ADSENSE

Ahad, 10 Februari 2013

Ayam Goreng Gajus

Assalamualaikum.
Nampaknya hari ini Amie keseorangan di rumah. Encik Suami dan anak-anak berangkat ke Tawau awal pagi tadi kerana menghadiri majlis kenduri cukur jambul anak buah di sana. Oleh kerana, Amie ada sedikit masalah kesihatan, Encik Suami cadangkan Amie berehat saja di rumah. Oh! Sesungguhnya berehat seorang diri tambah menyeksakan diri ini! Sunyi dan sepi tanpa teman di sisi. Apa pun... menjelang tengahari, perut yang lapar perlu diisi! Amie pun makanlah seorang diri... meratah Ayam Goreng Gajus di bawah ini.... ada sesiapa yang sudi temankan Amie?


Resepi : Ayam Goreng Gajus
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan: (untuk hidangan Amie seorang tapi tak habis makan pun...)
200 gram isi ayam bahagian dada - hiris setebal 0.5cm
1/4 biji capsicum merah
1/4 biji capsicum kuning
1 cawan  potongan brokoli
1/2 cawan kacang gajus goreng
1 ulas bawang putih - hiris
2 biji bawang merah - hiris
sedikit halia - hiris halus
3 biji cili padi - hiris
1/4 labu bawang besar - mayang kasar
1 sudu makan kicap manis ABC
1 sudu teh serbuk pati ayam MAGGI Cukup Rasa
1/2 sudu makan sos tiram
minyak

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan goreng bawang putih, bawang merah serta halia hingga layu dan naik bau.
2. Masukkan daging ayam, brokoli serta bawang besar dan cili padi. Balik-balikkan selama 2 minit.
3. Masukkan kicap manis ABC dan juga sos tiram. Gaul lagi.
4. Tambah capsicum merah dan kuning dan akhir sekali kacang gajus. Gaul sekali lagi hingga rata.
5. Tutup api dapur. Angkat dan hidangkan.


10 ulasan:

Sury Abil berkata...

Salam kak...jgn lupe mkn ubt ye..semoga cepat sembuh..cuti2 ni dapur2 alam maya senyap sunyi je...kite je duk merayau2 ni..sbb duk umh sorg2 gak ngn ank dara sorg tgh tdo tu...:-D meh teman kn akak mknnayam tu...:-D

Mieza berkata...

Kak amie, semoga cpt sihat...siannn dia ditinggalkan suami n anak2..ada lg ayam tu? Mieza nk dtg teman ni...rajin sungguh kak amie masak..hari2 ada2 aje resepi untuk dikongsi...
Selamat tahun br cina kak amie..kat sini depa main mercun berdentam dentum hahaha

mama sara nur berkata...

assalam
alahai kesiannye sorang2 yek, mkn ubt ye moga cepat2 baik
ayam goreng gajus nampk sgt2 sedap, gajus ni memang suker lemak2 gitu kan
ok jgk ni lauk ni kalu sy cukup dah mkn dgn nasi putih panas2 tu

may agumo berkata...

semoga cepat sembuh kak amie.. jgn lupa mkn ubat ya.. tapi walaupun sakit... tetap juga mampu masak sesuatu yg menyelerakan.. mmg nampak sedap sgt2..

Shiela berkata...

Amie cayang.. tak sehat ke? moga cepat sembuh yer.. tak care.. ayam tu sungguh menggodalah..

anna belle berkata...

perghhh..sedap betul tengok.terliur ni!

Mamasya berkata...

Moga Amie cepat semboh...& berehat cukupnya.
mai sama2 kita jamu selera dg ayam gajus ini.

Amie berkata...

Sury,
terima kasih... sakit bahagian perut sikit sebab lasak sangat bergerak!

Mieza,
he he ehh inilah akibatnya terlampau aktif, tak tahu duduk diam!

Mama Sara Nur,
kena rehatkan badan ni Mama Sara, tapi bosannnn!

Amie berkata...

May,
he he heh memang badan rasa sakit, tapi nak juga ke dapur!

Sheila,
tq Sheilaaa... kejap lagi okeylah, duduk rehat kejap.

Anna,
terima kasih Anna... jemput.

Mamasya,
terima kasih Mamasya... in shaa Allah akan sembuh jua.

ummiross berkata...

Makan sorang2 Amie?, bestlah kan dapat makan banyak2, hehehe..