ADSENSE

Khamis, 29 Mac 2012

Kuey Teow Goreng Seafood

Salam petang Khamis. Jemput minum petang merangkap makan malam bersama. Amie masak Kuey Teow Goreng Seafood untuk keluarga. Oleh kerana kuantitinya agak banyak jadi Amie tidak masak nasi tapi tak tahulah kalau malam nanti ada bunyi perut berkeroncong! Di luar hujan, terasa sejuknya. Beberapa hari kebelakangan ini awan mendung warna kelabu gelap tapi hujannya renyai-renyai tak berhenti. Dalam keadaan begini bertambah sedaplah makan Kuey Teow Goreng Seafood dengan air teh bujang panas.



Resepi: Kuey Teow Goreng
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 kg kuey teow - bilas dan toskan
15 ekor udang kertas 
2 keping kek ikan - belah 2 dan potong nipis
15 biji bebola ketam - belah 2
20 batang pokok kucai - potong 4cm panjang
1/2 batang lobak merah - hiris kecil
1/3 kobis - hiris kecil
8 batang anak jagung - belah 2 & potong 2
1 cawan taugeh
3 biji cili merah - hiris nipis
1 sudu sos tiram
1 sudu sos tomato
3 sudu kicap pekat manis
1 sudu besar serbuk pati ikan bilis
minyak

Bahan kisar:
5 biji cili kering
3 biji bawang putih
5 biji bawang merah

Cara:
1. Panaskan minyak. Masukkan bahan kisar dah tumis hingga pecah minyak.
2. Masukkan udang, bebola ketam dan kek ikan. Gaul rata.
3. Masukkan lobak merah dan biarkan seketika.
4. Masukkan kobis dan gaul lagi.
5. Masukkan sos tiram, sos tomato dan kicap manis. Kacau sebati.
6. Masukkan anak jagung dan cili merah.
7. Masukkan kuey teow. Kacau lagi.
8. Masukkan taugeh dan daun kucai serta serbuk pati ikan bilis. Kacau rata.
9.Kuey Teow Seafood sedia untuk dihidangkan.

Ada yang kurang.... cili jeruk! Makan sajalah labuuuu....

26 ulasan:

izahdaut berkata...

kka amie.. kak amie.. kak amie.. eceh dah mcm drama plak.. sedap bebenor menu ni. sangaaat sukee.. kalau gi gerai saya order 2 pinggan. haha dasarrr

ady berkata...

as-salam kak Amie
wahh!!sedapnye tgk kuey teow tu..... udang tu nmpak sangat menggoda2..haha

mimie berkata...

kak amie...peberet sy ni kuey teow...sy suka yg kaler gelap2 gituuu....bak sini sy sukakkk....

ijayuji berkata...

Salam kak mamie!! sedappppppp!!! kita suke tp kalau buat kurang menjadik tang nak pecahkan telor dia ehehe... udang oh udang tiada lagi bersembunyi disebalik batuuuu ehehe...

Juwita Jamaludin berkata...

kak aimie.. bersusun udang tu kak.. buat saya lapar plak.. sedapnya . bila la nak buat ni kat sini kuey teow tak de kak

Amie berkata...

Izah,
ye saya....iyeee...yeeee dik Izah, order 2 pinggang kecik aje ye...jangan lebih2, kolestrol tinggi he hehehh

Ady,
udang tu memang begitu, kerja dia menggoda selera orang ye Ady...

Mimie,
tunggu ya Mimiee... kakak datang hantar depan pintu.

Ika,
tu yang malas nak pecahkan telur tu, buat selekeh aje kejadiannya... he he hehh

Amie berkata...

Juwita,
aduh ...nak meleleh air mata dengar...tak apa, nanti kak Amie wakilkan Ita makan kuey teow tu...he he hehh

Asmara berkata...

dah lama tak mkn, hampir setahun kot! sini jrg jumpa, ada yg keras kene lembutkan dulu. kdg malas terus beli mee je sng. hehe..

Qasey Honey berkata...

waduhhh Kak Amie...sedapnye tgk kuey teow tu,...pebret ni...QH pon nk order 2 pinggan jugak ehhh...

nuwairani ismail berkata...

gara2 tengok kuey teow kak amie ni nani siap goreng spageti lagi...tak beli kuey teow..guna bahan yang ada kat rumah je...

Tihara berkata...

sukanya makan kue teow sekarang ni..semalam saya makan kue tiow ladna tp lupa nak snap... kelmarin pun makan kue tiow basah rm2 sedap lak tu..mai sini ada kue teow lagi..fuhh best ni :)

whitecappuccino berkata...

kue teow masak apa pun memang saya makan!

mama aini berkata...

salam amie..ehem sedapnya !!..arini mama mkn roti je..hu2x..mama semakin obes..

Acik Erna berkata...

Amie..tergoda tengok gambar udang amie yang besar2 tu

ummiross berkata...

Amie sungguh mewah udangnya, mesti sedap tuu.
Teh secawan, mee sepinggan!! Hehe

Wani berkata...

wah kak amie ada menu kuey tiaw pulak .. dah lama betol rasanya tak goreng kuey tiaw .. tengok kuey tiaw goreng siap dengan udang yg besar2 .. ni semangat nak buat pulak ni hihi

MulutPayau berkata...

baru jer makan kuey teow yg beli di pasar malam....tapi k/teow kat sini lagiiiii mnggoda.....

blogresipi.com berkata...

Salam singgah Kak Amie,
saya suka tengok udang besar2 kat atas mee tu. Terliur pula malam2 ni :)
Ijan

quinnie berkata...

meriahnya kak kuetiaunya...nak udang...suka la tengok akak letak baby jagung tu...ishhh..kalau teringat nak beli la...nak masak kuetiau cam akak ni...udang ada dah...hehehe

CT Delima berkata...

As'salam Cikgu Amie

Rindu menerpa dipagi yang dingin, terasa macam lama tak singgah dan mengetuk pintu dapur Amie ni, maaf banyak2 ya Amie.

Tapi terubat juga rindu dihati bila terpandang nasi kerabu dan fav ct yang terulung kuey teow goreng seafood..wallahhhh! kecur dipagi hari walau dah habis nampak gaya ni..hehehe. jilat tapak tangan jerlah ya Amie..hehehe

Jaga diri selalu, moga Allah berikan kekuataan buat Amie sekeluarga, Insya'Allah.

Kakzakie berkata...

Kwey teow kalau kena dgn cili jeruk huh...

Amie.. udang ygn melengkar tu menggoda kakak:)

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie & Slmt pagi Jumaat :)
x tahan tgk kuey teow grg seafood Amie nie lah :P

Hanis Azla berkata...

sedapnya kak.. warnanya saja kuew teow dan warna udang sudah mengamit selera..

qemaishak berkata...

Terus berkeroncong perut tgk makanan tu kak dah la udang besar2..

Ros berkata...

Salam Amie,

Teliurnya kak Ros Amie.....ishssss

myda_ahmad berkata...

mlm2 cm nie,nk jamu mata jap kt sinilah....