ADSENSE

Selasa, 28 Jun 2011

Sotong Masak Kari

Selamat malam kepada pengunjung setia Amie's Little Kitchen. Tengahari tadi Amie singgah di rumah Azatie, dan terpikat pula dengan sotong masak karinya. Kata Atie, resepi ini diwarisi daripada Yana MYR..... Amie belum sempat lagi berkenalan dengan Yana. Nanti, insya-Allah ada rezeki Amie akan berkunjung ke rumahnya pula. Terima kasih ye Atie kerana memberikan idea untuk Amie mencuba resepi ini...


Oleh sebab perut-perut sotong penuh dengan telur, jadi Amie hanya kerat separuh sahaja dan tak sampai bawah, jadi potongan itu tidak kembang. Kepada peminat sotong tentu tak mahu lepaskan peluang makan telurnya kan.... biarlah dia duduk dalam perut ibunya.


Sumber     :  Azatiesayang   &  Yana MYR
Resepi      :  Kari Sotong

Bahan-bahan dari resepi asal:
6-8 ekor sotong sederhana besar - Amie gunakan 10 ekor
1 ulas bawang merah - mayang
1 ulas bawang putih - mayang
1/2 biji bawang besar - mayang
2 hiris halia
1 tangkai daun kari
2 biji lada besar
2 sudu makan serbuk kari
1 sudu makan serbuk kurma
sedikit air asam jawa
secubit garam & gula
1 kiub pati ayam
1 sudu makan cili boh - Amie gunakan lada kisar
1 batang kulit kayu manis
175ml santan - sukatan Amie

Cara:
1. Tumis bawang besar bersama secubit garam sehingga naik bau.
2. Masukkan kulit kayu manis, bawang putih, bawang merah, halia, cili boh dan daun kari. Gaul rata dan tumis hingga naik bau.
3. Masukkan sotong, serbuk kari dan serbuk kurma. Tambah air jika perlu.
4. Masukkan santan, lada besar dan kiub pati ayam.
5. Masukkan gula dan air asam jawa.
6. Masukkan tomato dan lada besar hijau.


Atie.... Kak Amie tambah biji sawi dalam kari sotong ini tau....sebab suka tengok kari sotong dibubuh biji sawi di restoran mamak he... hehehehh. Untuk rakan-rakan lain, Amie pun sarankan untuk mencuba resepi ini sebab ia lain dari yang lain terutama bila ada campuran serbuk kurma dengan serbuk karinya tu. Jom...apa tunggu lagi... basuh tangan, singsing lengan, Bismillah.....

42 ulasan:

suri solehah berkata...

mengoda rasalah pulak tengok sotong tu..rasanya dah lama tak makan sotong..harus kena beli besok ni

Kak Rosaliza berkata...

assalam amie..eh sama ngan umah azatie kari sutun tu..sedap nmpk , sutun pun besar2

Amie berkata...

salam suri,
beli jangan tak beli, harus masak kari jga ye...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam K.Amie,lagi ngancam kari sotong Kak Amie!!!nak semangkuk gak..!

Amie berkata...

Waalaikumussalam Kak Rosaliza,
memang amie amik resepi ni dari umah azatie....terpikat!

Asmara berkata...

aa.. nape la sedap2 makanan kat sini! :D

Amie berkata...

Salam Azatie,
wah... sampai juga dia, dah memang sedia semangkuk utk awak...makan sorang2 ye...hehehehhhhh

Amie berkata...

Salam Asmara,
sama saja dik, sedap pada citarasa masing2...hehehehhh

whitecappuccino berkata...

wslm amie...Lapar la bila dtg sini..semua sedap2 jer..

Amie berkata...

Whitecappcino,
pilih je mana berkenan di hati.... jangan malu2 buka tudung periuk kat dapur kak amie....heheheh

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Salam Kak Amie ,
Malam2 baru sempat nak berjalan cuci mata. Sedapnya nampak kari sotong tu.

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie,

sedapnya kari sotong....mkn ngan nasi panas2 nikmatnya.

Amie berkata...

Yatie,
nampaknya mata dah kembali terang sbb udah dicuci ye.... hehehh

Amie berkata...

Nuridah,
sedap lagi time kita betul2 lapar... kan?

