ADSENSE

Rabu, 4 April 2012

Tempe Goreng

Salam petang Rabu. Jom makan Tempe Goreng. Sebut tentang tempe, ia memang sinonim dengan hidangan tradisi masyarakat Jawa. Sewaktu Amie berkunjung ke Pulau Jawa pun memang asyik bertemu tempe! Di mana-mana sahaja ada tempe, bukan sahaja di warung, di restoran malah di hotel! Juga tidak ketinggalan hidangan tempe di hotel kraton semasa kami berada di Yogyakarta. Ada lagi satu teman tempe di sana iaitu tauhu. Namun, tempe dan tauhu di sana memiliki keenakannya yang tersendiri dan belum lagi Amie temui di sini. Biarpun harganya murah, namun tempe dikatakan mempunyai pelbagai zat termasuk kabohidrat, lemak, serat, juga vitamin B12. Tempe juga mengandungi enzim serta komponen bakteria  yang memberi banyak faedah kepada kesihatan manusia. Oh! Ada lagi info tentang tempe, ini yang menarik untuk dikongsi bersama, kerana tempe dikatakan mampu mengurangkan kadar kolesterol dalam darah dan dipercayai dapat mencegah penyakit kurang sel darah merah. Banyaknya khasiat tempe! Mungkin ada lagi khasiatnya yang lain. Wokey.... Tempe Goreng sudah terhidang di bawah. Mulanya Amie nak goreng macam biasa, bubuh ramuan, celup dalam tepung dan terus goreng tapi tiba-tiba teringat ada sedikit breadcrumbs lebihan Ayam Goreng Salut beberapa hari lalu. Jadi selepas celup ke dalam adunan tepung, Amie salut dengan cebisan roti yang tinggal sedikit itu. Sebelum ini memang Amie pernah beberapa kali terserempak dengan resepi nugget tempe di blog teman-teman tapi belum sempat untuk mencubanya. Amie hanya buat Tempe Goreng saja. Tempe di Sabah ada macam-macam bentuk, termasuk empat segi, segi tiga,  bentuk selinder dan sebagainya. Amie beli bentuk selinder dan hasilnya bila dipotong jadilah bulat-bulat. Sesiapa yang boleh makan tempe, jemput makan sama. Yang tak pandai makan tempe, duduk diam-diam ye... he he hehhh.


Resepi : Tempe Goreng
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 batang tempe - potong setebal 1cm / ikut cita rasa
1 ulas bawang putih - tumbuk
1 ulas bawang merah - tumbuk
1cm halia - tumbuk
1/2 sudu serbuk kari
1/2 sudu jintan manis - tumbuk
1/2 sudu serbuk pati ikan bilis
1 cawan cebisan roti - breadcrumbs
minyak

Bahan adunan:
1 biji telur
3 sudu besar tepung gandum
3 sudu besar tepung jagung
secubit garam

Cara:
1. Gaul tempe bersama bawang putih, bawang merah, jintan manis, serbuk kari dan serbuk pati ikan bilis. Ketepikan.
2. Campurkan kesemua bahan adunan dan sebatikan dalam keadaan pekat.
3. Lumurkan tempe dengan bahan adunan.
4. Kemudian salut tempe tadi dengan cebisan roti.
5. Goreng hingga masak. 


19 ulasan:

mama aini berkata...

assalam amie..ehem pertama kali mama nampak tempe yg berbentuk bulat..he2x..ehem kat indon memang senang jumpa tempe direstoren2 mereka..

ijayuji berkata...

Salam kak amie! alahaiiiiii mengidam dah lama nak makan tempe kak huhu... kat sini ada org indonesia jual tp tahu pulak kat mana nak pergi beli uuuwaaaa....sedapnyerr! cicah dgn sambal kicap pedas2 aduhhhhh... mmg tak makan nasik lerrrr :D

Amie berkata...

Mama Aini,
memang di sini banyak jual tempe bentuk selinder, kalau kita potong b ulat2lah jadinya.

Ika,
bila Ika sebut pasal cicahnya baru perasan tak bubuh sambal pencicahnya di situ...ha hahahh dah habis licin semuanya!

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Amie..klu dah mengalir darah jawa..kawen ngan org jawa,pandai la mkn tempe.
Ingat dulu masa 'muda2'..hihi.Klu kakak msk sambal tumis ikan bilis + tempe..mesti atie kutip ikan bilis jer sbb xsuka tempe!
last2..kawen ngan org jawa...belajo2 lar mkn tempe..padan muka.hikhik

zila 4ever berkata...

salam kak amie
x pernah jumpa lg tempe bulat-bulat kt cnie..cicah sambal kicap sedapnya ..alahaiii terliur dh.

Amie berkata...

Atie,
ha ha hahh.... yang tak disukalah itu yang kita dapat ye Atie... tak apalah Atie, tempe banyak khasiatnya, keluarga belah suami Amie pun tak pandai tempe tapi Amie 'belasah' je, lama-lama diorang makan juga...

Amie berkata...

Zila 4ever,
ginilah bentuk rupa tempoe Sabah... he he heh

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie :)
Tak pernah jumpa tempeh yg begini bulat2 selalu dlm bentuk 4 persegi atau yg dlm bungkusan daun tempeh..dh mcm ruper burger pun ada... cicha ngan sambal kicap pun best!!!

Ummiakid @ lily berkata...

dah lama x makan tempe...sebab tempe kat sini banyak dlm plastik. x sedap.. kalau kat kg balut dgn daun...mmg sedap goreng cenggini dan makan lak dgn sambal kicap...mabeles. Cuma lom pernah bubuh serbok roti tu.

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie

cantiknya tempe tu...biasa kalau yg bulat2 gini senang nk dpt kat Indonesia.Thks for sharing Amie...boleh masuk list dulu...hehe.

Izan Ishak berkata...

menarik tempe kat sana ye k.amie... pestime tgk bentuk silinder tu... resepi pun menarik utk dicuba.

Liza berkata...

bestnya resepi ni amie...smple tp dh nmpk kesedapan tu...cantik tempe tu kan..bntk love ada tak? hihihii

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Amie...tempe sabah cmtu yer bentuknya bulat2...biase tgk tempe 4segi pjg...mcm kan...hehehe...
ape2 pon sebab tgk tempe goreng tu...mkn dgn sambal kicap mmg mgancam...perghhhh

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Kak Amie sha tak pernah tengok tempeh bentuk silinder hehee.. wahhhh resipe pun best!

rahel berkata...

Amboi,bestnya tempe goreng tu,boleh cicah ngan sos cili la...

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie

Perhhh!!! Tempe...bestnya kalau makan dgn sambal kicap...kalau tempe ni tak yah makan ngan sambal kicap lepas goreng terus ngap jer masa panas2 tu pasti ada bunyi krap krup...best!

Selamat Menjamu Selera :)

BungaTulip berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
myda_ahmad berkata...

my fveretku...tempe..
kalau dulu2 kt kg,hari2 mkn tempe..lg pun murah....dan bnyk khasiatnya...

Ucu Faridah berkata...

tempe masak tumis jawa pun sedep...