ADSENSE

Khamis, 24 November 2011

Ayam Daun Limau Purut

Assalamualaikum semua. Kali ini Amie hidangkan menu Ayam Daun Limau Purut untuk pengunjung setia Amie's Little Kitchen. Memang berbaloi sangat Amie memiliki buku masakan Sentuhan Nyonya oleh Mavin Yong yang mengetengahkan pelbagai resepi berasaskan Kuisin Nyonya. Buat pertama kalinya Amie memasak menu yang istimewa ini, memang ada kelainan pada rasa dan aromanya walaupun pada mulanya Amie rasa janggal menggabungkan 3 jenis cili iaitu cili kering, cili padi dan cili merah. Bagaimanapun Amie tetap patuh pada arahan resepi tersebut.


Resepi: Ayam Daun Limau Purut
Sumber: Sentuhan Nyonya - Mavin Yong

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - potong 16 keping 

500ml pati santan
1 sudu besar asam jawa - diramas dengan 250ml air
7 helai daun limau purut - disiat kecil-kecil
6 sudu besar minya
~ Amie tambah ubi kentang~

Bahan kisar:
6 biji bawang merah
6 ulas bawang putih
2.5cm kunyit hidup
3cm lengkuas
2 batang serai
10 biji cili kering
3 biji cili padi
4 biji cili merah
2 sudu teh garam kasar
1 sudu teh gula batu

Cara:
1. Panaskan minyak masak dalam kuali dan tumis semua bahan kisar sehingga wangi.
2. Masukkan ayam, daun limau purut dan pati santan. Kacau berterusan di atas api sederhana sehingga naik minyak.
3. Masukkan air asam jawa dan biarkan merenih sehingga kuah pekat.
4. Hidangkan panas dengan nasi putih.


Gabungan serai, lengkuas dan daun limau purut menimbulkan aroma yang menyelerakan!

26 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

nampak sgt sedap
boley try la nanty
sebab set gini mmg fav ayu taw

qemaishak berkata...

nampak sedap..boleh cuba ni..tq kak, banyak resepi akak qema salin tapi buatnya tidak huhu

Nieza berkata...

menarik tgk ayam msk gini kak Amie, sure harum jer bau daum limau purut tu kan:)

Puan Ros berkata...

nampak macam rendang ayam pun ya kan.Mesti sedap.

rahel berkata...

klu masakan ala nyonya mesti sedap...suka2.

ummiross berkata...

Aroma daun limau purut ni memang wangi dan best, sedap nampak tu Amie..

Kamalia berkata...

dah terbayang bau masakan ni..mmg kombinasi yg sedap ni kak..

Along Maklong berkata...

bau wangi daun limau purut tu sampai ke selayang amie.. rupanya masakkan maklong pun boh daun limau ni jugak.. hehe.. nampak sedap.. boleh cuba untuk nak makan nasi impit hari sabtu ni..

anymz berkata...

wah..dapur dah cat baru ya amie?..nak sambut tahun baru hijrah ke ni?
mesti wangi je bila masak ayam ni kan?harum bau daun limau purut..:)

nuwairani ismail berkata...

Wah! nampak pekat likat kuah tu...sedapnya! nani suke kalau masakan yg ada letak daun limau purut tu..

Mieza berkata...

Akak Amie..sedapnya mieza nampak ayam tu..ayam masak dengan daun limau purut memang sedap sebab wangi daun tu hmmmm sedap nya..boleh la cuba resepi ni esok...mieza mmg peminat masakan nyonya..TQ kak amie cayang sudi kongsi resepi :)

Fiza Nordin berkata...

kuahnye yg pekat tu nampak mengancam sungguh.... Bau daun limau purut ni mesti menyesak2 lobang hidung,kan... teringat pulak kat arwah mak, klu makanan ade letak daun limau purut (contoh tomyam) mmg dia takmo.arwah tak suke dgn baunye yg kuat tu... selera masing2lah,kan....

che mid berkata...

Biar betul .. 7 helai daun limau purut, suami CM tak gemar bau daun ni.. kalau nak buat juga kena tukar dengan daun lain ha ha daun apa lak..

quinnie berkata...

saya kan kak..kalau masakan ada letak daun limau purut ni memang suka...sedapnya..suka kat bau dia..:)

dZana berkata...

sungguh myelerakan la amie..dgn waran kuning yg cantik dan harum daun limau purut.. suke kuahnya yg pekat tu.. kt rmh saya.. aym selalu kene goreng jer.. klau msk2 camni anak2 tak brp nk mkn..

lina_pg berkata...

assalam, sedap ni ngan aroma daun limau purut.Ada rasa ala-ala rendang tak?

