuk bersama hirisan bawang merah, serai dan cili merah.
2. Masukkan pucuk paku tanjung dan taugeh. 
3. Gaul bersama garam / gula / perasa pilihan.
4. Tambahkan renjisan jus limau kasturi.
5. Sedia untuk dihidangkan.



Resepi : Sup Bebola Sayuran
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
15 biji bebola sayuran
1 batang lobak merah - potong bulat
2 keping tauhu - potong dadu
2cm halia - hiris halus
2 ulas bawang putih - pecahkan
1 sudu teh lada putih - tumbuk
1 sudu makan serbuk pati ayam MAGGI Cukup Rasa
600ml air

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk. Masukkan bawang putih, halia dan lobak merah selama 3 minit.
2. Masukkan bebola sayuran dan masak lagi selama 5 minit.
3. Masukkan tauhu, lada putih dan serbuk pati ayam MAGGi Cukup Rasa.
4. Biarkan masak seketika dan tutup api.


Resepi : Sayap @ Kepak Ayam Goreng
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
7 ketul sayap ayam
minyak

Bahan pemerap:
1 sudu makan bawang putih kisar
1 sudu makan halia kisar
1/2 sudu teh lada putih tumbuk
1 sudu makan sos tiram
1 sudu teh kicap pekat
1 sudu teh serbuk kunyit
1/2 sudu teh pati asam jawa
1 sudu makan minyak bijan
secubit garam & gula

Cara:
1. Gaul sayap ayam bersama bahan pemerap dan biarkan selama 20 minit.
2. Goreng dengan api perlahan sehingga masak.
3. Angkat dan hidangkan.

17 ulasan:

Delima Zamrud berkata...

Adehhh lah Amie, tergoda sungguh ngan kerabu tu huhuhuhu kalau kerabu D5 ratah camtu je 2 mangkuk pun xpasan ehehheh sedap menu AMie hari2 ek :D..

Amie berkata...

Delima,
sempat masak sekali aje dalam sehari Delima....

Nooriah Abdullah berkata...

wah Amie mantop lah hidangan nya tu, best tengok kepak yg berdiri tu, kerabu tu best gak pokoknya semuanya bekenannnnnnnnnnnn

Shiela berkata...

Hohoho!!.. Paling tak tahan tang kerabu tu.. Kepak ayam tu bestnyer klu dapat ratah..

Sury Abil berkata...

Nk join ratah kerabu tu...cun je kepak tu pose heeee :-D

ummiross berkata...

Amie..nak ratah kepak ayam jugaaa!!!

atie @ ejay berkata...

atie suka kerabu pucuk paku dan taugeh yang bubuh santan tu.. hmm teringat bulan puasa bila tengok kerabu kak amie ni

Suzana Ibrahim berkata...

waa..Amie sedapnya kepak dan sayur yang menjadi kesukaan saya tu!

Asyifa Mustaffa berkata...

k.amie pnya air tangan...mmg nmpk menarik...!

tun_telani berkata...

tun mmg suka makan kepak ayam.. tp tu la, kene control kepak ayam goreng2 ni sbb mmg akan mkn dgn kulit tu, kalay bahagian len blh buang kulit kan..
kerabu tu mmg terliur habis nengoknyer.

KuNanGKuNanG berkata...

sedapnye kak kerabu tu...ratah gitu je pun boleh kan.

Rohah berkata...

kak..rajinnya masak lauk enak2 samben dhino..

Zaitun berkata...

Kerabu pucuk paku...kepak ayam goreng...feveret kak Zai. Kalau dekat mahu bawa pinggan kosong hehehe....

rostina76 berkata...

salam amie....adussss, lama tak layan kerabu pucuk paku. mmg ros pun kalau kerabu2 ni main ratah je. salad melayu gitu ;)

may agumo berkata...

amboi kak amie.. terlebih lengkap dah menu ni kalau utk may.. hehe.. semuanya nampak sedap...

Uncle Lee berkata...

Hi Amie, when I see cooking like this. I really love this kinds of foods.
I prefer these food dishes anytime than a lima bintang restaurant. Simple but delicious....lepas makan, tali pinggang pun kena loosen dua lobang. Ha ha.

Love your cooking!
You have a nice day.
Lee.

Lesung Batu berkata...

kerabu pucuk paku! huwaaaa..jeles tahap gaban!