ADSENSE

Selasa, 12 Jun 2012

Butter Fruit Cake Loaf

Salam petang Selasa. 



Sewaktu Amie pulang dari sekolah, Amie dapati paip air tidak mengalir. Amie telefon Encik Suami. Encik Suami suruh periksa meter air di depan rumah. Mungkin ada seseorang yang menutup kepala paip di situ. Amie telefon sekali lagi, dan Amie kata kepala meter seperti biasa. Jabatan Bekalan Air potong airkah? Kata Encik suami, minggu lepas Encik Suami sudah bayar. Encik Suami tanya lagi, ada besi penutupkah pada meter air. Amie kata, ada dan  memang bekalan air kena potong. Amie pun meninggalkan rumah untuk mengambil si bongsu dari sekolah. Semasa melintasi rumah jiran-jiran dan kawasan persekitaran yang lain Amie perhatikan bentuk meter di setiap rumah sama dengan yang di rumah kami. Tiba di kawasan lampu isyarat Encik Suami telefon lagi. Tanyanya lagi, adakah meter air ditutup dengan besi? Amie kata... tidak tahu tapi Amie lihat banyak rumah di sekitar kena potong bekalan air. Encik Suami tanya lagi, macamana Amie tahu bekalan air kena potong? Amie jawab.... entahlah! Memang betullah Amie..... bekalan air kena potong atau tidak pun Amie tak tahu! Apa Encik Suami kata? Rupnya Encik Suami baru saja menelefon Jabatan Bekalan Air dan bertanya adakah bekalan air di rumah kami dipotong? Jawapannya.... hari ini tidak ada operasi pemotongan bekalan air. Rupanya, ada kebocoran paip besar di taman perumahan kami. Dan satu lagi, menjelang senja ketika Encik Suami sampai ke rumah, cerita bersambung kembali.... Encik Suami rupanya bertanya kepada Jabatan Bekalan Air, bil setakat RM34 pun kena potong tanpa notiskah? Itu pun sudah dibayar minggu lepas. Alamak... baran juga Encik Suami. Tapi kata Encik Suami, setelah diterangkan masalah sebenar, Encik Suami meminta maaf kepada orang JBA. Semuanya gara-gara Amie yang memang buta dalam banyak hal.... 
Aktiviti masak tertangguh buat seketika, kita nikmati dulu Butter Fruit Cake Loaf pemberian seorang teman sewaktu kami berkunjung ke rumahnya di Kota Kinabalu tempohari. Katanya kek ini tahan lama tapi Amie tidak tahu berapa tempoh masanya. Sebelum terjadi sesuatu yang tidak diingini pada kek yang lembut dan lembap ini, baiklah Amie abadikan bersama di sini.


Nampaknya Amie pun kena cuba buat sendiri kek yang sangat sedap ni!



Jom santai-santai minum petang sambil menunggu paip rosak dibaiki semula!

15 ulasan:

norlieharumaini berkata...

amie.. x tahan tengok wp sebelah mata ni.. geram sangat kat kek tu

norlieharumaini berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Shahriah Abdullah Novelis berkata...

As'kum Kak Amie cayang waduhh memang meriah kek tu.. penuh isinya.. dapat sepotong jadilah.. wahhh air tak de.. hehehee... mujur dah ada..:))

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Amie...wah nmpk sedap kek buah tu disamping bunga ros segar tu...mnarik...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Amie,kak ros kalau tengok kek buah mesti ingat xmas...hihihi..

kasihredha berkata...

paip dah ok?
sedapnya...my husband suka sgt kek ni

Evelyn Gemina berkata...

Sedap nampak kek tu kak amie....

Amie berkata...

Norlie,
belum pandai buat ni...nak kena belajar!

Shahriah,
memang meriah Sha, enak, gebu lembut!

Qasey Honey,
gara2 tak ada air paip ni... tu gatal tangan ambil gambar bunga ros ha ha hahh

Puan Ros,
oooh banyak ye waktu x'mas kak Ros.

Kasih,
ok... malam menjelma, air paip pun keluar he he hehh

Amie berkata...

Evelyn,
kek buatan orang memang sedap he he eh hh

EmbunRosaliza berkata...

Baru nak puji cantik elok je kek buah tu, ingatkan amie yg buat rupa2nya pemberian kwn. sedapnya

Amie berkata...

Rosa,
he he hehhh... belum dapat pujian pun dah dapat motivasi ni Rosa.. nak cuba buatlah, nanti Rosa puji2 lagi ye he he hehhh

ummiross berkata...

hmm sedapnya, mintak Amie, kuih sepotong, ummi mau makan kerna perut kosong..lalalala...

Nuwairani Ismail berkata...

kalau bab kek buah ni memang nani surrender awal2 la...takde bakat langsung nak buat ni...

mama aini berkata...

ehem cepatnya diaorg memotong belakan air tu..hu2x..untung amie ada ramai kawan..nampak sedap kek tu..

Amie berkata...

Ummiross,
Amie makan berpotong-potong sebab taklah manis sangat... tak cukup sepotong tau.

Nani,
rasanya kek buah lagi senang buat he he he tak tahulah ye, belum pernah buat tapi selalu makan.

Mama Aini,
tak dipotong sebenarnya... he he heh salam faham & salam pandang!