ADSENSE

Selasa, 26 Jun 2012

Mee Goreng

Sebelum menutup tirai untuk beradu malam ini, Amie kongsikan dahulu menu makan malam kami sekeluarga. Hari ini Amie kurang berselera untuk menjamah hidangan nasi. Di kantin pun Amie hanya memilih dua jenis sayur dengan seketul ayam goreng tanpa nasi. Syukurlah anak-anak dan suami tidak bersoal jawab dengan ketiadaan hidangan nasi, sebaliknya mereka makan Mee Goreng yang Amie sediakan dengan penuh selera! Itu pun apabila senja hampir menjelma, ketika Encik Suami memandu pulang ke rumah bersama bujang kedua yang baru pulang dari sekolah, Amie telefon memintanya membelikan mee basah. Bahan-bahan lain, terpulanglah di atas kebijaksanaannya untuk memilih. Apa yang di bawa pulang itulah yang Amie masak!


Resepi : Mee Goreng
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 kg mee basah - bilas dan toskan
15 ekor udang basah - bersihkan
10 keping tauhu pok - belah 2
2 keping kek ikan - hiris nipis
1 mangkuk hirisan kobis
1 mangkuk taugeh
4 biji telur 
4 biji bawang putih - cincang
1 labu bawang besar - cincang
2 biji cili merah - hiris
3 sudu makan sos cili
3 sudu makan sos tomato
2 sudu makan sos tiram
3 sudu sos kicap pekat
1 sudu makan  serbuk pati ayam Tumix
minyak

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, bawang merah dan cili merah hingga wangi.
2. Masukkan udang dan gaul sebati sehingga udang masak.
3. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan sos kicap.
4. Masukkan sayur kobis dan masak seketika.
5. Masukkan mee basah dan gaul rata.
6. Masukkan taugeh.
7. Taburkan serbuk pati ayam Tumix. Gaul sebati.
8. Pecahkan telur ayam  dan gaul bersama mee goreng.
9. Tutup api dan angkat untuk dihidangkan.



Hiaskan dengan apa yang ada seperti gulungan telur dadar, hirisan tomato dan timun. Taburkan bawang goreng dan daun sup. Encik Suami bantu Amie sediakan sambal kicap tapi lupa ambil gambar!


Alhamdulillah. Rezeki Allah. 

30 ulasan:

Azie berkata...

Amboooii meriah sakan mee goreng ni. Memang nampak mewah sesangat

sabar dubai berkata...

weeee terliurrr kak amie..sini xdak mee kuning tau..kalo teringin sgt2 kene pki spagetti....nk buat mee sendiri sure leh beranak awal laa kite hehehe...

myda_ahmad berkata...

kak Amie....
singgah sini jap.....sedapnya mee goreng tu....

Wani berkata...

salam kak amie .. menyelerakan dah dinner tu .. tak makan nasi pun tak apa ,,mee goreng pun masuk jugak :))

kasihredha berkata...

cantik telur goreng gulung tu

ibundo berkata...

Salam mie. Banyak dah resepi yang bundo miss ni. Semua sedap-sedap.
Mee tu pun buat terlior ni..

Tina Othman berkata...

sedapnya mee tu, nampak sangat moist je

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

benda paling simple dan sedap nak masak dan makan khen kaka...peberet ni ngeeee

Naz / Nadz COSK berkata...

Wow..Sungguh menyelerakan mee ni dgn hiasan2 tu.. Suka gak mee goreng tp suka yg basah2 sikit..

rahel berkata...

Salam Kak Amie..
Rahel pun mcm kakak jugak,kalau mod kurang baik kadang buat mee goreng jak..pastu siapkan lada limau yg ditaruk belacan sikit..perghhh...mod baek tiba2 mari..

ummiross berkata...

Terlewatlah pulak ummi datang ni Amie, mesti mee dah abih kan..

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie...

Aduhai menggoda betul tgk mee goreng amie nie lah.. kat rumah mmg peminat mee semua yum3x

mama aini berkata...

assalam amie..ehem tetap menggoda perut mama pagi2 ni..ehem bak mai sepinggan !!!..he2x..

