ADSENSE

Rabu, 14 Mac 2012

Asam Kundang

Assalamualaikum. Seronoknya habiskan cuti yang tak seberapa hari di kampung. Jom layan mata dengan buah asam kundang yang masak ranum! Bukan petik dari pokok, tapi petik dari pasar malam Bukit Cherakah.


 Di Lahad Datu memang jarang ada. Sekali-sekala saja boleh jumpa. Jadi, apa kata kita pulun sama-sama buah asam kundang di bawah ini.




Lepas ni tak tahu, nak pulun buah apa lagi he he he .... Jangan sampai tertelan biji sudahlah ye Amie....


14 ulasan:

ady berkata...

as-salam kak Amies
tak pernah tgk buah asam kundang ni kak..ingatkan buah anggur tadi..

laskar pelangi berkata...

bestnya.dah lama tak makan buah tu...tp xleh makan banyak..nanti batuk plak kan :))

KuNanGKuNanG berkata...

cuti balik semenanjung ye...
sedap buah kundang ni.sy suka..:)

ijayuji berkata...

Salam kak amie!!! kegemaran kita :D skrg tgh musim kat bangkok ni, kita asyik belii jerrr :D mmg tak pernah puas mkn buah ni sbb sedap!! tgk buah asam kundang akak ni kan nmpk manisss sgt2 dia punyer kaler tuuu :D

Acik Erna berkata...

assalam amie..sama lah kita..acik pun dah 2 kali beli..mahal pulak tu sekilo 20 ringgit.tapi dah sesekali aje ada..beli la jugak.

Amie berkata...

Ady,
biasanya jumpa asam kundang kampung yang warna hijau, belum masak... tapi sekarang banyak yang masak ranum jual di pasar.

Laskar Pelangi,
makan je 2-3 biji buat syarat kepingin he he hehh

Kunang-Kunang,
balik kampung ni KK, memang sedap asam kundang ni.

Amie berkata...

Ika,
memang manis, dah masak ranum.

Acik Erna,
mahalnya... sampai RM20 ye, tak apalah, sedap punya pasal, suka punya pasal, belia ajalah ye Acik.

Choco Ani berkata...

Salam Amie.. aduhai rasa nak nangis tgk asam kundang yang masak ranum tu.. sib baik tak ngidam.. hahaha tapi nak la mkn dpt byg kan manis nya tu.. uwaaa nak ajak en suami cari la nanti..

ummiross berkata...

Alahai kecur airliur ummi ni Amie, tengok buah asam kundang,dah lama tak jumpa buah ni.

mama aini berkata...

assalam amie..bestnya dpt balik kg kan..he2x..lama dah mama tak makan asam kundang tu..

quinnie berkata...

lamanya tak makan buah ni...bukan masam ke buah ni kak? hehehhe..dah ingat2 lupa pd rasanya..kekeke

Kunang-Kunang berkata...

Salam amie,

Selalunya buah-buah kundang dari Siam manis-manis. Sekarang dah musim agaknyakan. Banyak di jual nampaknya.

Amie berkata...

Choco Aini,
kena cari... jangan tak cari, rasanya sekarang ni tengah musimnya, banyak datangnya dari Siam ni.

Ummi,
Amie pun dah lama tak jumpa, tak makan... sekali jumpa berabis beli tapi tak mau berabis makan, takut sakit tekak & batuk pula.

Mama Aini,
dulu kalau nak makan asam kundang, dapat yang muda... masam!!!

Amie berkata...

Quinnie,
memang masam kalau masih muda, dah masak dia manis rasanya.

Kunang-Kunang,
nasib jugalah kalau terbeli yang masak ranum tentunya manis!