ADSENSE

Selasa, 18 Disember 2012

Labu & Udang Masak Kari Kerisik

Assalamualaikum.
Cerita labu lagi.... apa boleh buat kalau dah belah labu alamatnya kenalah berderet-deret keluar menu labu! Malam semalam buat kek labu manis, jadi lauk hidangan makan malam ini Amie sediakan Labu & Udang Masak Kari Kerisik. Amie bubuh kerisik tau! Biar kuahnya pekat. Memang pekat pun! Ada tak jumpa di mana-mana resepi begini? Hmmmmm.... yang penting sedap! Dan hakcipta terpelihara dengan nama resepi yang tersendiri. Sedap atau pun sebaliknya, itu terpulang pada deria rasa dan selera masing-masing. Apa pun kalau dah namanya udang, rebus bubuh garam pun sedap!


Resepi : Labu & Udang Masak Kari Kerisik
Olahan: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
300 gram labu manis - buang kulit dan potong dadu
20 ekor udang kertas
1 sudu makan kerisik
1 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
2 pelepah daun kari - lurutkan daunnya
1/2 sudu pati asam jawa
garam / gula / perasa pilihan secukupnya
3 ulas bawang putih - cincang
1/2 labu bawang besar - cincang
2 sudu makan cili kisar  
2 sudu makan rempah kari daging
2 sudu makan rempah kari ikan
2cam halia - hiris halus
minyak

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan masukkan bawang putih serta bawang merah. Goreng hingga harum dan layu.
2. Masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak.
3. Masukkan rempah kari daging dan rempah kari ikan serta daun kari.
4. Masukkan asam jawa dan santan cair. Biarkan mendidih seketika.
5. Masukkan labu manis dan udang. Apabila labu manis hampir empuk, masukkan santan pekat.
6. Setelah kuah hampir pekat, masukkan kerisik dan kacau rata.
7. Tambahkan garam / gula / perasa pilihan secukupnya.
8. Tutup api dapur dan sedia untuk dihidangkan.


Jemput makan!

14 ulasan:

whitecappuccino berkata...

wow! kompem sedap ni..wc pun beli labu dan udang semalam..ingt nak masak lemak kuning udang dan labu esok.

QASEEH HATIKU QASEEH berkata...

Ada stok udg krtas 3kg dlm esbok...beli tp blm jgk d msk2..bla anak2 x d rmh..mood memasak tu teda..dan yg btl nya malas tu yg byk..hihi.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

habis brapa pinggan nasi ni????

Amie berkata...

Whitecappuccino,
ingat tadi pun nak masak lemak kuning juga, tapi dah terpandang daun kari, jadi termasak karim pulak.

Qaseeh,
memang anak-anak pelanggang setia kita, kalau tak ada siapalah yang nak makan.

Puan ros,
tak sampai berapa pinggan nasi... masak aje, anak & Encik Suami yang makan, he he he hehhh

Nooriah Abdullah berkata...

akak pun ada stok udg tapi labu tkde lah pulak, kena cari lah gamak nya ni kan

ummiross berkata...

Nampak sedap sangat tu Amie, kena air tangan Amie, masak apapun, ummi percaya mesti sedap bangat!

Lesung Batu berkata...

nama resepi cam best je Amie..rasanya dah tentu sedap kan! suka kari pekat melekatt camni..cam kari mamak..hehe

Amie berkata...

Kak Nooriah,
bila ada stok labu...susah pulak nak habiskannya...

Ummiross,
alhamdulillah...terima kasih Ummi, jemput makan Ummi.

Lesung batu,
Amie memang suka kari pekat... dari dulu, kini dan selamanya....

Evelyn Gemina berkata...

Selamat malam dear kak amie : )

Yummy, selalu terliur tengok masakan kak amie, ngam ni buat dinner, laparrr!!

fnf-simple-life berkata...

Sedapnya...

Sury Abil berkata...

Fuyooo...sedap ni..klau dekat nk jgk tumpang mkn ni....suka labu n udang..tapi jarang masak gaya ni...nnti blh try resepi ni..:-)

fazian.batrisyia berkata...

sy pernah cuba lebih kurang masak cam ni...tapi tak bubuh labu...sedap kan...Masak pekat2 skit...boleh cicah roti..

Shiela berkata...

Ya Ampunnnn.. sodap eay Amie.. :b

KuNanGKuNanG berkata...

wah sedapnye..semalam gi pasar terdetik gak nk beli labu manis ni tp xtau nak masak pe.last2 xbeli pun..