ADSENSE

Isnin, 28 November 2011

Ubi Rebus Sambal Ikan Bilis

Selamat petang semua. Ingatkan petang ini Amie nak masukkan gambar buah tarap seperti yang diminta oleh Ucu Faridah suatu ketika dahulu tetapi menurut suami buah tarap masih muda dan belum boleh dipetik. Amie tak ikut pergi kampung jadi tak dapatlah nak ambil gambar buah tarap yang sedang bergantungan di pokoknya. Si bongsu sibuk mengangkut buah kelapa muda dari kereta dibawa ke dapur. Katanya, esok boleh buat smoothie. Oh....anakku sudah mula mengerti apa itu smoothie sampai buah kelapa muda pun dia sudah tahu boleh dijadikan smoothie. Sibuklah dia bercerita, katanya masuk kebun petik ubi.....aikkkk? Petik ubi pulak dah...... kesian anakku....kenapalah ubi dipetik sayang oiiiii..... kemudian dia betulkan perkataan 'petik' kepada 'cabut'  setelah Amie tanya: Oh! Ubi kena petik ye sayang?  Ketika bapanya sedang mencabut rumput di belakang dapur, sibongsu buka tingkap dapur dan duduk berhampiran sinki tempat Amie kupas ubi. Macam-macamlah pertanyaannya tentang kulit ubi.... he he hehh...syukurlah kalau ada anak-anak yang rajin bertanya itu dan ini. Sekurang-kurangnya mereka menunjukkan minat untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut dan itulah salah satu cara untuk mengeratkan hubungan antara ahli keluarga. Lagipun kehidupan mereka bukanlah sama dengan kehidupan kita....kehidupan Amie masa kecil dahulu yang bergelut dengan lumpur dan selut, berlarian di bawah pokok getah, berkubang dalam anak sungai menjaring anak ikan, masuk kebun orang mencuri jambu batu..... alamak! Terbongkar rahsia masa silam jadi pencuri.... hi hi hiiii...


Sambil mulut sibuk melayan pelbagai pertanyaan si bongsu, tangan pun sibuk menyiapkan hidangan petang. Dah siap pun..... jom kita minum secawan teh sambil menikmati ubi rebus bersama sambal ikan bilis. Nak letak resepi juga ke.... tak payahlah kalau setakat ubi rebus. Semua orang tahu merebus tu gunakan air, dan bukannya minyak.... he heheh. Resepi Sambal Ikan Bilis pun ringkas saja tapi Amie tuliskan jugalah di bawah ini.

Resepi: Sambal Ikan Bilis
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 cawan ikan bilis
1/2 cawan bancuhan air asam jawa
garam dan gula secukup rasa
1 labu bawang besar - mayang
minyak

Bahan kisar:
15 biji cili kering
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1.5cm belacan

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sehingga pecah minyak.
2. Masukkan air asam, dan ikan bilis. Biarkan kuah pekat.
3. Masukan garam, dan gula secukup rasa
4. Masukkan bawang besar. Kacau rata hingga bawang layu.
5.Angkat dan hidangkan bersama ubi rebus.


Sesiapa yang belum minum petang dan berminat untuk makan Ubi Rebus Sambal Ikan Bilis, jemput ye.... yang tak pandai makan ubi rebus....silalah cari menu lain ye... he he hehh.... sebab anak-anak tak pandai makan ubi rebus, dicicahnya sambal ikan bilis dengan roti. Hmmmm.... tekak mereka berbeza dengan zaman tekak kita ........Jom,  sambil makan sambil mengenang nostalgia lampau semasa di kampung!


31 ulasan:

dZana berkata...

sedapnya amie.. musim2 hujan dapat mkn camni mmg best.. nk kene cari ubi jugak la ni..

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Aduh2x Amie!!!!!
kencur tau bila tgk ubi rebus ngan sambal ikan bilis. Sambal ikan bilis cam my mun buat lah :)

my mum selalu kalau buat sambal ikan bilis nih mesti buat lebih kasi ngan hawa...

Hissshhhh byk tuh ubi rebus kasi sikit lah ngan Hawa...

Amie berkata...

dZana,
memang sedap dZana...bila naik wap rebusan tu... bau wangi je ubi tu...

Mama Hawa,
memang banyak rebus ubi tapi kami suamiisteri je yang makan....anak-anak makan sambal ikan bilis dengan roti pulak...

lina_pg berkata...

Di kala ujan turun dgn maha lebatnya, alangkah beshnya dapat menikmati ubi kayu rebus cicah sambak neh...

Amie berkata...

Lina...
jemput....jemput masuk dapur Amie... meh Amie tuang sekali minuman panas untuk Lina...

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, laju je kita datang nak mkn ubi rebus, memang terliur sungguh. sedapnya mkn hujan2 manja gini

quinnie berkata...

kak amie....wah..nampak gebu ubinya..sedapnya lama betul tak makan ubi kayu..lately ni tak dek lak ubi kayu dari kg....huhuhu...sedapnya cicah lak ngan sambal ikan bilis...wallahhh..ngadap ini je dah kenyang...hehhehe...

sayang anak2 zaman skang tak pandai makan makanan kg kan kak amie...kedai2 jual makanan cam gini pun dah byk kat kl..ramai org duk carik menu2 lama...:)

Acik Erna berkata...

Amie..adui..sedapnya ubi rebus..kalau acik makan dengan sambal belacan pun jadik..

IXORAROXI berkata...

Kak Amie, sedapnya ubi rebus...aduhyaiiii teringinnya, lempar skit boleh?

Amie berkata...

Rosa,
rezeki musim hujan....sedap makan panas-panas ni dengan secawan kopi... marilah makan sama...

Quinnie,
memang kenyang makan ubi rebus dengan sambalikan bilis ni... tanya kat suami, nak makan nasi ke malam ni... katanya tak payahlah... dah kenyang, anak-anak pulak pulun roti dengan sambal...ha hahahh mudahlah kerja kita tak payah masak-masak lagi....

anak-anak zaman sekarang kalau balik kampung, nyamuk pun disangkanya semut terbang!

Acik,
ooo...teringat dulu-dulu makan ubi rebus dengan kelapa parut campur gula....adusssss.....

Ixora,
boleh....jaga ye... kakak lempar ni, takut jatuh pulak...ha hahahh macam lempar cakera pulak ye...

kasihredha berkata...

fuyooo...ubi kayu!!!
lama tak makan...huhu
sungguh terliur

whitecappuccino berkata...

Yang ni memang Ummmmmphhhh!!

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Amie..makan rebus ubikayu cicah ngan sambal tumis mmg sedap..ada lak ayo kopi..fuh!!!!

p/s:atie minta maaf jika seblm ni membahasakn kakak kat amie..rasanya kita sebaya kot!!!klu panggil nama nie,br best nk sembang..hihi.dalam alam maya ni..xtau mana satu adik/kakak sbb semua merahsiakn usia..:D

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Amie..makan rebus ubikayu cicah ngan sambal tumis mmg sedap..ada lak ayo kopi..fuh!!!!

p/s:atie minta maaf jika seblm ni membahasakn kakak kat amie..rasanya kita sebaya kot!!!klu panggil nama nie,br best nk sembang..hihi.dalam alam maya ni..xtau mana satu adik/kakak sbb semua merahsiakn usia..:D

rahel berkata...

s'mat malam Kak Amie...ni menu kesukaan kita jugak...slalu buat ubi rebus cicah sambal belacan..mantap banget rasanya..

Suya berkata...

hai kak,
datang melawat sini pulak :)..sedapnya ubi rebus sambal ikan bilis..lama dah xmakan ubi kayu rebus ni...

ainnoraini berkata...

Musim hujan ni mmg sedapkan amie makan mcm ni...Pekene plk dgn kopi panas...

Amie berkata...

Kasih,
memang dah tak fikir lain dah bila dapat ubi... rebus je, cicah sambal ikan bilis...

