ADSENSE

Rabu, 22 Disember 2010

Ketongkeng Goreng Berempah

Semasa saya sedang menyiapkan tugasan di ruang kerja, anak saya yang kedua menegur.... mummy masak apa tengahari ni? Saya teringat ikan senangin dan gelama yang sedang saya rendam di dalam sinki dapur. Belum sempat saya menyahut, anak tadi menyambung...jangan lupa masak ...... (ketongkeng ayam tu lah..) Sebenarnya agak sukar untuk merealisasikan hasrat mengurangkan jumlah pengambilan ayam dalam diet harian kami sebab memang sang ayah suka membeli. Apabila saya ke dapur untuk memastikan ikan yang direndam sudah tidak berais, saya lihat disisinya sudah terendam bungkusan berisi tongkeng ayam... ooo ...memang anak kedua saya benar-benar ingin saya memasaknya.  Saya fikir eloklah saya goreng berempah ketongkeng ayam ini seperti gambar di bawah...

Bahan-bahan:
400 gram ketongkeng ayam
4 ulas bawang putih (ditumbuk)
4 ulas bawang merah (ditumbuk)
sedikit halia (ditumbuk)
1 batang serai (ditumbuk)
1 sudu kecil ketumbar (ditumbuk)
1 sudu kecil jintan manis (ditumbuk)
1 sudu kecil jintan putih (ditumbuk)
1 sudu kecil lada putih (ditumbuk)
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 biji telur
3 sudu  besar tepung jagung
2 sudu besar tepung gandum
minyak
garam
serbuk kunyit

Cara:
Gaul semua bahan yang ditumbuk beserta serbuk kunyit dan garam di dalam mangkuk. Masukkan tepung jagung dan tepung gandum. Adunkan dengan sebiji telur. Masukkan ketongkeng ayam. Panaskan minyak dan goreng hingga kuning keemasan.


Tiada ulasan: