ADSENSE

Sabtu, 25 Disember 2010

Cekuk Manis Goreng Anak Sotong Kering

Beberapa hari yang lepas sewaktu meninjau-ninjau di sebuah supemarket bersama suami, terpandanglah oleh saya bungkusan-bungkusan kecil berisi sotong kering yang kecil-kecil. Saya teringat puluhan tahun yang lalu, emak angkat saya suka masak sambal sotong begini tapi saya hanya tahu makan... tak pernah pun melihat bagaimana cara masakannya. Rasa terliur pula bila teringat sambal sotong tu..... belilah dua bungkus. Kebetulan pula kelmarin suami beli sayur cekuk manis. Apa pula rasanya ya kalau saya gandingkan sotong kecil itu bersama sayur cekur manis? Ha... tak payah banyak fikirlah....dah siap pun...


Macam biasalah kalau goreng menggoreng sayur bahannya sama saja. Caranya pun begitu juga. Saya rendamkan dulu anak-anak sotong kering ini dan nampaknya ia kembang sedikit. Bahan-bahan untuk sayur kali ini seperti di bawah ini.

Bahan-bahan:
300 gram pucuk cekur manis
250 gram anak sotong kering
3 biji cili merah (ditumbuk)
5 ulas bawang putih (ditumbuk)
3 ulas bawang merah (ditumbuk)
sedikit belacan (ditumbuk)
1 sudu sos tiram
1 sudu serbuk pati ayam knorr
minyak

Cara:
Tumiskan semua bahan yang ditumbuk hingga wangi. Masukkan anak sotong kering dan tambah sedikit air untuk melembutkan anak sotong kering. Apabila telah masak, masukkan pucuk cekur manis dan terus tutup kuali selama2 hingga 3 minit. Penutup dan gaul rata. Masukkan sos tiram dan tabur serbuk pati ayam knorr. Tutup api dan angkat untuk dihidangkan.

**** Saya sudah tersalah masak. Sepatutnya saya bersihkan anak sotong kering dan bukannya rendam terus masak begitu saja. Anak sotong kering saya besar sedikit saiznya berbanding anak sotong kering emak angkat saya. Tak apalah kan...kita belajar dari kesilapan. Ada satu paket lagi anak sotong kering. Saya cuba masak sambal macam emak angkat saya masak dulu....

1 ulasan:

imemynemyself berkata...

Hi Amie.. kat mane amie beli sotong tu ek.. puas saya carik kat KL/sel takde huhuhu..