Nens Collection berkata...

MEEM BASAH TU..MCM MEE KUNING KE K.AMI?

SEDAPPNYERR..SAYA BIASA GAK BUAT..TP MAIN CAMPAK2 AJEK..NK TRY MENU K.AMI PLAK LA..;)

Rohah berkata...

cantik warna warni akak tacap mee tu, belum makan lagi tu, rak noleh nak entok sak pereng...

Lawa Collections✿ berkata...

fuyyoo...siap ada telur gulung2 tu...sedapnyaaa... mee goreng adalah mknn yg selalu saya msk kat rumah... senang dan sedap...

Hanis Azla berkata...

mengam=ncamnya mee goreng kak amie ni.. klu hidang depan mata mmg tolak nasi jadinya..

FnF Simple Life berkata...

Kak Amie... sedapnyee...style kak Amie susun bhn2 sampingan atas mee goreng tu buatkan terasa nak makan je...nak sepiring

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie,

sungguh menyelerakan tengok mee goreng basah tu..semlm pun kita baru goreng mee...sesekali layan mee pulak tapi mee kita tk secantik mcm mee kat sini yg bermake-up...hehe...telur tu sedap kalau dpt cekup.

Nuwairani Ismail berkata...

uwwaaaa! stres tengok mee ni. kat sini jarang2 sekali dpt jumpa mee yang sedap. aduh!

quinnie berkata...

tersusun kemas je telornya..kalau saya main campak je..hahahha

sedapnya mee goreng...pagi tadi ada org bagi kuetiau goreng...tak habis pun makan..kalau tau pagi tadi saya tak masak awal..hehehe

Amie berkata...

Azie,
alhamdulillah... inilah dinner kami sekeluarga!

Sabar Dubai,
dulu kak Amie pernah buat mee, bukan guna mesin tapi guna tangan!

Myda,
Jemput Myda...

Amie berkata...

Wani,
alhamdulillah...cukuplah makan mee ye Wani, yang penting rasa kenyang!

Kasih,
he he hehh...bubuh aje apa yang boleh dibubuh Kasih.

Ibundo,
Amie dah lama tak masak mee goreng... ni pulun sakanlah Bundo!

Amie berkata...

Tina,
betul tu Tina, sedang melintasi tekak..slurrppp sluurrppp

Lady Ayu,
iye dik..campak2 masuk kuali, krong ktrang kreng ...mee goreng siap!

Naz,
memang sedap makan mee basah-basahkah Naz.

Amie berkata...

Rahel,
lada cuka / jeruk tu yang kasi hidup mee goreng yah!

Ummiross,
nanti boleh goreng lagi untuk Ummi cayanggg!

Mama Hawa,
memang sedap Mama Hawa, apa lagi kalau dah lama tak masak & makan mee goreng!

Amie berkata...

Mama Aini,
boleh sepinggan...sebab goreng 1kg!

Nens,
betul tu... mee kuning, kakak termenyebut mee basah sebab orang sini biasa beli mee kering.

Rohah,
ojo gor sepereng vaey Rohah...mengko tak terkey sak besen gedi hik hikhikk

Amie berkata...

Lawa,
memang senang masaknyakan Lawa... cepat dimasak!

Hanis Azla,
gantikan nasi ye Hanis.

FnF,
jemput FnF... boleh tambah...

Amie berkata...

Nuridah,
waalaikumussalam...
alhamdulillah...sama-samalah kita makan mee goreng ye Nur.

Nani,
aduinaaaa adikku nan seorang ini sudah mula stress ye... he he heh mari datang makan rumah kakak..

Quinnie,
campak juga ni Q... tapi campak pelan2 he he heh... wah, rezeki kueyteow orang bagi ye Q.

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Amie..Emmm sedapnya!Dah lama xmasak mee goreng camni..

Amie berkata...

Atie,
jom makan sama Atie cayangggg