ADSENSE

Khamis, 21 Julai 2011

Opor Sotong Sumbat

Hai senangnya dalam hati..... akhirnya dapat juga masak sotong sumbat setelah beberapa hari asyik tertunda-tunda untuk membuatnya kerana kekangan masa. Dari pagi hingga tengahari kami terlibat dengan Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan Pelajar. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Anak sulung Amie, Mohd. Faridzuan dapat 6 anugerah termasuk 3 mata pelajaran terbaik Tingkatan 4, Anugerah NILAM, Penyertaan ke Pesta Pantun Peringkat Daerah, dan juga Anugerah Pelajar Cemerlang PMR 2010. Adiknya pula, Mohd. Fuad dapat juga naik ke pentas untuk menerima 2 anugerah termasuk Anugerah Pelajar Terbaik Tingkatan 1 Tempat Ketiga. Pukul 12 tengahari balik ke rumah hantar anak-anak, dan tidur beberapa minit untuk mendapat tenaga sebelum kembali semula ke sekolah kerana pada pukul 2 petang ada mesyuarat guru. Amie bersama seorang rakan lewat sedikit pulang kerana ada tugasan yang perlu diselesaikan, dan menjelang pukul 6 petang,  kami pulang. Tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya dipertengahan jalan sehingga terpaksa pasang lampu kenderaan. Sambil mendengar rancangan ADILA, Amie pandu perlahan-lahan...... bersama linangan air mata.... h huhuhuuuu... leleh lagi! Adalah kisah yang menyentuh hati dalam ADILA! Sampai depan pagar rumah, hujan masih lebat.... Amie duduk diam-diam dalam kereta, masih khusyuk mendengar celoteh ADILA...... sebenarnya malas nak turun sebab tak bawa payung, nanti basah kena hujan. Tiba-tiba anak-anak menerpa keluar bukakan pintu pagar, apalagi ..... masuklah. Itu cerita sepanjang hari, sekarang kita cerita tentang opor sotong sumbat pula.....


Amie masak ikut buku resepi Kompilasi Masakan Makanan Laut. Bagaimanapun ada sedikit ubahsuai, misalnya dalam resepi tersebut tiada lada tapi Amie masukkan lada, dan juga perahan air limau nipis. Kelmarin Amie masak brengkes ikan belawis aroma ketumbar, hari ini Amie masak opor sotong aroma jintan pula. Jom tengok resepinya.

Sumber   : Kompilasi Masakan Makanan Laut
Resepi    : Opor Sotong Sumbat
Penyelenggara:   Patonah Chai Choh

Bahan-bahan:
1 kg sotong putih - cabut kepala dan bersihkan
100 gram isi ikan - Amie gantikan dengan 4 biji ubi kentang - rebus, lenyek dengan lada putih tumbuk dan sedikit serbuk pati ikan bilis
20 gram kerisik
500ml santan - Amie gunakan 150ml santan pekat
1 sudu serbuk pati ikan bilis - pilihan Amie
minyak
1 biji limau nipis - ambil jusnya  - pilihan Amie

Bahan kisar:
10 biji lada merah - pilihan Amie - dalam buku resepi tiada penggunaan lada
4 biji bawang merah
2 batang serai
2 cm lengkuas
4 biji buah keras
2 sudu teh jintan putih
2 sudu teh jintan manis

Cara:
1. Celur sotong seketika dan toskan.
2. Masukkan ubi kentang lenyek ke dalam sotong dan tutup sotong dengan kepalanya, sematkan lidi supaya tertutup kemas.
3. Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar hingga naik minyak.
4. Masukkan sotong diikuti dengan santan.
5. Masukkan kerisik dan gaul rata.
6. Setelah agak pekat masukkan serbuk pati ikan bilis.
7. Akhir sekali masukkan perahan air limau nipis.
8. Potong-potong dan hidangkan. Sedia untuk dinikmati bersama nasi panas.
.....Amie makan begitu saja .....

