ADSENSE

Jumaat, 24 Disember 2010

Ikan Siakap Kukus

Sebenarnya malam tadi keletihan... tak sempat nak n3...tak apalahkan...sama saja rupa masakan tu, tak basi pun... he he he... mari kita lihat apa hasil masakan saya tu... ha..saya ada seekor ikan siakap seberat 900 gram. Memang dah cadang nak masak kukus...jadi ke tak yea...

Siang ikan terlebih dahulu. Sebelah suami saya kata 'rawat' ikan. Tak kisahlah apa istilah pun. Yang penting tercapai maksudnya iaitu bersihkan... buang segala yang tak diperlukan... Kemudian saya belah ikan tu....saya nak buat apa nih? Saya lumurkan dengan sedikit garam dan tepung jagung...saya panaskan minyak yang banyak dalam kuali. Kata nak kukus tapi kenapa pula panaskan minyak...he he


Bahan-bahan:
1 ekor ikan siakap (belah  2 dari perut....bukan potong)
tepung jagung
cili benggala hijau, kuning dan merah
5 ulas bawang putih*
5 ulas bawang merah*
halia*
halia (dihiris halus)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap manis ABC Heinz
1 sudu kecil sos ikan
2 sudu sos tomato
1 sudu kecil pati asam jawa
garam
minyak
*** ditumbuk lumat


Cara:
Sediakan periuk pengukus sementara menggoreng ikan yang dilumur dengan garam dan tepung jagung hingga setengah masak. Pindahkan ikan goreng tadi ke dalam periuk pengukus yang sedia panas mendidih. Saya taburkan dengan sedikit hirisan halia. Tutup. Sementara menunggu ikan masak sepenuhnya, saya sediakan kuahnya. Gunakan sedikit minyak untuk menggoreng bahan yang ditumbuk. Masukkan sos tomato, sos ikan, sos tiram dan kicap serta pati asam jawa. Sekiranya agak pekat, masukkan sedikit air panas. Apabila mendidih masukkan hirisan cili benggala merah, hijau dan kuning. Biarkan seketika dan tutup api. Buka tutup pengukus dan masukkan kuah tadi ke atas ikan. Tutup semula untuk beberapa minit. Bolehlah diangkat dan hidangkan.

Tiada ulasan: