ADSENSE

Isnin, 17 Oktober 2011

Ikan Kembung Asam Kari

Rasa sunyilah pula petang ini. Biasanya sewaktu Amie sediakan makan malam di dapur, anak kedua yang baru pulang dari sekolah akan berseru dari pintu ruang dapur.....mummy masak apa hari ini? Itulah sahaja pertanyaan yang sama diulang setiap petang sebaik tiba di rumah. Petang ini dia sudah berada di Kota Kinabalu. Pertama kali Amie berjauhan dengannya untuk tempoh 5 hari. Syukurlah, perjalanan selama 7 jam dari Lahad Datu ke Kota Kinabalu dapat ditempuhinya dengan selamat, tidak mabuk dan muntah-muntah seperti salah seorang rakannya. Dan baru sebentar tadi Amie telefon, katanya sudah siap mandi, makan dan bersedia untuk mengikuti program pukul 8 malam. Biarlah....biarlah dia belajar hidup berdikari. Asyik memikirkan dirinya, tak tersedar siaplah lauk untuk makan malam kami.


Ha.... inilah hasilnya resepi untuk mereka yang jenis lipas kudung dan mengejar masa. Semua masuk kuali sekali harung. Dalam kuah ada ikan kembung, dalam kuah ada sayur terung dan kacang bendi....2,3 dalam 1. Bukan setakat masuk lada dan air asam jawa, masukkan sekali serbuk kari! Siapa kata tak sedap.... belum cuba belum tau..... Ucu Faridah  dan Hazila sudah lama menunggu di pintu... marilah jemput masuk, makan sama! 


Bahan-bahan:

3 ekor ikan kembung sederhana besar - bersihkan dan potong 2
2 biji terung - belah 2 & potong 4
10 biji kacang bendi
1/2 sudu pati asam jawa - bancuh dengan sedikit air
3 sudu rempah kari
1 batang serai - diketuk
5 helai daun limau purut
garam / gula / perasa
300ml air
minyak


Bahan kisar:
15 biji lada kering 
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih 
1.5cm belacan 

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar sehingga pecah minyak.
2. Masukkan rempah kari, serai dan bancuhan air asam jawa.
3. Masukkan air dan biarkan mendidih.
4. Masukkan terung bersama ikan kembung. Biarkan mendidih atau sehingga terung dan ikan masak.
5. Masukkan kacang bendi dan daun limau purut.
6. Perasakan dengan garam & gula / perasa lain.
7. Apabila kuah hampir pekat, tutup api.
8. Sedia untuk dihidangkan.




Masakan begini memang pilihan bijak untuk orang yang kurang pandai mengurus masa macam Amie.  Apa pun, hidangan tunggal ini kira lengkaplah sudah sebagai lauk makan malam kami sekeluarga. Mana Ucu dengan Hazila yang dah lama menunggu tu ye.....? Jom makan sama-sama..... cuci tangan dulu. Bismillah.....

21 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

nani tak pernah buat masak asam kari macam ni...tengok rupe masakan tu macam sedap pulak...terus perut pon terasa lapar yang amat...hadoi...

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Assalamualaikum Kak Amie,
Kalau rumah dekat rasa2nya saya nak hantar mangkuk tingkat dan bayar ikut bulan je.... tiap2 hari masak yg best2 jek...

Amie berkata...

Nani,
ini resepi main bantai je... apa yang ada masuk sekali harung... habis cerita, jimat masa, tenaga...

Yatie,
waalaikumussalam,
oooo.... mangkuk tipin tu ye... he he hehhboleh sangat.... tingkat bawah bubuh nasi, tingkat dua bubuh ikan, tingkat 3 bubuh ulam & ingkat 4 bubuh sambal belacan... amacam, okey tak?

MulutPayau berkata...

jommm makan...alahai sedapnya ikan kembung asam kari tu..!!!!!Mp goreng mee jer..(menu orng tak berapa rajin)hehehhe...bolehlah kan..