Wokey.... kawan-kawan, sampai di sini dulu pertemuan kita untuk kali ini. Amie kena tidur awal sebab esok ada mesyuarat di Pejabat Pelajaran Daerah, walaupun sebenarnya esok kami cuti peristiwa, sekolah cuti sehari..... dan sudah janji dengan si bongsu untuk masakkan bekalannya ke sekolah..... kenalah kotakan janji kita.... Terima kasih kepada yang sudi singgah, insya-Allah Amie akan datang berkunjung ke rumah kawan-kawan semula sebab tak tahan godaan dengan pelbagai aroma yang menggoda selera! Assalamualaikum.....

36 ulasan:

Mieza berkata...

kak amie..emailkan mieza alamat akak..nnt esok mieza gi beli cup tu utk akak...wahhhh jgn lupa pos muffinnya ke Tg malim nnt tau kak!

nuwairani ismail berkata...

wah!!!! tahniah untuk kak amie...segala penat lelah memasak, menjaga, mendidik, membimbing, mengasuh anak memang berbaloi2... Tumpang bangga untuk kak amie...

dah lama tak makan sotong sumbat... nak buat, tak reti...(alasan koman)

MulutPayau berkata...

Tahniah utk anak2 Kak Amie...juga utk ibunya...seronok yer bila melihat kjyaan anak2...

p/s...jeles ngan Kak Amie yg pndai masak....

kasihredha berkata...

tahniah ye...tumpang bahagia :)

sedap sotong tu...huhu

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
tahniah buat anak2 akak n kat akak juga... memang bahagia tgk anak berjaya kan akak.. diana tumpang gembira.. moga d masa akan dtg nanti akan lebih maju jaya lg yer..

wah akak.. tgk sotong tu amat menyelerakan ler akak.. sedapnya

Amie berkata...

Mieza,
nanti kakak email alamat,
he he he... ada pos ekspress, esok dijamin sampai....bolehlah pos mufinnyanya nanti....tunggu ye!

Amie berkata...

Nani,
terima kasih Nani, insya-Allah tiba masanya Nani pun akan jadi juga seperti kakak,
kita ni masalahnya di sini tak banyak pilihan makanan siap, tu yg kena turun padang kalau nak makan 'sesuatu'....

Amie berkata...

MP,
terima kasih, insya-Allah anak2 kita semua akan berjaya dalam bidang masing2,
MP pn pandai masak apa.... kita sama2 pandai masaklaa.... he hehehh

Amie berkata...

Kasih,
terima kasih, sama2 rasa bahagia... mehlah, makan sotong sama2...

Amie berkata...

Diana,
terima kasih ..... marilah sama2 pikul tanggngjawab sebagai ibu dgn sebaik mungkin...(walaupun sebenarnya kak amie tidak sesempurna spt yang diharapkan.... ) sekurang-kurangnya kita cuba....selagi terdaya,
kak amie ratah2 aje sotong tu... puas makan!

Zaliedana berkata...

Assalam kak amie,tahniah ya utk anak akak..Wah sotong sumbat akak nmpak sedap kak,terliur sudah..Kak xaci sy nak mapin juga,pos kat penangsekali ya,hihi..

saripah bakar berkata...

nak cuba... tq

wahida berkata...

tahniah utk anak2 akak...wah..pandai2 semuanya...

sejuk perut akak ngandungkan anak2 yg bijak mcm tu...

tahniah sekali lagi...

Hanis MY berkata...

yum yum yum ika wa suki desu!

Amie berkata...

Dana,
terima kasih....
terima kasih juga kerana berminat dgn mufin kakak yang belum jadi.... he hehehhh tunggulah, nanti kakak poskan..hi hi hiiii

Amie berkata...

Saripah,
terimakasih sudi singgah dapur Kak Amie,
boleh cuba....senang saja tu...

Amie berkata...

Wahida,
terima kasih.... alhamdulillah, mudah2an 'perut' kita akan sentiasa sejuk...

Amie berkata...

