ADSENSE

Jumaat, 22 Jun 2012

Ayam Percik Ala Cikmin

Jom ratah Ayam Percik. Ayam Percik ini keluar dari oven Amie's Little Kitchen. Memang tidak sama dengan Ayam Percik di pasar malam yang siap dikepit dengan buluh! Tapi, sekurang-kurangnya dapatlah memenuhi keinginan untuk meratah Ayam Percik! Nak tunggu balik kampung untuk jalan-jalan cari makan di pasar malam, entah bila masanya akan tiba! Baiklah buat sendiri.


Resepinya Amie ambil di dapur Cikmin. Minta izin ye Cikmin, Amie tulis kembali resepinya di sini untuk rujukan teman-teman yang lain. Cara Cikmin masak Ayam Percik Ala Cikmin memang mudah untuk diikuti. Alhamdulillah menjadi juga Ayam Percik Ala Cikmin ini.


Resepi : Ayam Percik Ala Cikmin
Bahan untuk ayam:
1/2 ekor ayam - Amie gunakan 3 ketul bahagian peha
5 ulas bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 btg serai
serbuk lada sulah
garam
(perap ayam dgn bahan-bahan diatas)
Bahan untuk sos:kisar halus
10 ulas bawang merah kecil
5 ulas bawang putih
3 btg serai
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 biji buah keras
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil ketumbar
15 tangkai cili kering-dikisar
Bahan lain: santan (RM2), garam, gula, serbuk dan perasa.

Cara:
  1. Tumis bahan-bahan yg telah dikisar halus bersama cili kering kisar hingga naik baunya.
  2. Masukkan santan dan biar sampai pecah minyak.
  3. Masukkan garam,gula dan perasa jika suka.
  4. Bakar ayam yang telah diperap sama ada guna oven(suhu 165c selama 1 jam) atau dapur arang.
  5. Kemudian tuang sos di atas ayam yg telah siap dibakar.


Amie salutkan daging ayam dengan kuah percik ketika memanggang, dan apabila kelihatan kering, Amie tambah lagi kuah percik tersebut sehinggalah ayam panggang masak. Jom makan.... apa ditunggu lagi!


Silakan... ambil seketul seorang!

28 ulasan:

MAMA Maisarah berkata...

nice blog...jom singgah blog saya http://riasdiri2u.blogspot.com/

Yatie berkata...

waduhhhhh ayam perciklah pulak..ghajennya Amie..leh cuba resepi ni lenkali...arini yatie buat apam labu resepi kat sini..tak perasan makan berapa ketul ntah..sedap betullahhhhhhh...tq ya..

Qasey Honey berkata...

wallla...sedapnye tgk ayam percik tu...kak bgkus 2 yer..hihi...ni time bulan posa sok ni laku ni..QH amik resepi yer...tq Kak Amie syggg

Ayu berkata...

Assalam Amie,,
wah kita belum pernah buat ayam percik sendiri...tengok ayam yang amie buat ni terasa sedapnya..
nasi lemak lain macam pesyen kat bawah tu buat kita kecur aje tau..

Asyifa Mustaffa berkata...

Salam k.Amie,
apam percik in the haouseeeee !!!
sedap di ratah gitu jer memalam nie...

Acik Erna berkata...

salam amie..sedapnya nampak ayam percik tu

ummiross berkata...

Amie..sedapnya, meleleh airliur ummi ni.

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Ayam percik sememangnya my favourite! You made it look sooooo delish! :)

FnF Simple Life berkata...

Kak Amie...kenapa selalu masak sedap2 niiii...huhu...feveret nih

mama sara nur berkata...

assalam
teringin sy dibuatnya ni, mana nk cari malam gini, kena tunggu pasar malam esk jee
sedappp

zila norazila berkata...

kak amie cyg..malam2 kesini sbb nampak peha aym,mcm nk cubit2 jew..:)

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Berderet2 masakan yang semuanya menggamit selera orang Penang yg sorang ni, Mana satu nak pilih ni Amieeeeee, nak semua sekali, sehari satu hidangan boleh....

