ADSENSE

Khamis, 7 Jun 2012

Jus Buah Lemak Manis

Pernah minum Jus Buah Lemak Manis? Oleh kerana rasanya memang lemak, Amie tidak campurkan dengan susu sebaliknya Amie tambah sedikit gula dan satu sudu teh perahan jus limau nipis.


Boleh klik DI SINI dan DI SINI untuk melihat buahnya dengan lebih jelas.


Dulu Amie suka bubuh susu cair tetapi sekarang tidak lagi. Jus buah lemak manis sangat pekat! Kalau kisar sebiji boleh minum sekeluarga!

Resepi : Jus Buah Lemak Manis
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 biji buah lemak manis  seberat 400gram -  belah 4, buang kulit dan biji
4 sudu gula pasir
800 ml air
1 sudu jus limau nipis
ketulan ais

Cara:
1. Kisar buah lemak manis bersama gula pasir dan air.
2. Masukkan jus limau nipis.
3. Tuang ke dalam gelas.
4. Enak diminum bersama ais.

17 ulasan:

Acik Erna berkata...

salam Amie..buah ni acik tak pernah makan..sedap ye amie bila buat jus

kasihredha berkata...

buah ni tawar je kan amie..
kalau x salah pernah mkn sekali di Indonesia dulu :)

Fariz Reza berkata...

Assalamualaikum (^_^) datang follow blog ni. Follower yang ke- 581 .

Nanti jikalau ade kelapangan , awak tinggalkan jejak link blog awak di sini ya Exchange link

nanti saya dapat Blogwalking awak selalu (^_^)

Hope dapat jadi rakan yang sejati dalam blogger ni ya , kita gunakan peluang ini sebaiknya untuk mengeratkan lagi hubungan antara 2 blogger (^^_)
Salam perkenalan ; ) sekali lagi dari Fariz Reza .

Aju Mohit berkata...

Kak tak pernah makan lagi buah ni, mesti sedap rasanya kan, terliur tgk hihi

ummiross berkata...

Amie..ummi tak pernah makan atau minum lagi jus buah lemak manis ni, kat semenanjung ada ke buah ni?Sejuk tekak kalau dapat minum dalam cuaca panas ni..

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Amie...nmpk mcm sedap la jud tu..cmne yer rasanya...buahnye pon QH xpenah mkn..hihi

FnF Simple Life berkata...

salam kak...FnF tak perna makan buah lemak manis tu...mesti sedap kan

Mamasya berkata...

Salam Amie.baru pertama kali tengok buah lemak manis.buat jus dlm cuaca panas gini pasti nyaman.

MulutPayau berkata...

saya tak pernah makan buah ni...tapi tgk jus yg kak amie buat tu, mmng mngncam ...

Tina Othman berkata...

salam kak amie

malunya, mmg tak penah tgk & makan pun buah lemak manis ni huhu

Amie berkata...

Acik Erna,
buah ni bila dibuat jus, pekat macam buah avocado... tapi buah ini lebih sedap dari avocado.

Kasih,
lemak dan sedikit manis.

Fariz Reza,
terima kasih sudi datang sini.

Amie berkata...

Aju Mohit,
buah ni boleh dimakan begitu saja, tapi kalau dibuat jus lagilah sedap!

Ummiross,
tak pasti pula ada atau tidak di semenanjung... tapi sewaktu Amie makan buah tanjung yang kecik2 tu.. memang ada sedikit rasa buah lemak manis ni.

Qasey Honey,
pekat & kental, lemak dan sedikit manis.

Amie berkata...

FnF Simple,
tak tahulah nak kata sedap yang macamana sebab ikut citarasa masing-masing he he he hhh

Mamasya,
dapat minum segelas pun rasa kenyang!

MP,
jusnya pekat! Warnanya pun terang aje ye MP.

Tina Othman,
tak apa... boleh berkenal-kenalan dengan buah-buahan tempatan di sini...

Bicara Kak Noor berkata...

salam Mie,akak tak pernah tengok jugak buah ni kat Brunei ada kot kan tapi sbeelum tak tau boleh makan dan boleh buat jus tulah tak peduli,lepas ni kalau pi tamu nak cari mana tau ada kt brunei boleh buat jus jugak

Amie berkata...

Kak Noor,
Amie memang suka mencuba macam2 makanan, rugi kalau tak cuba sebab tak tahu sedap tidaknya hikhikhikkk... tapi buah lemak manis ni memang lemak, Amie lebih suka buah ni kalau nak banding dengan bau buah avocado.

myda_ahmad berkata...

1st time tgk buah nie.....mmg x pernah taupun namanya cm gitu....

mama aini berkata...

untung amie dpt menetap disana..macam2 buah yg takde kat selangor ni ada kat sana..