ADSENSE

Selasa, 13 Mac 2012

Kerabu Mangga

Assalamualaikum. Kami sudah selamat sampai ke kampung bonda. Di luar hujan sedang turun. Apa pun perut sudah kenyang. Hidangan malam kami berupa Ikan Pari Masak Pecak, Tumis Pucuk Paku Merah dan juga Kerabu Mangga. Di bawah ini Amie tayangkan Kerabu Mangga yang memang istimewa sebab mangga yang digunakan ialah mangga udang yang kami bawa khas dari Lahad Datu. Mahal harga mangga udang ini tau, sebab kena bawa naik kapal terbang. Kerabu Mangga ini adalah hasil air tangan kakak Amie iaitu Kak Rosilah.


Resepi: Kerabu Mangga
Sumber: Rosilah Simon

Bahan-bahan:
1 biji mangga udang seberat 1200 gram - kupas dan cincang / sagat
3 biji bawang besar - mayang halus
1 mangkuk ikan bilis - goreng dan tumbuk kasar
1 mangkuk kerisik
20 biji cili padi - hiris
garam dan gula secukup rasa
2 biji limau nipis - perah jusnya

Cara:
1. Gaul semua bahan di atas hingga sebati.
2. Tuangkan jus limau nipis. Gaul rata.
3. Siap untuk dihidangkan.

Oleh kerana ada di antara ahli keluarga yang sedang dalam pantang, jadi Kak Rosilah tidak gunakan belacan ataupun udang kering serta kacang tanah tumbuk sebaliknya hanya menggunakan ikan bilis dan kerisik. Bagaimanapun, Kerabu Mangga habis licin!!!!!!


26 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak amie! dtg malam2 ni nmpk kerabu mangga tu, gullp** terliur betulll kita, kalau masam2 pedas tu lah yg kita suke :D sedapnyer!

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie...

Sedapnya Kerabu Mangga...Terliur Kak Lin Bila Menatap Gambar Ni....

ummiross berkata...

Seronoknya Amie,dah sampai ke kampung halaman. Mesti berselera kan makan bersama ahli keluarga,ada pulak kerabu mangga, pergh!!!

ainnoraini berkata...

Mmg terliur pun.. mesti sedap...

kasihredha berkata...

air liur mengalir laju nih
memamg sedap...suka ratah mcm tu je

rahel berkata...

Kak Amie...sedapnya kalau ada ikan bakar ni...emmm meleleh sudah air liur..abis tisu ni kak.

Ros berkata...

Salam Amie,

Ya Allahhhh Amie....kegemaran Kak Ros nih.....

Asmara berkata...

mangga sini mahal, mangga muda x jumpa lg. kalau beli mmg terus makan je. hehe..

Pen Biru berkata...

kak amie..kalau sy..kerabu mangga ni sy tak makan dengan nasi..sy makan cm tu jer

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

fav ayu ni akak
dah lama benor x makan
susah nak jmpa mangga muda kat sini

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..sedapnya kerabu mangga..lama tak buat..tak tau lah kenapa, lateky ni lidah ni macam tak tahan plak nak makan yang masam2....Kalau dulu, mangga muda tu berbiji-biji boleh habiskan makan cicah kicap

Ucu Faridah berkata...

dah berpuluh tahun makan pucuk paku merah...masak bening dibubuh lada hitam pun sedap....pastu ada sambal belacan berasap telinga...

Ucu Faridah berkata...

tersilap ayat lah pulak...dah lama tak makan pucuk paku merah...hihihi...

Ucu Faridah berkata...

tersilap ayat lah pulak...dah lama tak makan pucuk paku merah...hihihi...

Kamalia berkata...

salam kak amie..sedapnya kerabu mangga..akak balik bercuti ke ni?

myda_ahmad berkata...

seronok betul kalau dpt mkn kerabu mangga nie.....lebih2 lg kalau org tgh berdiet....

Mamamya berkata...

dah lama lia x makan kerabu mangga..kat belakang umah ni b'gayut2 buah mangga tp sygnya org punya...klu nak buat kene lah beli kat pasar... :)

Amie berkata...

Ika,
di Bangkok lagi banyaklah resepi kerabu mangga yang sedap2 ye Ika...

LinRosly,
Waalaikumussalam...kerabu mangga orang kampung ni Lin.

Ummi,
Dah sampai kampung... memang seronok sangat, makan pun rebut2 sebab ramai sanak saudara datang... yang rebut2 tu yang sedap, best!

Amie berkata...

Ain,
memang sedap Ain, sebab hasil air tangan orang he he hehh

Kasih,
memang sedap ratah gitu aje, lagipun banyak... tapi sekejap je habis.

Rahel,
betul tu...kawannya tentulah ikan bakar ye.

Amie berkata...

Ros,
memang kerabu mangga kegemaran rfamai ye Ros.

Asmara,
takpe, boleh makan puas2 kalau balik sini nanti.

Pen Biru,
memang sedap makan ratah aje gitu.

Amie berkata...

Lady Ayu,
jarang orang tolak kerabu mangga ye Ayu, lagilah kalau guna mangga yang tak berapa masam macam mangga udang.

Sue,
Aie pun tak boleh makan yang terlalu masam, rasa linuuuu gigi, tapi ini mangga udang yang tak berapa masam, kira bolehlah melepasi tekak.

Ucu,
paku merah alias paku udang ni ada di kampung aje ye ucu, memang pernah merasa sayur bening pucuk paku merah, goreng ikan kering dalam sambal belacan!

Amie berkata...

Kamalia,
sedang bercuti ni... bersama keluarga dan sanak saudara di kampung!

Myda,
kalau nak diet kenalah rajin buat kerabu begini ye Myda.

Mamamya,
yang eloknya, kerabu mangga ni gunakan mangga yang fresh dari pokok, barulah terasa kerangupannyakan Mamamya.

qemaishak berkata...

sedapnya..ni salah satu menu kegemaran qema & suami ni makan confirm bertambah nasi:)

Nieza berkata...

my fav kerabu ni kak...sedapnya! rasa nk cari nasi jer tgk kerabu ni..hehe

Hanis MY berkata...

semua ni kegemaran hanis kak amie... yum yum...

Amie berkata...

Qema,
kena buat lebih ni Qema, biar lebih kerabu mangga jangan lebih nasi...he he he hanyut diet!

Nieza,
sedapkan kerabu begini Nieza, jarang orang tolak...

Hanis,
jom makan sama Hanis, kalau habis boleh buat lagi....:)