ADSENSE

Selasa, 5 Julai 2011

Sayur Lodeh & Sambal Ikan

Bila melihat sana-sini blogger masakan dah mula buat kuih raya, macam suasana raya dah hampir sangat padahal bulan puasa belum tiba lagi. Sedikit-sebanyak kita pun rasa terpanggil untuk sama mengenang nostalgia raya. Tiba-tiba teringin sangat nak makan sayur lodeh, masakan tradisi keluarga dan juga orang kampung yang menjadi hidangan wajib di pagi raya. Sebenarnya bagi Amie masak lodeh ni agak cerewet sikit sebab banyak sangat bahan yang perlu dimasukkan, dicampurkan.... dan rasanya sedap kalau dimakan ramai-ramai dengan nasi himpit dan juga sambal kacang. Amie masak sajalah sayur lodeh yang memang jarang sekali Amie buat, sebab Amie hanya suka makan. Itu pun banyak kekurangan bahannya, minta ampunlah di atas segala kekurangannya....


Amie masak sambal ikan tapi tak tahu apa nama ikan tu....sebab minggu ini tak ikut suami beli ikan. Dia pun tak tahu apa namanya.....hmmm....... ada juga benda dalam dunia ni yang tak bernama ye..... Mungkin ada sesiapa yang tahu apa nama ikan di bawah ini....



Oleh kerana suami minta nak makan ikan masak sambal, Amie pun buatkanlah mengikut resepi bondanya - masakan tradisi Cocos,  tetapi Amie tambah daun limau purut dengan bunga kantan. Tak payahlah Amie tuliskan resepinya sebab sebelum ini pun Amie sudah pernah masak beberapa kali.



Ikan yang tak tahu apa namanya ini, kena goreng hati-hati sebab kulitnya sangat nipis. Bila masuk kuali terus 'terbogel' isinya sebab kulitnya hancur.... sensitifnya.....tapi rasanya memang sedaplah. Jumpa lagi ye... Amie tak boleh lama-lama di dapur, sebab kena tidur awal.....letih! Memang tugas 'itu'  dengan budaya baru tiba-tiba meletihkan...... rasanya kawan-kawan yang biasa datang ke dapur Amie pun sudah mula nampak kelam-kabutnya Amie sekarang, sampai dah tak sempat tulis resepi.Tapi....satu sajalah Amie harap..... sentiasa ada masa untuk masak!  Jumpa lagi ye kawan-kawan sayanggggggggggg......................Assalamualaikum!

22 ulasan:

Mieza berkata...

kak amie tu ikan apa pula tu kak? sayur lodeh mieza makan dgn nasi impit jadi lontong...dapnyer kak!

IXORAROXI berkata...

wahhhh macam2 jenis ikan ada kat sini..sedapnya sayur lodeh, saya pun suka, tapi tulah kan,leceh skit nak buat, banyak bahan :D

Ida,Japan berkata...

kak....betul la, cam raya dh nk dekat...sana sini dh tayang kukis...lodeh pun salah satu juadah di hari raya kn kak..kalau ada nasi impit, dan apa2 sambal...fuhhh sedap ni
Ida raya kt negara org lagi tahun ni, kalau nk buat lodeh pun bhn tak cukup lengkap..

Zaliedana berkata...

Assalam kak,tula sana sini duk tayang sekut raya kan,teringin gak nak wat,tapi ngan anak2 kecik2 nih,terbantut lak,gipon mmg mlas pon,bila nengok sayur lodeh akak yg sedap nih,lagi lah terasa cam nak raya,huhu..

nuwairani ismail berkata...

kak amie...tak pernah pulak sy beli ikan ni....sedap ek? kene print gmbr, bawak gi pasar la kot.sebab xtau apa nama.heeheh...sedapnya kuah lodeh...pekena ngn nasi impit, sambal bilis...haish....

Juwita Jamaludin berkata...

Kak akie sedap nampak lodeh akak.. Lama ita x mkn .. Mcmkena buat je

Kamalia berkata...

salam kak.sy suka masak lodeh tu dari kuah kacang..pelikkan.
sambal ikn tu nmpk sedapnye..terliur sy.

Ucu Faridah berkata...

sabtu ni nak raye lagi lah...
kali ni nak buat lodeh macam k/amie..

kalau x jadi ...ini salah k.amie, sbb tak bagi resipi..(sian dia sibuk org dpt boss barulah katakan...)

Amie berkata...

Salam Mieza,
Kak Amie pun tak tahu apa nama ikan tu sebab suami yg beli, dia pun tak tau apa namanya,
lama sangat tak makan lontong!

Amie berkata...

Salam Ixora,
betul tu... ada mcm2 ikan tapi tak semua jenis tahu namanya,
tupasal Kak Amie jarang masak lodeh kecuali dah teringin sangat sbb mcm2 nak kena masuk...

Amie berkata...

Salam Ida,
Insya-Allah raya tahun ni balik kg, nak cari sayur masak lodeh yg betul2pnya, nak makan dgn nasi impit dan sambal..ooo cepatlah raya....

Amie berkata...

Salam Dana,
Kak Amie memang takpakar buat kuih raya tapi suka sgt cium bau kuih raya tengah dibakar... sedap!.... tak sabar nak balik raya, nak makan sayur lodeh yg betul2 punya!

Amie berkata...

Salam Nani,
ha... lepas dapat nama ikan tu nanti jangan lupa bagi tahu kakak ya!

Amie berkata...

Salam Juwita,
masak lodeh cincai bantai aje Ita,
asalkan boleh makan....

Amie berkata...

Salam Kamalia,
ha.... dia sebut pulak pasal sambal kacang dah.....mak oiii... teringinnya nak makan!

Amie berkata...

Salam ucu,
Kak Amie nak salahkan ucu juga sebab tayang nasi impit dgn rendang bat sakit mata aje menengoknya.... syyyyyy..orgbaru tu cayanunalif....pompuan! byk yg dah nak cabutttttttt....hu huhu...

wahida berkata...

sayur lodeh tu mmg feveret saya...tapi hubby tak suka...huhu...tu sebab saya tak buat...

ainnoraini berkata...

lodeh tu..makan dgn nasik impit sedapkan...ade pulak kuah kacang n sambal..

tibe rase lapo la pulak ni...

Amie berkata...

Salam Wahida,
memang susah nak cari feveret yg sama, kadang2 kenalah mengalah, tapi syukur Alhamdulillah, kami tiada masalah itu....

Amie berkata...

Salam Ain,
adeeehhhh....cerita pasal lodeh dgn sambal kacang.... nak cari kat mana ni...kena tunggu rayalah jawabnya ye....

Diana @ Melley Mey berkata...

sayur lodeh nie mmg fav diana sekeluarga nie akak... terasa plak kesedapannya bila tgk sayur lodeh tu akak... kalau makan ngan nasi impit nie mmg best nie akak...
ikan tu pun nampak menyelerakan akak... sedaapp

Amie berkata...

Diana,
sayur lodeh tu tak cukp bahan.... bat ajelah mana yg ada,
ikan tu kak amie warisi resepinya dr mak mentua...