ADSENSE

Sabtu, 31 Mac 2012

Kuey Teow Sup

Salam pagi Sabtu. Di Lahad Datu cuaca cerah, walaupun sekarang baru bukul 7.40 pagi tapi matahari sudah memancar terang. Pagi ini Amie bangun awal, tapi duduk di rumah bersama si bongsu. Encik Suami bersama si abang sulung dan abang tengah sudah berangkat ke sekolah seawal pukul 6 pagi kerana ada aktiviti kokurikulum. Tinggallah Amie melayan si bongsu yang katanya lapar di pagi buta. Oleh kerana hanya ada dua mulut sahaja yang hendak diisi pada pagi ini, Amie sediakan sahaja hidangan yang mudah dan ringkas. 






Resepi: Kuey Teow Sup
Sumber: Amie's Little Kitchen


Bahan-bahan:
2 cawan kuey teow - bilas dan toskan
6 ekor udang kertas - buang kulit dan belah belakang
10 biji bebola daging 
1 rumpun sayur sawi - potong - potong
3 batang anak jagung - belah 2 dan potong 2
1/4 batang lobak merah - hiris nipis
2cm halia - hiris nipis
2 ulas bawang putih - pecahkan
1/2 labu bawang besar - mayang
1/2 sudu teh ada putih - tumbuk
1 sudu serbuk pati ayam maggie
3 cawan air


Cara:
1. Didihkan air dan masukkan haia, bawang putih, bawang besar, bebola daging, udang dan lobak merah. Biarkan seketika.
2. Masukkan sayur sawi, anak jagung, kuey teow, lada putih dan serbuk pati ayam maggie. Jangan biarkan terlalu lama. Setelah mendidih kembali dan sayur sawi berubah warna, tutup api.
3. Hidangkan bersama taburan daun sup.
4. Jika suka bolehlah makan bersama lada kicap.


Senang bukan? Pagi ini terasa macam hidup orang bujang aje...






14 ulasan:

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie

Kia suka kuey teow sup....panas2 hirup kuahnya pasti enak gitu

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie

Kia suka kuey teow sup....panas2 hirup kuahnya pasti enak gitu

ijayuji berkata...

Salam kak amie! alahaiiiiiii sedapnyerrrr! kita suke kuew teow sup! terasa nak mkn sup pulak hari niii tp takde kuew teownyer :(

ASMAH YUSOF berkata...

Salam kak amie...kecur air liur tgk kuew teow akak...haiwan2 yg ade tue cantik je terletak...bestnya dapat pulak kuah kicap tue...:))

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
Fav kita ler nie akak... Sukanya makan kuey teow sup... Alahai! Terliur diana tgk tau ... Sedap.

mimie berkata...

alaaaaa.kak amieeeeee...dah lama x mkn kuey tiow sup nehh....sedapnyerr...slurrpppp... boh sambal cili byk2 mmg bestt...berapiiii....

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Wahh kak amie sedapnya... sha dah join blogs kak amie... baru tahu macam mana nak join hehhee... muahhh

mama sara nur berkata...

assalam k.Amie
kat sini pagi2 lg dah hujan
kue teow sup kalu hujan2 ni makan panas2 sedapkan he he

whitecappuccino berkata...

kalau gi kedai saya memang selalu order kuey teow sup

nuwairani ismail berkata...

meriahnye kuey teow sup dia! lauk pun banyak...kalau kat kedai tu boleh jumpa udang sekor je..

quinnie berkata...

saya kan kak amie..kalau org hulur sup2 ni..tangan ni menadah saje...hahahha..sebab memang suka...sedapnya...:)

Alanidar berkata...

sedapnya nak try buatlah.

Alanidar berkata...

sedapnya nak try buatlah.

Intan Shafinaz berkata...

Pernah try 2x...mmg simple & sedap.Tq for sharing.Ptg ni nk buat lg ^__^