Nur-nba berkata...

Sedapnya... Tak pernah lagi cuba resepi ayam percik..

Nuwairani Ismail berkata...

perghhh! berkilat2 ayam tu...sungguh menyelerakan!

Wana Yusuf berkata...

sedap... sedap!! my fav dishes ni... nanti bolehlah saya buat ayam percik ni!! thanks 4 sharing, ya Amie...

kasihredha berkata...

sedapppp
dulu2 mak akak selalu bakar kat dapur arang :)

~~zana@pb~~ berkata...

Sori Amie, akak ketinggalan komen, biasa ler otai, mesti last kan?
Kalau kat pasar mlm semenanjung, takyah susah2 buat, tunjuk je...mana2 pun ada ye tak?

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Amie..waaahh rajin betul akak..ada ayam percik pulak.. sangat mengiurkan ayam tersebut..yana pun dh lama xbuat ayam percik..hmm..dh terliur sudah niii hihii ^^

mama aini berkata...

assalam jeles mama tau !!..hikk2x..amie asyik tunjuk pic.makanan yg sedap2 je !!..mama akan cuba memasaknya..thanks share resepi ni..

Amie berkata...

Mama Maisarah,
terima kasih sudi singgah,
sudah pergi ke blog Mama Maisarah tapi tak boleh masuk, nanti akan cuba lagi ye.

Yatie,
lama tak makan ayam percik Yatie, kat sini susah nak dapat macam di pasar malam tempat kita....
Sedapkan apam labu kan Yatie, berkhasiat lagi! Terima kasih sudi cuba resepi tu.

Qasey Honey,
Memang bulan puasa boleh beli je di bazaar Ramadhankan QH...

Amie berkata...

Ayu,
waalaikumussalam,
rupanyakan Ayu, taklah sesusah mana nak buat ayam percik ni, cuma bezanya yang dijual tu disepit dengan buluh he he hehh
yang di bawah tu tiru fesyen nasi lemah Sahriah Masterchef tu laaa...

Asyifa,
memang sedap ratah2... sedap sangat sambal kuah perciknya tu!

Acik Erna,
alhamdulillah Acik, memang sedap!

Amie berkata...

Ummiross,
inilah akibatnya duduk jauh-jauh ye Ummi... kalau nak makan sesuatu yang kita suka, kenalah usaha buat sampai menjadik he he heh

Love2Cook,
terima kasih... terima kasih banyak!

FnF,
sehari dapat masak sekali aje FnF...

Amie berkata...

Mama Sara Nur,
alhamdulillah... boleh cari di pasar malam.

Zila,
meh cubit sama-sama Zila ye... cubit aje tau he he heh

Wattie,
owhh orang Penang sudah mari ye, yeayyy pilihlah mana yang berkenan di hati tapi tak dak pasembor ye Wattie he he ehh

rahel berkata...

Salam Kak Amie...
rajinnya buat ayam percik...pos sikit ke tawau bah..

Amie berkata...

Nur-nba,
cubalah...insya-Allah menjadi.

Nani,
amacam...mengancam diet tak hikhikhikk.

Wana,
boleh...dipersilakan... Amie pun selalu kecurr kalau sampai dapur Wana!

Amie berkata...

Kasih,
memang sedap bakar atas bara ye Kasih. Aromanya semerbak!

Zana pb,
tak apalah Zana, kena merajinkan diri kalau dah teringin sangat nak makan ni, nak tunggu ba;ik kampung... lamanya lagi, he he heh

Yana,
jom buat ayam percik Yana... sedap!

Mama Ani,
silakan mencubanya... ringkas dan mudah, mesti menjadi punya!

Amie berkata...

Rahel,
lu lewat sampe bah... udah habis ayamnya, tinggal kuah perciknya jak.. lain kali gue bikin lagi yah... datang awal sikit he he heh

quinnie berkata...

sedapnya kak ayam panggang..saya pun dah siap perap ayam nak masak utk malam nanti..hehehhe