ADSENSE

Sabtu, 30 Julai 2011

Kerabu Perut

Petang ini Amie tak makan nasi. Amie ratah kerabu perut! Mungkin ada yang tak pandai makan perut..... he he he... tak kisahlah! Sudah terlalu lama tidak buat dan makan menu ini. Beberapa kali berhasrat nak buat, tapi bila ke tempat menjual daging, perut sudah habis. Petang tadi, rezeki yang ditunggu sudah tiba. Keluar dari pintu pagar tempat berkursus tergerak untuk menghalakan kereta ke pasaraya. Ada 2 paket perut segar di situ dan Amie terus ambil satu.


Kalau masak sendiri, kita bebas nak bubuh apa. Tapi yang penting perut lembut mesti empuk. Untuk itu Amie tidak gunakan sebarang petua, dan hanya merebus perut dengan api perlahan sehingga empuk atau hingga air rebusan menjadi kering. Amie masukkan seketul kiub pati ayam sebagai perasa supaya meresap dalam perut.

Bahan-bahan:
600 gram perut segar - cuci hingga bersih
1 cawan pucuk paku - celur
1 cawan taugeh - celur
1 cawan kelapa parut
1/2 cawan udang kering - rendam
1 biji cili merah - hiris
1 biji cili hijau - hiris
5 biji cili padi - hiris
3 batang serai - hiris
1 labu bawang besar - hiris
3 biji bawang merah
3 biji limau kasturi - ambil jusnya
1 kiub pati ayam
sedikit garam
sedikit gula

Cara:
1. Rebus perut lembu menggunakan sukatan air melebihi parasnya. Masukkan 1 ketul kiub ayam. Biarkan masak hingga airnya kering dengan api perlahan. Apabila telah empuk dan masak, potong ikut suka.
2. Tumbuk.bawang merah bersama udang kering dan kelapa parut. Sangan sebentar hingga naik bau.
3. Masukkan kelapa sangan tadi ke dalam mangkuk besar.
4. Masukkan semua bahan hirisan ke dalamnya. Gaul sebati.
5. Tambahkan garam dan gula.
6. Masukkan pucuk paku, taugeh dan perut. Gaul hingga mesra.
7. Perahkan air limau kasturi.
8. Sedia untuk dihidangkan.

Pada masa yang sama, Amie masak asam pedas ikan alu-alu.


Kalau rasa lapar, bolehlah makan nasi dengan asam pedas tu.

21 ulasan:

ibundo berkata...

salam amie,
bundo ni antara mereka yang tak pandai makan perut...hehe

ummiross berkata...

Ummi datang nak makan...,favourite ummi kerabu perut ni Amie, asam pedas pun favourite ummi jugak

Mieza berkata...

kak amiiiiieeee mieza suka sgt dgn kerabu perut..nak sikit kak nak wat sahur lusa heheh

kasihredha berkata...

memang sedap ratah camgitu je kan :)

quinnie berkata...

salam kenal amie....saya memang suka kerabu perut ni..belajar makan masa waktu duduk kg baru dulu..boleh kata tiap2 hari makan....hehehhe....sekarang kalau nak makan memang kena masak sendiri..:)

Amie berkata...

Ibundo,
memang betul, memang ada yang tak pandai makan perutkan...

Amie berkata...

Ummi,
Amie ingatkan tak ramai peminat perut... kalau makan di luar... jumpa perut, Amie tak lepas peluang untuk makan....

Amie berkata...

Mieza,
boleh sangat..... nanti Kak Amie bagi... he he he jangan sampai sana perut jadi basi udah le...

Amie berkata...

Kasih,
puas makan ratah2 je kan...

Amie berkata...

Quinnie,
Salam kenal juga...

Memang Kak Amie pun tak lepas peluang kalau makan di restoran... kerabu pert ke, masak lemakke,asampedas perut ke... mesti masuk pinggan!

mamanajmi berkata...

Sedapnya kerabu perut! sy & hb mmg suka mkn perut...kerabu perut, sate perut, gulai etc...

noname berkata...

Perut kegemaran saya, bulan posa ni kalau resepi perut memang 'mengiurkan' saya. he..he..he

Amie berkata...

Mamanajmi,
segalanya tentang perut ye... di sini ada coto makasar, memang guna peru! Bulan puasa nanti nak buat....

Amie berkata...

Noname,
memang sedap makan perut.... tupasal kalau jumpa perut, takmahu lepas...he he he

IXORAROXI berkata...

Saya tak pandai makan perut, tapi asam pedas memang favourite saya..menu wajib tiap minggu :)

Diana @ Melley Mey berkata...

akak amie cayang....
diana x pandai makan perut... tapi yg asam pedas kat bawah tu mmg fav.. hehehehe

Amie berkata...

Ixora,
tak pandai makan perut takpe, tak ada masalah sebab banyak lagi pilihan lain yang kita pandai makankan... he he hehh

Amie berkata...

Diana,
asam pedas memang jarang orang tolak, kalau tak makan perut tolak je kat kakak he hehehhh

nuwairani ismail berkata...

feveret nani jugak kerabu perut ni.

Amie berkata...

Nani,
ada yang suka ada yang tak pandai makan, kak amie suka perut yang lembut.... tak liat, tak tersangkut celah gigi... hi hi hi

Fika Zakaria berkata...

Saya da cuba kerabu perut Cik Anie. Sedap sgt :) Saya masak sekali dengan asam pedas ayam resipi orang Johor. Memang kene. Tq :)