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Amienampak sedap ayam daun limau purut ni, mesti harum je baunya

Amie berkata...

Lady Ayu,
masak lebih sikit ye Ayu... nanti hantai rumah kakak sikit...he heheh

Qema,
silakan...silalah cuba resepi Mavin Yong ini...takpe..salin banyak2, nanti ada masa boleh cuba..

Nieza,
bau daun limau purut memang membangkitkan selera...

Puan Rosa,
ya... hasilnya macam rendang tapi tak berkerisik...

Amie berkata...

Rahel,
kak Amie memang minat masakan ala nyonya...

Ummi,
ada yang suka bau limau purut, ada yang tidak ye Ummi..

Kamalia,
memang kombinasi yang menarik ni ...

Maklong,
he he he... kalau aroma masakan memang semerbak sampai ke mana-mana...selamat mencuba Maklong...

Amie berkata...

Kak Anim,
nampak macam rumah baru ye Kak Anim...
memang betul tu... peminat daun limau purut tetap akan mengatakan aromanya harum...

Nani,
agaknya kombinasi bahan asanya tu yang buat kuahnya nampak pekat likat, ooo..suka daun limau purut ye Nani..

Mieza...
cubalah try...resepi nyonya ni pertama kali kakak cuba... anak-anak pun suka walaupun rasanya pedas sedikit sebab ada pelbagai jenis cililah pula yang dibubuhnya...

Fiza,
memang betul tu... masing-masing ikut selera, ada yang suka, ada yang tidak...alhamdulillah family kecil kakak boleh terima resepi ini....

Amie berkata...

Che Mid,
Amie salin ikut resepi asal, dah ditulis 7 helai...ikut sajalah sebab hak cipta che Mavin Yong... lagipun yang digunakan tu 1 ekor ayam (tapi Amie ikut sukatan sendiri masa masak ni), mungkin daun limau yang kecil...sebab daun limau purut ni ada yang kecil, sederhana dan lebar-lebar...

he he he...tentang daun tu kena ikut kegemaran masing-masinglah...nanti kalau ikut resepi sebenar, tak dimakan...membazir pulak yea...

Quinnie,
memang ramai yang suka daun limau purut....ini yang bestnya untuk orang yang suka mencuba, makan dan merasa pelbagai jenis msakan, aroma dan sebagainya...

Dzana,
memang anak-anak suka sangat makan ayam goreng, itulah pilihan utama mereka... he he hehh tapi anak-anak Amie makan aje ayam walaupun tak bergoreng....kadang2 bersungut lagi... tak apalah, kalau Amie suka anak-anak cuba pelbagai resepi ayam supaya kalau berada jauh dari rumah, tinggal di asrama dan sebagainya..tidaklah tercari-cari sangat ayam goreng..

Lina,
memang ada rasa rendang sebab ada serai, ada lengkuas, ada santan... cuma tak ada rasa kerisik aje..

Rosa,
memang harum bau aromanya... itulah yang membangkitkan selera nak makan dengan nasi panas...kuahnya aje pun sodap!

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

nampak sedap sgt!Nie klu cicah ngan nasi impit atie tue makin sedap.tapau yer :)

Ayu berkata...

Assalam Amie,
mesti wangi bau limau perut ayam masak ginikan..simple aje recipenya ..mesti sedap juga nikan..

Ucu Faridah berkata...

Bahan2 sama mcm masak rendang cuma x letak santan n kerisik jer...kalau mcm tu punya bahan esok jugak ucu buat....

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie...Maaflah Dah Lama Kak Lin Tak Berblog. Laptop Anak Bawa Belajar...Ni Baru Dapat Laptop Baru...Bolehlah Berblog Semula...

Note:- Sedap Nampaknya Ayam Daun Limau Purut Tu...Berselera Kak Lin Tgk...

Amie berkata...

Azatie,
memang sedap...ha...sebut nasiimpit teringlah pulak Atieeee....

Ayu,
memang simple aje resepinya..bahannya pun tak susah nak cari...

Ucu,
masaklebih ye Ucu... esok kakak datang nak makan rumah Ucu

Lin,
patutlah sunyi aje rumah Lin...haaa...sekarang dah meriah balik...