ADSENSE

Selasa, 10 Julai 2012

Vermicelli Goreng

Ohoooo.... nampaknya semua bujang Amie tidur awal! Maklumlah keletihan setelah menyertai aktiviti sukan pada hari pertama. Tengahari tadi makan nasi bungkus saja. Untuk menu petang pula Amie hanya sediakan Vermicelli Goreng. Cukuplah untuk alas perut malam ini kerana hari ini memang dari pagi kami makan berat di luar.



Resepi : Vermicelli Goreng
Sumber : Amie's Little Kitchen


Bahan-bahan:
250 gram vermicelli - rendam hingga lembut, kemudian tos dan jika suka gunting supaya tidak terlalu panjang
400 gram daging ayam bahagian dada - potong dadu
200 gram udang kertas - bersihkan dan buang kulit
1 genggam black fungus - rendam sehingga kembang dan potong 2
4 kuntun cendawan shiitake - rendam hingga kembang dan hiris nipis
1 batang lobak merah - potong kecil memanjang
3 biji bawang putih - pecahkan dan cincang
1 labu bawang besar - cincang
1 sudu makan sos tiram
1/2 sudu makan lada putih - tumbuk
1 sudu makan serbuk pati ayam Tumix
minyak


Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Goreng bawang putih dan bawang besar hingga kekuningan.
2. Masukkan daging ayam bersama lobak merah dan cendawan shiitake. Goreng hingga masak.
3. Masukkan udang dan black fungus. Balik-balikkan sehingga udang berubah warna.
4. Masukkan sos tiram dan lada putih serta vermicelli.
5. Gaul sebati sehingga bahan menjadi kering.
6. Perasakan dengan serbuk pati ayam Tumix atau perasa pilihan yang lain.
7. Gaul sekali lagi dan tutup api.
8. Hidangkan bersama hirisan daun sup dan cili merah
9. Sediakan bersama sambal kicap untuk rasa yang lebih enak.


Jangan lupa perahan air limau kasturi!



Jom makan sama!



Bismillah.....

20 ulasan:

Melly Octaviana berkata...

Malam kak amie..aduh perut bunyi2 nih liat potonya,it's my fav..hmmm makan pagi esok enak kali yah makan ini..hehe

inahar ali berkata...

salam amie..wah sedaapnye!! bak sepiring..leh x??

ady berkata...

as-salam kak Amie
lapar pulak perut ni bila tgk vermicelli goreng kak Amie ni..kalau dekat rumah mmg Ady mintak sedikit...

Amie berkata...

Melly,
yah... bila-bila masa saja boleh dinikmati.

Inahar Ali,
boleh... tambah sikit lagi ye he he heh

Ady,
jemput Ady... pintu dapur kakak sentiasa terbuka.

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

As'kum Kak Amie cayang waduhhh sedap ni.. simple dan penuh dengan harta karun memang tak memuakkan.. sedapzzzz

Wani berkata...

salam kak amie ..wah meriahnya mihun goreng .. semua kulat2 tu wani suka hi3.. mesti sedap ...!!

rahel berkata...

Sedapnya...maunya letak lada limau byk2 ni bau puas ati makan...

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie,

mantap gitu tengok masakan Amie nie...boleh kecur dibuat nya.

Yana Shaiful berkata...

Kak Amie..ada lg x nii.. meriah sgt menu akak hihii..sedapnyaaa..

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

x pernah try buat gini puw
selalu boh dlm kuah jer vermicelli ni
rajin betul kaka try new recipe

anymz berkata...

salam amie,..mau sarapan nih...bak mai sepinggan..sepiring tak cukup..hehe

Zaliedana berkata...

assalam kak amie,xbf lagi nih,nmpk bihun goreng akak yg penuh ngan udang n ayam ,adoiii terliurnyer,yg pasti msti sedap sgt bila byk harta karun kat dlm tuh kan..

Nens Collection berkata...

k.ami vermiceli ni yg biasa duk skali ngn fucuk tu ek?..

sedappnyer..dgn " sampah sarap" menimbun tu..sukernyer mengutip!

Dede Thea berkata...

sedap sekali terlihat ini resep,akan ku cuba nanti

zila norazila berkata...

nampak sedap la kak amie..nnt zila nk try jgk la..mcm sambal goreng pun ada jgk kan..tp lain sikit.

mama aini berkata...

ehem..sedapnya..

Amie berkata...

Shahriah,
memang harta karun itulah yang diutamakan he he heh.

Wani,
paling Kak Amie suka cendawan shiitake tu, selain wangi, ia penuh khasiat!

Rahel,
betul tu Rahel... tapi masalah baru akan timbull... ha ha hah makan tak pandai berhenti!

Amie berkata...

Nuridah,
waalaikumussalam... alhamdulillah, mana yang ada kalau boleh masuk kuali, masak aje Nur hikhikhikk.

Yana,
jom Yana... meh makan ramai-ramai, yang nampak sedap jadi lebih sedap!

Lady Ayu,
bantai aje Ayu... mana yang ada, yang boleh makan, masak aje he he ehh.

Amie berkata...

Kak Anim,
betul tu Kak Anim, sepinggan tak cukup juga... ada satu mangkuk tambahan tuu...

Dana,
waalaikumussalam....
memang harta karunj itulah yang pertama dikutip bawa ke mulut!

Nens,
ha...biasanya orang masak sekali dengan fucuk, mesti ada sampahnya Nens, tambah menimbun tambah sedap! ha ha hhha yang habis dulu tentulah sampahnya!

Amie berkata...

Dede Thea,
silakan pak..tentu enak banget kalau pak Dede yang bikin.

Zila,
kiranya pengganti mee hoon la ni Zila, licin aje melintasi tekak, tapi kena tolak dengan air juga ni untuk sampai ke perut.

Mama Aini,
jom makan sama Mama Aini.