ADSENSE

Ahad, 10 Mac 2013

Kuih Koleh Kacang Idamanku!

Assalamualaikum.
Agak lama juga Amie simpan resepi Kuih Koleh Kacang daripada Chahaya Sheila - Spices Journey. Ketika keadaan huru-hara di Lahad Datu sampai kemuncaknya, Amie batalkan hasrat buat seketika memandangkan perlu menggunakan dapur agak lama untuk menghasilkan tahi minyak. Maklum sahajalah banyak kedai tutup awal, kalau gas habis ketika memasak memang naya... he he ehhh. Alhamdulillah, akhirnya kelmarin Amie dapat juga menghasilkan Kuih Koleh Kacang yang menjadi idaman!


Oleh kerana pada masa yang sama, beberapa orang pekerja sedang memasang kabinet pemisah di antara dapur kering dengan dapur basah, jadi Amie hanya sempat mengambil gambar sebaik sahaja siap Kuih Koleh Kacang dituang ke dalam bekas. Sebaik sahaja siap proses pemasangan kabinet, Amie ingin ambil gambar kuih koleh kacang yang siap dipotong. Sayang seribu kali sayang.... Amie tenggelam dalam pujian Encik Suami yang mengatakan betapa sedapnya kuih ini sehingga terlupa untuk mengenepikannya sedikit!


In shaa Allah, lain kali kalau Amie buat lagi Kuih Koleh Kacang yang sangat sedap ini, Amie akan kongsikan gambar yang siap dipotong. Terima kasih banyak buat Sheila kerana sudi berkongsi resepi yang sungguh enak ini! Bolehlah berkunjung ke dapur Sheila DI SINI untuk mengetahui dengan lebih lanjut resepi Kuih Koleh Kacang ini. Benarlah kata Sheila, kena ambil masa yang agak lama sedikit untuk menyiapkannya tetapi hasilnya sudah pasti berbaloi-baloi!!!!!!

11 ulasan:

Acik Erna berkata...

assalam Amie..acik pun suka makan..tapi dah lama tak buat sendiri..beli je

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

Salam amie...
Madihaa trbygkan pipi amie pasti blushing bila en suami memuji2 kesedapn kuih koleh kcg tu... sehingga trlupa nk smpan sikit utk photografi... Hihi... Gurau je..

Kalau amie nk tau.. Inilh kuih feberet madihaa.. Lbh2 bila tiba bulan ramadan inilh kuih yg d cari.. Madihaa ada juga brhajat nk buat.. Tpg kcg pn dh beli.. Tp mcm amie ckp.. Buatnya prlu masa yg pnjg... Jd kena tggu masa yg btl2 sesuai..

Shiela berkata...

Assalam Amie cayang.. Senyum sorang saya baca bab tenggelam tu.. Hehee.. Saya mmg suka sangat kuih ni Amie.. Apa pun terima kasih yer darling sudi mencuba n link kan.. :)

Shiela berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tihara berkata...

ooh sedap kuih ni kak tapi saya bese beli je kak heheh :)

faa.rosli berkata...

akak mmg pakar makanan tradisional...

Temuk berkata...

Assalam, Amie
Tengok pada taburan di atas koleh tu pun dah boleh nampak, kuih ni dibuat dengan rapi. Dengan perasaan. Hihi, pasal tu En. Suami memuji sakan. Mesti sedap. Kuih kegemaran Ayah juga tu. Terasa macam boleh cair dalam mulut.

MulutPayau berkata...

Kuih idaman saya jugak ni...tapi dah lama tak makan....

Delima Zamrud berkata...

Amie pebret D5 nie yummy yummy :)

ummiross berkata...

Waa sedapnya Amie, koleh kacang siap dengan tahi minyak, perghh!! terangkat!!

tun_telani berkata...

ya Allah.. sedapnyerrr.. dh lama xmakan... tun x cukup kerajinan nk buat sendiri, duk berharap ada org nk kasi.hihi