Nasi Lobak Merah Ayam Panggang Oregano

1:44 PTG

Selamat tengahari semua. Menu yang Amie hidangkan hari ini ialah Nasi Lobak Merah berlauk Ayam Panggang Oregano. Resepi ini sebenarnya Amie buat pada hari Isnin lepas tapi hanya sempat masuk blog hari ini. Ada cerita di sebalik Nasi Lobak Merah Ayam Panggang Oregano ini tau.... sebenarnya pada pagi Isnin, rakan yang sepatutnya memandu keretanya untuk kami tumpang bagi menghadiri Bengkel Art Therapy di Sandakan memutuskan untuk tidak meggunakan keretanya dengan alasan bahagian tempat duduk di belakang agak sempit, dan bimbang kami rasa tidak selesa. Rakan yang seorang lagi pula memberi alasan keretanya pun sempit. Alamak...semua kereta sempit tak muat bawa 5 orang....agaknya yang ikut naik kereta tu sebesar gajah ke.... hi hi hiii, dan yang seorang lagi mengatakan keretanya masuk workshop. Seorang peserta lagi memang tidak mempunyai kereta. Dalam hal ini Amie pun tanpa berfikir panjang terus telefon suami dan minta izin pandu kereta Amie. Amie pun terkejut bila suami izinkan, sedangkan untuk isi minyak, kemas atau cuci kereta  apalagi bab tayar pancit memang Amie tak pernah ambil tahu atau menyentuhnya..... jadi sebelum meninggalkan bilik Amie di sekolah, sempat Amie tuliskan dalam status di facebook dengan perkataan begini....... kena sedia awal, rehat secukupnya... bertenang, pertama kali akan kulalui dalam hidup ini..... moga selamat pergi dan selamat kembali........amin, jumpa lagi! Amie tahu bukan mudah untuk membuat perjalanan sejauh itu, memang kena rehat secukupnya, tenangkan fikiran dan yang penting faktor keselamatan. Sesampainya Amie di rumah, sebelum masuk dapur untuk persediaan memasak makan malam, Amie buka facebook. 
Komen pertama (rakan satu sekolah & universiti dari semenanjung)berbunyi: Semoga mendapat haji yang mabrur....amin.

Komen kedua (seorang guru, bekas murid Amie) berbunyi: Selamat jalan cikgu.

Komen ketiga (seorang rakan puisi) berbunyi: Aminnn....Selamat pergi dan pulang. Semoga mendapat haji yang mabrur yea...doakan keselamatan dan kesejahteraan umat Islam sejagat ye kak..thanks.

Komen keempat (seorang rakan guru - sekolah bersebelahan) berbunyi: Didoakan semoga mendapat makna sebenar ibadah yang hebat ini. Tenang dan damai hendaknya selalu.

Komen kelima (seorang teman waktu di UM) berbunyi: Salami gi haji ke... bestnya...semoga dipermudahkan segala urusan dan mendapat haji yang mabrur.

Komen keenam (seorang rakan dari Melaka) berbunyi: Salami...selamat mengerjakan haji...semoga mendapat haji yang mabrur...

Komen ketujuh (seorang rakan dari UM) berbunyi: Memang kena banyak berehat... kat sana nanti kena banyak bersabar...

Kemudian datanglah menderu-deru mesej & chat dari kawan-kawan...Amie tutup internet dan terus ke dapur sambil memikirkan perkataan terbaik yang boleh Amie jelaskan keadaan sebenar. Selama Amie berfacebook hanya rakan-rakan terdekat sahaja yang suka komen, kenapa pula hari ini rakan -rakan lama yang jarang muncul tiba-tiba timbul. Ha..... bertenang dulu yea....bayangkan Amie di dapur sedang mengumpul idea bagi membetulkan tanggapan mereka. Kita makan dulu ye....



Ketika Amie sedang mengisar lobak merah untuk dijadikan jus  tiba-tiba anak buah dari Kuala Lumpur menelefon. Tak ada salam tak ada sebarang ucapan terus saja menyerang Amie dengan kata-kata begini:
Kenapa pergi naik haji tak bagi tahu kami? Semua orang marah di sini sebab Amie pergi langsung tak beritahu. Bla..bla.... kakak, adik...adik...beradik....... begitu begini.....