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam pagi Amie..
wah sotong masak kari ni sedap lah..lama mama tak msk sotong..
ni mama dh cuba 10 spices fried chicken tau!! enak!! berempah ayam grg tuh thanks yer for sharing :)

CT Delima berkata...

As;salam Amie

sotong memang sedap dimasak apa pun kan. masih ada stok sotong dalam petiais tu. tapi tegoklah nak masak apa atau boleh juga mencuba resipi dari amie ni kan :D

Ucu Faridah berkata...

salam k.Amie...
semalam pak su beli sotong kt pasar...tapi kan sotong tu comel2, rasa mcm x sesuai nk buat mcm k.amie N azatie...
Tunggulah satu hari nanti akan ku masak jugak sotong tu masak kari + kurma...
Ucu elergi kalau sebut sotong2 ni sbb ucu hantu sotonggggg....ada balance lg tak..nk semangkuk...

Amie berkata...

Mama Hawa,
selalunya goreng sotong salut tepung, sesekali tukar selera pulak...
suspen je kan... ayam goreng 10 rempah tu....iyelah, sama2 kita share...

Amie berkata...

Salam ct,
mmg sedap....kena pula yg sotong fresh...

Amie berkata...

Salam Ucu,
Ucu lewat sampai bah..... habis licin, tinggal mangkuk je....lain kali awal2 sikit dtg....hehehehh...

nuwairani ismail berkata...

dah jd mcm ala2 mamak pulak kari kak amie ni...sy pon suke kalau kari yg ada biji sawi

MamaEma berkata...

nak try buatlah nanti..

Amie berkata...

Salam Nuwairani,
ni mesti pelanggan setia kedai makan mamak nih!

Amie berkata...

Mama Ema,
silakan cuba resepi sotong ni.... makan waktu panas2 yea...

Mieza berkata...

waaaa gemuk2 tul sotong kak amie ni..nak sikit kakkkkk

Amie berkata...

Mieza,
sotong2 tu tgh bunting.... gemuk telor....suka sgt makan telur sotong!

Hanis Azla berkata...

tak pernah masak sotong mask kari.. nampak menarik juga.. nnt boleh try.. selalu tu asyik masak sambal dan goreng kunyit aje..

Amie berkata...

Assalam Hanis,
cubalah masak..... sedap tau!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

sotong ni mesti mahal sebab besar dan gemok gitew....kalo ni susah nak carik sotong kecik sebab semua besar :))

Amie berkata...

Lady Ayu,
sebenarnya sotongnya tak besar mana...bila kamera fokus atas sotong, dia pun kelihatan besar dan jadi gemuk...hik hik hik...

Juwita Jamaludin berkata...

sedapnya nampak kak amie.. tambah potong2 gtu terasa kat tekak ita ni..

Amie berkata...

Ita,
kak amie ikut style azatie ni... kongsi ilmu memotong sotong...

Yatie berkata...

waduh terliurnya tngk kari sotong ni..laporlah singgah sini...yatie mmng suka sotong yg buncit2 mcm ni....tapi jrng dpt yg mcm ni..

Amie berkata...

Yatie,
ada 2 kemungkinan dapat sotong buncit...
1. sotong bunting / ada telur
2. sotong kekenyangan / ada ikan bilis dalam perutnya
tapikan... ada masa tertentu semua sotong yang dibeli bunting2 belaka... it yg berbaloi2 tu...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
Ya Allah... terus terliur tgk sotong tu tau akak... mmg nampak sgt sedap.... meleleh air liur d buatnya... sedapnya nie makan ngan nasi putih n bagi kuahnya banyak2... sedaaappp

Zaitun berkata...

Kari sotong dengan nasi panas alamak sedapnya sampai tak nampak mertua lalu.

Amie berkata...

Diana,
makan dgn kuahnya pun sodap!

Amie berkata...

Kak Tun,
sib baik masa makan tu takde mentua lalu...

Kamalia berkata...

sedapnye kak amie..mkn ngan ns panas mmg sedapkan..

Amie berkata...

Kamalia,
sedap....kalau masak kari memang aromanya turut membangkitkan selera kita!

IXORAROXI berkata...

lawa lauk sotong tu..seksi sotong kelar2 gitu eikkk

Amie berkata...

Ixora,
kih kih kih.... nampak seksi ye sotong tu....