ADSENSE

Sabtu, 29 Disember 2012

Kek Coklat Pisang Bergajus

Assalamualaikum.
Jom minum petang dengan sepotong Kek Coklat Pisang Bergajus. Tengahari tadi Encik Suami bawa banyak pisang lemak manis yang ranum. Kalau nak buat kek kenalah guna pisang berangan supaya nampak uratnya yang cantik, tapi Amie hanya ada pisang lemak manis. Memang tak nampak uratnya pun!


Kek ini sebenarnya baru keluar dari oven dan masih panas  dan basah tapi anak-anak tak sabar nak makan termasuklah Amie sendiri sebab Amie pun memang suka makan kek yang hangat! Nanti kalau dah sejuk, terbiar tak siapa nak jamah. Eloklah makan waktu selera tengah ada!


Resepinya nanti Amie kongsi kemudian, sebab sekarang ni Encik Suami sudah menunggu untuk keluar ke taman jalan-jalan keluarkan peluh. Katanya kalau keluar lewat, nanti sampai rumah sudah masuk waktu Maghrib. Okey, kawan-kawan yang datang, nikmatilah dulu Kek Coklat Pisang Bergajus yang masih hangat di atas tu dengan segelas minuman dari kisaran buah mentega @ buah lemak manis. Jumpa lagi.

Resepi: Kek Coklat Pisang Bergajus
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:

240 gram tepung naik sendiri
1 cawan pisang yang telah dilenyek hancur
2 sudu makan serbuk koko
1 cawan kacang gajus yang telah dipecah / ditumbuk kasar
250 gram mentega
180 gram gula halus
4 biji telur gred AA
60 ml susu segar

1/2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen pisang

Cara:
1. Pukul mentega bersama gula halus hingga sebati di dalam mixer.
2. Masukkan telur satu persatu.
3. Masukkan  esen pisang, dan serbuk koko. 
4. Masukkan tepung naik sendiri bersama soda bikarbonat diselang seli dengan susu segar.

5. Masukkan adunan dalam loyang yang sesuai dan taburkan kacang gajus di atasnya.
6. Bakar adunan pada suhu 170C selama 45-50 minit (ikut kepanasan oven masing-masing) atau sehingga masak.

5 ulasan:

Sury Abil berkata...

Salam kak selamat ptg...nk join mkn kek blh...dap tu....esok cari pisang..lme lah x buat kek pisng...asyik sibuk ngn duyan je...heeeee

mama iffaheem berkata...

Mmmm yummy!!

Salami Simon berkata...

Sury,
silakan...

Mama Iffaheem,
jom makan sama...

Lesung Batu berkata...

amieeee..nampak sedapnya! nak cuba lah nanti bila ada bahan wlupun sy masih trauma buat kek..hehe

Amie berkata...

Lesung Batu,
buat je... practise make perfect he he heh walaupun banyak kali tak perfect juga hik.