Amie terduduk di bawah meja di dapur menerangkan keadaan sebenar, tapi terpaksalah mengambil masa beberapa minit untuk meredakan ketegangan orang kampung di semenanjung sana! Kemudian ada lagi datang panggilan telefon dari seorang rakan di Tawau. Gara-gara facebook! Ketika suami pulang, hidangan masih belum siap dimasak.


Tarik nafas dululah... kalau tak cukup makan sepinggan, tambah lagi sepinggan ye.


Tak cukup lauk, boleh tambah lagi...jangan malu-malu ye....


Resepi Nasi Lobak yang lazat ini Amie ambil dari resepi Nasi Carrot oleh Chef Hanieliza. Minta izin ye Kak Liza, dan minta halal supaya Amie boleh panjangkan resepi yang lazat ini untuk dikongsi bersama rakan-rakan yang lain.

NASI CARROT

Bahan

6 caw beras bathmati....basuh dan toskan - Amie guna beras biasa
2 cawan carrot [potong dadu kecil] - Amie guna 3 biji lobak merah, tambah air dan kisar
1/2 caw susu cair
8 caw air
1 kiub ayam knorr
1 s/k gula
garam
Bahan Tumis
2 s/b rempah kurma
5 ulas bawang merah.]
3 ulas bawang putih ] mayang halus atau tumbuk kasar
2 cm halia ]
3 s/b minyak sapi
2 cm kulit kayu manis
2 kuntum bungka lawang
5 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun ketumbar.....mayang
daun pandan........simpulkan
Cara
1. Panaskan minyak sapi dalam periuk Rice Cooker dan masukkan bahan tumis,bawang & halia yg dimayang dan daun pandan.
2. Bila dah wangi masukkan rempah kurma. Biarkan naik minyak.
3. Masukkan air, garam, gula, kiub ayam knorr dan susu cair. Biarkan mendideh.
4. Masukkan beras, carrot dadu dan daun ketumbar
5. Alihkan periuk kedalam Rice Cooker dan biarkan masak saperti nasi biasa.
6. Hidangkan dengan ayam bakar, sup dan salad 


Seperti biasa, Amie masak cara kukus, Untuk lauknya pula Amie pilih Ayam Panggang Oregano. Amie tambah 7 biji cili padi dalam Sos Lada Hitamnya sebab inginkan rasa yang lebih pedas.

Bahan-bahan:
3 bahagian ayam (bahagian sukuan belakang)
3 sudu sos barbeque
2 sudu sos Worchester Lea & Perrins
2 sudu serbuk oregano
1 biji lemon (ambil jusnya)
3 sudu minyak zaiton
3 ulas bawang putih (cincang)

Cara:
1. Gaulkan ayam dengan kesemua bahan di atas dan perap selama  1 jam (masa paling singkat Amie gunakan - sebab nak jimat masa).
2. Panggang ayam hingga masak.

Wokey....alhamdulillah kenyang perut! Kita sambung cerita yang terhenti tadi....sambail ratah ayam panggang yang belum Amie potong-potong di bawah ni pulak ye....


Setelah seharian mengikuti Bengkel Art Therapy, keesokannya Amie datang ke sekolah. Belum sempat pergi ke kantin untuk bersarapan pagi... beberapa orang rakan bertanya.... betulkah Amie naik haji? Kenapa tak beritahu kami? Ada kawan tanya...kenapa naik haji senyap-senyap? Ada yang benar-benar percaya Amie naik haji sebab kelmarin tidak nampak muka Amie di sekolah....mmmmm....hmmmm

17 comments

  1. Kak Amie, baling luar skrin skit, Ya Allah sedapnya nampak!

    BalasPadam
  2. Bahaya juga ye salah faham ni nih hehe..moga makbul doa kawan2 dapat tunai haji kak..

    seperti biasa...qema terliurrrrrrr tgk hidangan akak tuh..sedap bangat.

    BalasPadam
  3. apasal la amie tunjuk gambar ni tau...dah teringin ni...

    mintak sepinggan...dah lame ain tunggu kat depan pintu rumah amie ni tau...

    BalasPadam
  4. Sedap betul hidangan Amie nie...terguder melihatnya....dh tergulik2 pun nie menahan air liur.

    BalasPadam
  5. hehe misunderstood tu, takpe berkat doa kawan2 cepat Amie dapat ke Mekah nanti InsyaAllah. Ayam panggang tu bestnya Amie..

    BalasPadam
  6. Assalam kak,mana tau masin mulut diorang kan,alhamdulillah..Rezeki lah kan,hihi..Sedapnyer set nasi akak nih..Mmg terliur abis nih kak,ayam panggang nmpak sedap,nsi pon nmpk sedap sgt..