Hanis,
apa tu....berdesau2....he hehehhh ni belum khatam belajar bahasa Jepun lagi ni....

Ucu Faridah berkata...

tahniah utk k/amie n anak2...
kedua2nye pandai..credit utk k.amie lagi sebab tersangatlah pandainye masak...
sotong tu fav ucu...

Amie berkata...

Ucu,
terima kasih,
yeay...yeayyy..pandai masak ye... kembang semangkuk dah nih! sebenarnya kena belajar masak2 lagi... he heheh

Ummiross berkata...

Amie ,ummi datang makan tengahari...
Tahniah atas kejayaan anak2 Amie...

Amie berkata...

Ummie,
jemput makan, jangan malu2...tambah lagi.....,
terima kasih atas ucapan itu..

Lovely Kitchen berkata...

seronok baca ttg kejayaan anak2 kak amie...moga mereka terus cemerlang...nampak menyelerakan opor sotong sumbat tu...

Amie berkata...

Ena,
memang kena hargailah kemampuan anak2, sbb pencapaian mrk berbeza2...
memang sedap opor tu, rasa jintannya membangkitkan selera.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

sedapnyer sotong sumbat akak....alhamdulliah berat usaha akak jadi pendorong buat anak2 jadi cemerlang.....tahniah yer akak

Sue @ Nenie berkata...

salam Kak Amie...Tak salah kan adjust situ sini...ikut standard sirim masing-masing......Pssttttt....sotong ni nampak nyummy sangat

MamaEma berkata...

sangat jeles ni...

Ayu berkata...

Assalam cikgu Amie,
waduhh sedapnya opor sotong sumbat nniiii..cantik warna lauk ni..kecur kita tengok tau..boleh masuk list lagi..panjang entah berapa kilometre dah list kita ..

Tahniah buat anak2 amie..suka bila tengok anak2 berjaya dalam pelajaran kan amie..

Amie berkata...

Lady Ayu,
alhamdulillah... sotong tu menjadi, punyalah lama berangan nak buat.... terakhir makan sotong sumbat ni tahun 2005 di Kota Kinabalu...lamanya tu...di sini takde restoran buat,
terima kasih ucapan itu, moga anak2 kita sama2 berjaya dunia & akhirat...

Amie berkata...

Sue,
betul tu.... hakcipta terpelihara, masing2 ada SIRIM yg diluluskan sediri... he heheheh

Amie berkata...

Mama Ema,
jeles tu normal.... hi hi hi... yg tak jelas tu yg dibimbangi...

Amie berkata...

Ayu,
waalaikumussalam... macam dah lama tak jumpa Ayu... he hehehh,
Amie duduk menyumbat sotong sorang2je kat dapur...takde anak dara nak tolong...
terima kasih atas ucapan itu, sama2lah kita berdoa moga2 anak2 kita berjaya dlmhidup masing2, baik dunia baik akhirat....

Cheq Sue berkata...

assalamualaikum kak amie... salam kenal ye...
seronok kan dapat anak2 yang baik perangai bijak pelajaran. kira2 sotong tu hadiah untuk kak amie la ye... :) sedap je tgk

Amie berkata...

Waalaikumusalam Cheq Sue,
terima kasih sudi datang ke dapur Kak Amie,
Alhamdulillah, moga2 anak2 kita jadi modal insan spt yg diharapkan.... amin.

Nieza berkata...

sedapnya tgk sotong sumbat akak ni....betulx2 terliur dah ni kak...sabar jer lah...hehe

Tahniah buat anak akak dan akak juga semoga anak akak bertambah cemerlang lagi nanti...amin:)

Amie berkata...

Nieza,
sesekali teringin juga layan selera... masaklah Nieza, taklah sesukar mana... Kak Amie pun macam nak buat lagi tapi kadang-kadang tak jumpa sotong yang sesuai...

terima kasih atas ucapan itu, insya-Allah anak2 Malaysia semuanya akan menjadi modal insan cemerlang!