ADSENSE

Selasa, 12 Jun 2012

Sambal Sotong Berkacang

Jom ratah Sambal Sotong Berkacang. Kali ini Amie kongsikan resepi yang mudah dan ringkas berasaskan sotong kering. Agak lama juga kami tidak menikmati hidangan sotong kering. Sambal Sotong Berkacang ini memang menjadi kegemaran Encik Suami. Resepinya Amie ambil dari buku masakan Selera Malaysia Chef Wan.


Resepi : Sambal Sotong Berkacang
Sumber : Selera Malaysia Chef Wan

Bahan-bahan:
1 ekor sotong kering - rendam hingga lembut dan dihiris
3 sudu kacang tanah -tumbuk kasar
1 sudu besar asam jawa - perah untuk 4 sudu besar air asam jawa
125ml santan cair - pilihan
4 sudu besar cili kisar
1 labu bawang besar - dihiris
garam dan gula secukup rasa
4 sudu minyak sayuran

Bahan pes rempah untuk dikisar:
8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 sudu besar belacan

Cara:
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis semua bahan pes rempah termasuk cili kisar dan bawang besar sehingga wangi.
2. Masukkan air asam jawa, santan cair (pilihan), garam dan gula.
3. Masak di atas api kecil sehingga kuah menjadi pekat, kemudian tambah kacang.
4. Masukkan sotong kering dan masak selama 2 minit sebelum api dipadamkan.
5. Hidangkan bersama nasi.


Apa yang membuatkan Sambal Sotong Berkacang ini bertambah sedap tentulah kacang tanah yang ditumbuk kasar dengan rasanya yang lemak gurih!

21 ulasan:

tun_telani berkata...

Salam kak amie ^^ nmpk mcm kuah kacang utk nasi himpit! hihi... tun kalau kacang2 ni mmg minat!!

Amie berkata...

Tun Telani,
sebenarnya Kak Amie pun teringin nak makan dengan nasi impit, tapi tak terlaksanalah pulak kehendak hati hu hu huuu...lain kali kena sedia nasi impit!

Bicara Kak Noor berkata...

nampak sedap smbal sotong ni saya memang suka sotong kembang gitu,tapi kalau dicampur kacang anak2 tk suka pulak,so minta yg Amie je lah nak tasa sikit..

Nuwairani Ismail berkata...

wah kak amie! siap 2 entry lagi malam ni. rajin betul. nani sekarang nak update 1 entry sehari pun payah. tengok sambal berkacang2 ni terus teringat sate...adeh!

ummiross berkata...

Singgah dapur Amie jap, wanginya bau sambal sotong berkacang sampai ke Bangi,sampai meleleh airliur orang Bangi,hik!!

Rohah berkata...

sedap juga makan ngan ketupat ni kak...

Rohah berkata...

sedap juga makan ngan ketupat ni kak...

mama aini berkata...

assalam amie..kalau dah sihat mama teringin nak masak sambal sotong ni..thanks.. :)

Shiela berkata...

Amie.. sukanya sambal sotong berkacang ni..

Tina Othman berkata...

salam kak amie

sedapnya =)

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Amie cayang..nmpk sedap & menyelerakan sambal sotong nii..mkn dgn roti best jgk kot..nnt nk cuba lah ^_^

Ucu Faridah berkata...

baru angan2 nk mkn sotong kering...dah dapat hidangannya..apalagi bissmillahirahmanirahim....

Kamalia berkata...

salam kak amie..banyaknya resipi baru..yangni letak kacang pulak ye..nmapak sangat sedap tu

geez berkata...

uiks....sedapnyer....lapo plak tengok sotong sambal kacang di tengahari ni...^_^

rahel berkata...

Wee..kaw-kaw begini memang sedap betul dimakan sama nasi putih...

ibundo berkata...

amie.. sedapnya. mesti pedas pedas lemak gitu kan?

anymz berkata...

salam amie,ini lah salah satu menu fav akak..mmg suka sgt2 makan sambal sotong kering..akak dah save resepi..mekaseh ya amie..sambal mu itu sudah buat hakak terliur.nak boleh cuba style amie ni pulak..^_^

Amie berkata...

Kak Noor,
kena pulak fikirkan selera anak-anak ye kak Noor, alhamdulillah anak-anak kami makan saja.

Nani,
kak Amie pun bila dah siap masak sotong berkacang ni terfikir pulak alangkah sedapnya kalau ada nasi impit!

Ummi,
jom sama-sama ratah Ummi!

Amie berkata...

Rohah,
betul tu... sayangnya tak sempat rebus ketupat!

Mama Aini,
mudah-mudahan cepat sembuh..sedap ni!

Sheila,
jemput makan sama Sheila.

Amie berkata...

Tina,
jemput makan Tina.

Yana,
betul tu Yana cayangg.. cicah roti pun sodap!

Ucu Faridah,
alhamdulillah...rezeki Allah, nampaknya Ucu langkah kanan hari ini.

Amie berkata...

Kamalia,
pinjam resepi Chef Wan ni Kamalia sebab terliur tengok dalam buku masakannya!

Geez,
jom makan sama...sedap tau!

Rahel,
kak Amie ratah aje...hadoiii banyaknya sotong kering di Tawau ye Rahel.

Ibundo,
memang lemak pedas tapi lain kali Amie nak bubuh serailah supaya harum baunya!

Kak Anim,
silakan kak...kak Anim masak mesti sedap punya...