EmbunRosaliza berkata...

terliur tgk asam kari tu amie, pandai amie msk mcm2 jenis lauk

quinnie berkata...

sedapnya kak saya pun sekarang ni kalau masak gulai asam mesti letak kari...hehhehe..suka nya tengok bendi tu....rasa nak ratah je..:)

ummiross berkata...

Singgah sebelum tidur Amie, sebab bau kari ikan sangat2 menggoda...

Juwita Jamaludin berkata...

kak amie first time tgk menu ni kak.. tentu sedap sebab rasa masam dan pedas kari..

MamaEma berkata...

owh dipanggil asam kari erkh..pernah buat tp tak tahu nama ..hehehe

Ucu Faridah berkata...

eerkk..alhamdulilah dah sendawa, (ada bau kari la pulak)...

Wattie berkata...

Salam rindu Amie.......miss u so muchh dear. Bila masuk aja rumah Amie......ya Allah berderet2 menu yg sedap2, rajin sungguh Amie memasak,nampak sungguh menyelerakan..... Anak akak pun sama Amie, bila sampai jer rumah, mesti tu soalan pertama yang ditanya Mama masak apa hari ni???? keh keh keh...hari ni mama masak kari tulang lembu ngan sup ekor chef wan....

Nens Collection berkata...

mcm masak asam pedas gak kan kak amie..cuma masuk serbuk kari eh?
emm boleh pelbagaikan masakan ni..hehe

Ayu berkata...

Assalam amie,
sedapnya kita tengok lauk asam kari ni amie...kecur kita tau..lagi2 belum makan ni dapat makan dengan roti pun sedap juga ni..slurrpppsss

Kakzakie berkata...

Aroma daun limau tu yang best. Kakak memang suka asam pedas amie. Makan masa masih panas, hmmm kalau tak berpeluh tak usah cakaplah hihi...

Nora Shahaira berkata...

kecur liur tapi takut nak try..masak asam pedas pun tak lulus lg nih..

Amie berkata...

MP,
goreng ikan kembung pun sodap apa... bubuh kicap, makan dengan nasi panas...terangkat tau!

Rosa,
masakan orang kampung je...

Quinnie,
entah apa khasiat bendi... memang sayur wajib ada dalam seminggu tak pernah miss...

Ummi,
jemput Ummi...jangan balik dengan perut kosong ye Ummi

Amie berkata...

Juwita,
gunakan saja mana bahan yang ada di dapur Ita...

MamEma,
itu nama Kak Amie bagi, tak tahulah kalau orang lain... he hehehh

Ucu,
dia ni memang sportinglaaa... makan mesti sampai kenyang ye.... jangan malu2..

Wattie,
tunggu ye...nak datang dapur Wattie nak hirup sup tulang...

Amie berkata...

Nens,
masukkan saja...tambah aroma, sedap pun memang iye...

Ayu,
kalau dah masuk serbuk kari...makan dengan roti pun sedap...cuma pedas sikitlaaa...

Kakzakie,
aroma daun limau memang membangkitkan selera ye kak...

Nora,
masak je...lama-lama jadilah tu...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie, saya kalau ada ikan kembung..ada bendi..memang berselera....dua dua tu kegemaran...Lauk akak ni pun nampak sedapppppp

Papa Mifz berkata...

nmpk sgt sodap..tp syg nye papa mifz x mkn ikan...huhu

Temuk berkata...

Assalamualaikum
Pakcik Temuk minta izin tumpang mengintai segala masakan kat dapur Amie tu. Hebat-hebat! 'Bila tiada orang di dapur' Pakcik suka juga membuktikan (pada diri sendiri) yang Pakcik pun ada 'air tangan'. Malangnya selalu saja ada orang di dapur, termasuk si bibik. Seronoknya dengar bila Amie kata dapur boleh meredakan tekanan! Love your other blogs too.