    BalasPadam
  7. hehehe... kelakar jugak cerita amie kali ni.. tergelak jugak sy membacanya. habis tu.. apa kesudahan jawapan yg amie berikan pada mereka? hehee..
    insyaAllah.. mudah2an ditahun2 mendatang adalah rezeki amie utk menunaikan haji pula kan..
    hmmm.. nampak hidangan amie hari ni mmg menggugat iman... tambah2 waktu lunch tadi hanya ambil roti & nescafe saja sebab malas nak keluar sebab mata mengantuk akibat telan pil selsema..

    BalasPadam
  8. ehheeh...ada yg salah tafsir ye kak..bahaya betul bila ada salah paham cam gini...ehhehe...jenuh jugak nak explain kalau jadik cam gini...:)

    moga akak dapat menunaikan haji satu hari nanti...:)

    sedapnya kak ayam panggang letak oregano..selalu saya guna kentang je kalau letak oregano ni..nanti bleh cuba resepi akak lak lain kali...:)

    BalasPadam
  9. kak ni kan buat org suspen jer..nasib baik ucu blm add kt FB ...kalau tidak mesti ucu komen@ minta..belikan jubah yg bergemerlapan bagai bintang yg menerangi malam...tak payah dah pakai lilin kalau blackout...hihihi...

    tapi ucu doakan moga semua kata2@doa2 kwn akak tu termakbul suatu nanti...

    susuai sgtlah akak msk nasi tghari ni..tolong hantarkan 2 pinggan utk rakyat ucu kt rmh tu, sbb hari ni ucu off masak...gara2 panggilan tel pagi tadi...hihihi..

    BalasPadam
  10. As'salam Amie

    Syukran...semoga doa2 insan yang disayangi itu akan termakbul hendaknya...aminnnn. walaupun salah faham anggap itu satu doa Amie :)

    Nasi dah sedap, kena pulak ada ayam panggang, tolong sendukkan nasi sepinggan (sambil duduk sebelah Amie..hehehe)

    BalasPadam
  11. Ixora,
    nanti kak Amie hantar ke rumah Ixora ye....itupun kalau ada lagi he hehehhh

    Qema,
    kelakar juga..... alhamdulillah,mudah-mudahan makbul doa kawa-kawan...

    marilah makan sama-sama Qema...


    Ain,
    gambar ini aje yang ada dik...ha, kak Amie bagi 2 pinggan...eh,masuklah dalam dulu,takkan berdiri je kat pintu...

    BalasPadam
  12. Nuridah,
    jomlah makan sama Idah....opps!!! lapliur tu dulu ye... ha hahah

    Ummi,
    tak terfikir pula kawan-kawan akan sejauh itu mentafsirnya....

    Dana,
    alhamdulillah.... katanya kata-kata itu doa ye Dana...

    BalasPadam
  13. Madiha,
    setelah keluarga dari Kl dan kawan dari Tawau dapat penjelasan sebenar, mereka sendiri yang membetulkan salahtanggapan rakan-rakan yang lain.... barulah Amie kuar facebook setelah balik dari Sandakan...

    Quinie,
    yang tak disangka betul bila bertubi-tubi kemarahan yang diluahkan dari keluarga kakak di semenanjung....he hehehh

    Ucu,
    tu la pasal lambat datang rumah ucu ambil apam...sampai apam tu kuncup balik! hi hi hiiii

    CT Delima,
    betul tu.... kata-kata yang baik itu doa, yang burukpun doa....alhamdulillah Amie dapat yang baik...

    BalasPadam
  14. Mat mlm Kak Amie
    Terdiam skejap...nampak lazat betul hidangan tu...

    BalasPadam
  15. Assalam amie, cantiknya warna nasi carrot tu, sedap mkn ngan ayam panggang tu. emm mestilah semua org fikir nk g haji bila buat status gitu heheh, kelakar lak.

    BalasPadam
  16. hahah...lucu cerita kak amie ni...macam2 la....tengok! kak amie tengak pening2 pon masih jugak sempat masak sedap2 mcm ni...hadoi..kalo nani dah serabut pala dah...

    BalasPadam
  17. tgk set nasi tu menyelerakan sungguh ler akak.... sedaaapnya tu .. bahagia rasa kalau dapat makan tau.. :)

    BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Croatia ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Slovenia ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday

Subscribe