ADSENSE

Rabu, 20 Mac 2013

Resepi Opor Ayam Paling Ringkas- Ayam Masak Opor

Assalamualaikum.
Pertama kali Amie makan Opor Ayam resepi paling ringkas ini, rasanya memang sangat sedap! Waktu itu makcik Amie di Kampung Melayu Ampang membuat rumah terbuka Aidil Fitri pada tahun 1988, dah lama tu! Dan salah satu hidangan yang disajikan selain nasi tomato ialah Opor Ayam bersama lemang! Amie terus terpikat terutama dengan aroma dan rasa kuahnya yang tidak muak dan menjemukan. Memang ketika makcik masak Opor Ayam, Amie perhatikan cara beliau memasak dan akhirnya dengan senang hati makcik berikan resepinya kepada Amie. Semua putih.... jintan putih, bawang putih... santan putih, tapi gunakan cili merah, itu kata makcik. Sampai sekarang Amie masih mengingati bahan yang digunakan, sebab bila Amie pulang ke kampung, Amie masak Opor Ayam dengan bahan dan cara yang sama seperti yang makcik berikan.


Kalau kita lihat resepi Opor Ayam yang lain, banyak bahan yang digunakan, tetapi Amie hanya gunakan sedikit bahan sahaja seperti makcik. Amie tidak gunakan bawang merah, buah keras dan sebagainya. Cuba lihat resepinya di bawah ini:

Bahan-bahan:
10 ketul ayam - bersihkan dan tos
1 biji kelapa- ambil 4 cawan santan
10 biji lada merah - kisar
7 biji bawang putih - kisar
1 sudu kecil serbuk jintan putih
1 sudu kecil cuka makan
garam / kiub ayam

Cara:
1. Masukkan 4 cawan santan ke dalam periuk atau kuali.
2. Campurkan lada merah dan bawang putih kisar serta serbuk jintan putih.
3. Masak di atas api dan tunggu mendidih barulah masukkan ayam.
4. Masak dengan api perlahan sehingga masak dan kuah menjadi pekat.
5. Masukkan garam / kiub ayam.
6. Masukkan 1 sudu kecil cuka makan.
7. Siap dan angkat.



Kali ini Amie masak dengan menambah kentang ke dalamnya sebab anak-anak suka kentang. Masya Allah.... kalau ada lemang atau nasi himpit memang licin piring tak tinggal kuah!



Opor Ayam ini berbau harum aroma jintan putih, ada masam manis sebab dicampur sedikit cuka, santan yang berlemak dan kepedasan yang sungguh menyelerakan! Enaknya kalau dicicah dengan lemang atau nasi himpit.
Ada sesiapa berani untuk mencubanya? Resepi ini sangat sesuai untuk yang suka masak ringkas tapi sedap!

14 ulasan:

may agumo berkata...

selamat petang kak amie..
ni kalau mkn dgn nasi panas2.. mau mkn bertambah jg ni.. hehe..

Delima Zamrud berkata...

Ermmmm best nie menu baru D5 blaja mekasih akak kongsi resepi nie nampak sedap dpt cuba masakkan baru yey :)...

Melly Octaviana berkata...

Kak amie..buka pintu dulu , melly datang bawa nasi impit dan lemang...hehe

Sury Abil berkata...

Opor...uihh...pagi tadi nmpak kat blog kak ct,opor nangka...dugaaannnnn sungguh...:-)

rahel berkata...

Aik!..memang senang jak bahan2nya tu ayam opor...kapan2 bisa dicuba dong.

Mamasya berkata...

Aslmkum Amie
kalau ringkas tp sedap....mmg sesuai utk sy yg tak suka lama2 di dapur...hi.

Yana Shaiful berkata...

Salam kak Amie..InsyaAllah nk cuba nnti..mmg simple sgt bahannya..suka sgt dpt msk yg simple2 mcm ni yg penting sedap kan kak Amie ^_^

whitecappuccino berkata...

oh! mengancam tekak lagi..

zila norazila berkata...

Nmpak mudah ne kak..zila suka yg simple2 ne..he heee myelerakn btl

nens cellection berkata...

kalo opor pahang warna hitam..hehe

tun_telani berkata...

Salam kak amie.. wahh.. sgt senang resepi nih.. tun xpenah makan opor ayam. hihi

zana fahmi berkata...

Ni mcm masak lemak pedas kan? cuma masak tu tak guna serbok jintan je..boleh cuba ni Amie. Mkn dgn roti canai pun best juga.

Yatie berkata...

opor ayam buatku lapooorrrrrrr...he3..

Rohah berkata...

masakan opor ni biasanya mmg sedap...pingin ndelok ayam ki..