WC,
memang ummmpphhh....

Azatie,
tak kisah Atie....kakak boleh, tak kakak pun boleh... he hehhhee panggil nama pun boleh...

Rahel,
memang mantap Rahel...jangan lupa secawan kopinya...lagi meletopp!!!

Suya,
jemput makan sama dik... lama juga tak makan gini...

Amie berkata...

Ain,
betul tu Ain.... memang lawannya kopi..baru terangkat!

Ros berkata...

Salam Amie,

Lama jugak la Kak Ros tak makan ubi kayu ni....selalunya kak Ros makan ngan nyiuk gaul gula ngan garam ja...bila tengok menu Amie ni,nanti boleh la Kak Ros try makan macam ni pulak.Nampak sedap dan menyelerakan,pasai kak Ros suka ngan pedas2 ni....

Pen Biru berkata...

salam k.amie, actlly sy baru je makan ni hari ahad lepas masa g berkelah..heheh

Amie berkata...

Kak Ros,
ubi rebus makan dengan apa pun sedapkan kak, memang kami makan tu ubi rebus cicah nyiok masa kecik2 dulu bonda buat sarapan... sedap!

Pen Biru,
bestnya makan ubi rebus sambil santai2 piknik...

Diana @ Melley Mey berkata...

sebelum tu nak nanghis dulu.. uwaaa... :D.
dah bbrapa minggu diana cari ubi nie.. x jumpa smpi skg pun.. adeeh.. rindunya nak makan ubi nie... nampak lg akak buat ngan sambal ikan bilis.. waaah terliur sesgt tau

ummiross berkata...

Amie, sedapnya, lama tak makan ubi, ummi angkut buat balik sekali ye..

Amie berkata...

Diana,
lap air mata tu ye cayanggg... ada lagi ni ubi, hubby cabut kelmarin di kebun... nanti flight terakhir sampai...adalah ubi dari Lahad Datu sampai... he hehehhh

Ummi,
boleh Ummi....silakan, banyak lagi ubi di kebun belum bercabut.... kalau habis, boleh cabut lagi nanti... he hehehh

Wana Yusuf berkata...

slrrppp... sdapnya amie... Ubi rebus ngan sambal ikan bilis!!! lama tak makan...

Amie berkata...

Wana,
sesekali makan ubi rebus memang sedap ye Wana...jom makan sekali.

Amie berkata...

Wana,
sesekali makan ubi rebus memang sedap ye Wana...jom makan sekali.

Mieza berkata...

Kak AMie ku sayang...ini peberet mieza kak..wahhh dah lama mieza tak makan ubi cenggini...kalau time ujan kan makan ubi rebus begini dan minum kopi o panas berasap ya Allah kak heaven nye kak! nanti mieza nak gi beli gak ubi nak rebus cenggini...teringat makan ubi rebus di musim tengkujuh dgn arwah atuk dan nenek..skg keduanya telah kembali ke rahmatullah..rindunya pada mereka tak terkata ..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie...wahhh sedapnya makan ubi kayu..teringat kat kg pula... bila musim tengkujuh selalu makan ni.Tapi selalu kitorang makan cicah ngan kelapa jeee..Belajar cicah ubi kayu ngan sambal bilis setelah berhijrah ke KL jeee....Apa-apa pun cara hidangannya, ia tetap sedap di makan lagi-lagi ada kopi o panassssss

Amie berkata...

Mieza,
inilah menu tradisi oran dulu-dulu ye.. dan sebenanrnya merupakan sebahagian menu yang membesarkan kami... he he hhee memang nostalgia sangat bila dikenang, dan memang sedap sangatlah ubi rebus dengan secawan kopi time tengkujuh...betul...sungguh macam dalam heaven!

Sue,
memang sedap berasap makan ubi rebus cicah kelapa masa musim tengkujuh... menu cicah kelapa memang kami sekeluarga biasa makan, tapi itu dulu...sekarang tinggal kenangan ye Sue, dah tukar pulak makan dengan sambal ikan bilis...